S

Scratch

Hejsan!! jag ska sätta igånd min häst nu efter vila ganska länge.. (har ridit ut ca 1 gång i veckan innan) men jag undrar hur jag ska gå till väga så att hon blir rätt musklad från början (är en fd travare) Jag hade tänckt att kanske hon kan gå en clear roud efter sommaren.. är det rimligt att ha som mål??:confused:

kram

Sv: Träning

Jag skulle börja med att promenera honom dagligen...kortare turer först och sedan längre. Om han är riden förut kan du variera med ridning och att du går bredvid och leder. Tömkörning är också bra.
Det förbereder och stärker "vilande" leder och muskler.:bump:

En clear round efter sommaren borde väl absolut vara ett rimligt mål.
Är hon helt oriden eller bara ur kondition?

Om det är en häst som "kan lite" men är ur kondition så borde du kunna ta dig till en clear round tidigare än så.

Rid ut mycket, börja med lugna turer i mestadels skritt, växla mellan att låta henne strosa på fritt på lång tygel och arbete "på tygeln", se till att rida i varierad terräng och få in lite klättring både uppför och nerför.

När du ridit några veckor kan du lägga in lite längre travrundor och lite kortare galopper, allt beroende på hur hon känns.

Hon ska inte kännas "slut" efter ridturen och aldrig behöva bli direkt svettig eller jätteflåsig så här i början, då har du gått för fort fram.

Om du har möjlighet så lägg in en dag i veckan med träning för instruktör, en duktig instruktör ser hur pass "hårt" ni kan rida henne och hur mycket du ska kräva konditionsmässigt och formmässigt.

Om ett par månader när hon börjar få upp flåset är bom och kavaletti arbete utmärkt som muskelbyggare och lydnadsträning, hoppa studs är också bra..

Om hon har bra hage så kan du gott lägga in ganska mycket vilodagar i början, ge henne en chans att bygga upp sig själv långsamt.
Om hagarna är dåliga eller hon är inne mycket kan du med fördel skritta ut henne alt ta henne som handhäst och rida ut på en annan häst.
Se även över vad hon äter så hon får en ärlig chans att bygga sig.

Lycka till!

Jag red henne första gången idag bara en liten skritt tur på 15 minuter då hon fick gå helt fritt på lånd tygel i 20 cm snö och hon tyckte det var jätte roligt att få komma ut och rör på sig.. Ibörjan var hon hur pigg som helst men jag ville inte rida för mycke eftersom hon inte blivit riden på väldigt länge.. Så då blev det en barbacka tur;) (vi ska köpa ny sadel, men så länge blir det utan:crazy: )

Vi har välldigt bra hagar här och nästan varje dag brukar hon leka att hon är en cowboy häst och springer runt och jagar kossor (hon går i samma hage som dom) och där brukar det bli en hel del bockningar och krumsprong ;)

Jag föreslår att du rider skritt varje dag i ca 2veckor, och sedan succesivt ökar i 2 veckors intervaller.
Det är ingen ide att skynda på även om hästen verkar pigg. Det tar lång tid att upptäcka en skada och då är det försent.
För varje gång du ökar träningen så gör det med måtta både vad gäller kondition och styrka.
Lycka till på clear rounden! :bump:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar