träningsdagbok

Sv: träningsdagbok

jag har en sån där stallboken, skriver varjedag vad jag har ridit och ibland hur det har gått.

Har en bok i stallet där jag kortfattat skriver vad vi gjort och hur det gått.

Ex. Dressyr utebanan - skänkelvikningar, öppna, lite tempoväxlingar.
Galoppfattningar ok idag.

Detta var dagens inlägg :) (som ni förstår har vi lite bekymmer med galoppfattningarna ibland...)

Jag har köpt en fin bok från Tiger för 20 kr som jag skriver i varje gång jag ridit och tränat. Jag brukar börja med att skriva (förutom dagens datum och om jag tränat/ridit dressyr/hoppat/uteritt) vad jag gjorde. Alltså mer vart jag red om jag red, vilken övning jag gjorde om jag red dressyr. Sen skriver jag vad jag ska tänka på till nästa gång och sist skriver jag minst tre saker som jag gjorde bra så slutar jag alltid med ngt positivt och jag kan kolla tillbaka och se vad som var bra om jag behöver peppas.

Jag och medryttarna skriver dagens datum, sen skriver man vad man gjort, vart man ridit hur de har gått. om hästen kanske kändes oren på ngt sätt osv. Sen skriver de under med sitt namn, det gör inte jag... lite lat där. Men känns som en självklarhet:P

Väldigt bra när vi är fler och kan kolla vad de andra har gjort och jag kan ha koll på medryttarna lite =)

Har en almanacka med en sida för varje dag. Där skriver jag ner vad jag gjort med hästen. longerat, ridit, tömkört etc. Jag skriver hur länge vi höll på, vad vi gjorde, uteritt (vart), dressyr vad vi tränade på, hur det gick, vad som gick bra och vad som gick sämre, hur hästen var (pigg, lyhörd, explosiv, slö eller vad det kan vara) Om jag ändrat någonting i utrustningen finns det också med. Allt som är intressant och har med hästen att göra. Jag skriver ner om hon fått ett sår eller annan skada. vart och hur det är behandlat. Vacccinationer, hovslagare, avmaskning osv finns antecknat.
Jag vet vad hästen gjort varenda dag hon funnits hos mig.

har en stallboken där skriver jag ner vad jag gjort med hästen
skriver ner om han fått ett sår eller annan skada. vart och hur det är behandlat. Vacccinationer, hovslagare, avmaskning

Förr när jag skötte och utbildade kompisars hästar, hade jag ett stort kollegieblock i stallet, där alla som hade hand om "den hästen" kunde skriva en rad, även de dagar jag inte var där.

Idag när jag har egen häst, skriver jag blogg på nätet. Där berättar jag om både min ohc hästens dag i stort. För att jag ska ha något att kika i, om jag glömmer bort vad jag ska skriva, har jag en fickalmanacka i stallet för hästens dag.

Där skriver jag om visitering.

• Allmäntillstånd, pigg, trött, varm, kall, tunn, rund osv...
  • Småsår och skador
  • Hovarna, dags att verka, sko?

skötsel

• Täcken
  • ev lindor vid ridning, nattlindor och så vidare
  • rykt
  • mockning
  • foder, ändring i foderstat VIKTIGT så alla i stallet vet
  • frambärning av halm och hö från ladan...
  • ut- insläpp
  • småpyssel med de andra hästarna om intag, utsläpp

Ridningen

• Utrustning
  • Var jag rider, ridbana, ridhus, skogen, skogsäng, stubbåker, bara tur runt kyrkan eller på vägarna...
  • VAD vi gjort
  • Hur det gick
  • Vad som gick bra och hur jag ska bibehålla den känslan
  • Vad som gick mindre bra och hur jag ska göra för att det förhoppningsvis ska gå bättre

Annat kom ihåg

• Hovslagare
  • Veterinär
  • Massör
  • Hästtandläkare
  • Träningar
  • Besök av kompisar
  • Att köpa lista... reflexer, foder, extra utrustning
  • Att laga, har ngt täcke gått sönder, bensnören, stigläderkrampa, tygel... Ja allmänt småplock

Så... Mjaa, jag är nog ganska tydlig i min dagbok för det mesta. :o kanske lite övertydlig...

Jag har en almenacka med en sida för varje dag. Där skriver jag vad vi tränat på eller vad vi gjort, hur hon kändes att rida idag, lite kort om allmäntillstånd, om jag har hoppat ritar jag upp hur "banan" såg ut o.s.v. skriver oxå in om hon skoddes eller ev. foderändringar m.m.

En vanlig dag kan se ut såhär;
Red i stora tsm "anna och pricken".
Red tempoväxlingar, halter och skänkelvikningar.
Ska fråga "Ridläraren" om hur jag ska utveckla skänkelvikningen mer.
Hon satt fast i högertygeln men jag fick loss det i slutet.
Hon var pigg o glad. satte på BoT över natten.

På specialidrotten i skolan fick vi lära oss att man skulle sätta ut typ om det var mkt ansträngande eller lätt arbete osv.på en skala 1( mkkt,mkt lätt)- 20(mkt,mkt ansträngande) och hur kul det var på en skala 1-5.

Har en kalender som ligger i stallskåpet så både jag och medryttaren kan skriva vad vi gjort under dagen :)! Jättebra för då kan vi se vad den andra gjor den dag man själv inte red.
Skriver ltie kortfattat vad vi gjort. Tex ridit ut. Gick bra, var ute i ca 1 timme osv.

Jag har en sk 5-års dagbok med skinnomslag, där du ser en speciell dag i 5 år. Jag skriver veckodag, typ av jobb, tex framridning xx väg, skogen, dressyr på banan, öppnor , fattningar. Hur det gått, tex jätte bra, fin gång. Om hon varit extra pigg eller dylikt. Jag skriver också in utetemperatur och väder eftersom det finns små förtryckta fält för det i min kalender. Jag tycker det är kul och se vad jag gjorde vid den här tiden för tex 1 år sedan.

Jag är medryttare på en häst så det finns en liten almanacka i stallet där ägaren, jag och den andra medryttaren skriver på våra dagar.Brukar skriva vart man ridit och hur det gått och så. Händer något ovanligt eller ifall hästen känns annorlunda på nåt sätt skriver jag det också.

Sen har jag en stallboken hemma som jag skriver i också. Där skriver jag mycket mer utformligt om hur det gått och vad jag ska tänka på tills nästa gång och liknande. Ifall jag ska rida på banan skriver jag en planering på övningar och vägar och vad jag ska koncentrera mig på dagen innan så jag kommer ihåg det bättre sen när jag väl rider.

Jag skriver vad jag har gjort, skritt i skogen, hårt pass på banan, tömkörning osv.. Jag skriver även enkelt hur hästen kändes, bra, ok, spänd, stark osv. Även om det skulle vara någon anmärkning vid visitering, svullnad, värme mm... Skönt att ha det dokumenterat om något speciellt beteende, hälta eller något kommer tillbaka så tycker jag att det är skönt att kunna titta tillbaka o se när allt började. Lätt att glömma bort med flera hästar.

Magini

jag skriver vart jag ridit.
hur det gått
hur länge
gångarter
hur hästen mår, ev sår
foderändringar

tips på hur man kan föra träningsdagbok på datorn

Ungefär såhär kan jag skriva i min riddagbok:
Red på banan/ volten, gångartsträning, tempoväxlingsträning i tölt och dressyrarbete, gick ganska okej, bör nog träna mer på sluta och öppna.

I ett vanlig worddokument, är väl lämpligt. Innan jag började blogga, så hade jag en dagboksmapp, som jag sen lade upp på min privata hemsida på nätet. :idea:

annars finns det ju färdiga bloggsidor på nätet. Men vi ska INTE ha NÅGRA länkar i denna tråd då kastar jag den i papperskorgen, utan det får ni googla fram.

Jag har ett häfte som jag köpte på Horse Show, där kan man skriva in för varje dag när man har ridit, hur länge, vad man gjort mm. Jag brukar även skriva in vilken utrustning jag använt, om något är ändrat i pollens foderstat, vad vi gjort under ridpasset, om jag haft några kompisar med, och så skriver jag alltid vad det vart för väder :) Brukar rita ett moln med en liten sol om det är halvklart, ett moln med regndroppar om det regnat och så skriver jag alltid temperaturen efter :p tycker det är kul att titta i dagboken senare och se vilket väder det varit, om man har varit galen och gett sig ut i -20 grader och snöstorm :p

jag skriver på datorn, i vanligt word-dokument. men till våren ska jag nog köpa en bok att skriva i - blir mkt roligare så! :)

skriver:
- var vi ridit
- vad vi gjorde
- hur det gick
- vad som funkade bra o mindre bra
- hur vi ska arbeta vidare
- utrustning
- annat

+vem jag red för om det var lektion/träning
+vilken häst
+var någonstans och hur länge
+lite kort vad jag gjorde plus skissar ned om vi gjorde någon speciell övning som jag vill komma ihåg
+minst två bra saker och en att öva mer på
+hur det kändes före/medan/efter passet - typ "inspirerad men trött, hästen var seg..." och ungefär vad tränaren/ridläraren sa. Även vad jag hade för syfte/mål med passet om jag hade något speciellt sådant och hur det i så fall gick att uppnå det.

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
302
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama