Tränings tips

S

Spatt

Vill ha tips på träningsmoment jag kan träna på volten. Har övat gå stanna backa, trava skritta stanna, gå fram o backa i L av bommar. Fram gick bra backa va svårt så det kan jag träna mer och gå undan för tryck har ni mer förslag.

Sv: Tränings tips

det är bara fantasin som sätter gränserna...och ibland är det ju just det som sker! ;)

träna framförallt på att använda mindre och mindre signaler, tills de knappt syns (men hästen ser och förstår dem).

övningarna du gör kan vara precis vad som helst, allt har ett syfte då det bidrar till att er kommunikation blir bättre. Viktigt att tänka på är att inte göra markträningen till ett självändamål, eller att repitera samma saker jämnt. framförallt inte sådana övningar som hästen ser som dominanshandlingar. Tjata inte, utan ser till att både du och hästen finner inspiration och skaparglädje i arbetet.

se till att det grundläggande fungerar först: flytta bakdel, framdel, sända ut, kalla in.

öka och minska volten, skänkelvikning på rakt och böjt spår är exempel på övningar där man måste ha koll på vad man gör med kroppen, var och när man ska ha en drivande attityd och var och när man ska ha en inbjudande.
slalom där du går vid sidan av hästen kan fungera som en förberedande övning för att se hur signalerna bör användas. likaså åttan, där du står mellan (men en bit ifrån) två tunnor/koner och sänder hästen i en åtta framför dig, utan att flytta dina egna fötter mer än absolut nödvändigt (helst inte alls).

som sagt, ämnet är obegränsat men det här var i alla fall några förslag. glöm nu inte bort att rida också. ;)

Lina_Olsson skrev:
se till att det grundläggande fungerar först: flytta bakdel, framdel, sända ut, kalla in.

Får man bara ställa en okunnig fråga.. :crazy:
Hur trnar/lär man hästen att bli "utsänd"? eller kanske rättare sagt: hur lär jag mej att sända ut hästen? :D
Om nån orkar kan nån gärna förklara lite utförligt om flytta framdel och "inkallning" också..

mallan skrev:
Får man bara ställa en okunnig fråga.. :crazy:
Hur trnar/lär man hästen att bli "utsänd"? eller kanske rättare sagt: hur lär jag mej att sända ut hästen? :D
Om nån orkar kan nån gärna förklara lite utförligt om flytta framdel och "inkallning" också..

såhär "sänder" jag ut min pålle:
sända ut: visar åt vilket håll jag vill att hon ska gå med blicken och handen och lutar mig lite år det hållet. ev. driver på med den andra handen (där jag håller repändan).
Flytta framdelen: börja med att stå mot hästens framdel med blicken framåt (det hållet ni ska åt) lägg ett tryck på bogen med ena handen och med den andra handen ställ hästens huvud mot det hållet den skall åt. kräv lite i början, bara att den skall lägga vikten åt rätt håll. sen öka trycket mer tills den tar ett steg i RÄTT riktning. Efter det tränar jag att flytta framdelen genom ett pulserande tryck. håll händerna på samma ställe fast med avstånd (öka avståndet allt eftersom) och lixom öppna och stäng händerna och rör dem fram å bak i en "pulserande rörelse".
Inkkallning: visar jag genom att krypa ihop lite, visa axeln mot hästen, inte titta den i ögonen, ta ett steg bakåt, Alltså du ska se så INBJUDANDE ut som möjligt. om hästen e på volten och jag vill ta in henne börjar jag med att flytta baken så hon vänder upp mot mig och sen bjuda in henne.
I alla övningar: tänk på blicken och din kroppshållning.

så gör jag! :smirk:

Spatt skrev:
Vill ha tips på träningsmoment jag kan träna på volten. Har övat gå stanna backa, trava skritta stanna, gå fram o backa i L av bommar. Fram gick bra backa va svårt så det kan jag träna mer och gå undan för tryck har ni mer förslag.

Lek alla lekarna i Seven games!! jättebra att börja med det för då får man en bra grund och man tränar allt i rätt ordning. Sen kan man utveckla varje lek hur långt som hellst, bara fantasin sätter gränser! Jag gör första leken alltid innan å efter träning + att jag tränar massa "skrämmsel grejjer" hela tiden på massa olika sätt med min pålle.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama