Träning utöver körning?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare AxoQueen
  • Startdatum Startdatum
A

AxoQueen

Hej!

Vad är era erfarenheter av träning av travhäst som inte är körning? Vilken sorts arbete hjälper till att öka hållbarheten? Är det någon som löshoppat? Hur gick det?

Ridträning och framförallt klättring vet jag är bra.

Mitt tips till er är att rida i djup snö. Gjorde det med familjens inridna vbl-travare för ett tag sedan och det verkar vara lättast att ta sig fram i snön i galopp, och eftersom det var djup snö var hon ju tvungen att ta sig UPP i varje språng, i stället för att köra sin vanliga "travar-tralopp". Mycket effektivt och ack så lätt att hålla på för länge ;)

/Kristin

Jag har löshoppat vårat varmblod några gånger. Det gick bra när hon väl förstod vad det gick ut på. :) Att hoppa studs är ju bra träning, när hästen fattat hur det hela går till vill säga. :)

Andra tips är tömkörning och promenader i grimma och grimskaft. Pormenader rekommenderar jag varmt till alla som har en stressad/osäker/bufflig häst. Den stressiga hästen får en chans att lugna sig på ett rätt så kravlöst sätt. Den osäkra får följa sin ledare förbi otäckheter och senare lära sig att gå förbi själv. Den buffliga får man en chans att tillrättavisa på ett bra sätt. Och inte att förglömma, det är bra för det egna fläsket oxå. :D

Tömkörning är ju bra iom att det inte blir mer belastning än av hästens egen kropp. Jättebra för en som behöver bygga ryggmuskler. Ovh allt som man gör uppsuttet kan man göra när man tömkör. Iom att man ser hur hästen går kan man sätta fingret på problemet om det skulle behövas.

Jag ridtränar enbart mitt vbl. Långa lugna travpass i form. Han går lättare dressyrpass och även hoppning.
Klättring, simmning (lite svårt på vintern jag vet), pulsa i snö. Vi gör allt som gör livet lite roligare. Körningen lejer jag bort till en annan tränare som kör nåt snabbjobb när det närmar sig start. Han kör honom även ibland bara för att känna på honom lite.

Fungerar det bra? Hur ofta startar hästen? Vad går den för lopp/tider? Jag tycker det låter sunt. För en människa som tävlar t.ex. 1500 m lär ju oftast träna ungefär allt annat än att springa 1500 m skulle jag tro. Att hålla på och nöte är för mig obegripligt, men jag har inte hållt på så länge med just travhästar, och "veteranerna" i stallet där jag står har lite andra metoder...

/Kristin

Jag kör "varannandagsträning" och de "lediga" dagarna tar jag skrittpromenader med eller utan vagn. Dels för att det lär stärka ryggen enligt "proffessorn" och för att det är skönt att koppla av både för mig och hästen.
Att skritta uppsutten och även ridträna lite för att mjukgöra hästen planerar jag att göra när hon vuxit till sig lite mer (nybliven 3-åring).

Det allra bästa med trav är att det är "tillåtet" att träna på sitt eget vis.........jag upplever travfolk som väldigt toleranta, hjälpsamma och öppna för nya idéer.....eller också har jag bara haft tur som träffat såna människor.......härligt är det i alla fall :)

// Suzanne .......hoppsan svaret blev till "cilva" men det skulle vara ett svar till trådskaparen :o

Jag tycker att det fungerar bra. Han har i och för sig bara gjort 9 starter i sitt liv, men ändå tagit två segrar och två tredje platser. Resten talar vi tyst om :angel:. Nu har han haft en lång vintevila pga dels att han växer och diverse andra saker som satt käppar i hjulet för mig. Räknar med att han ska starta igen till våren.
De löp han startat i har varit 2140 - 2160 m.
Jag är absolut inget proffs i tränar samanhang, men det gäller att ha lite sunt förnuft och hela tiden känna av hur hästen reagerar för olika träning. Alla är olika. Det viktigaste för mig är ändå att det ska vara roligt!! :rofl: :rofl:

Liknande trådar

S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 903
Senast: annoj
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 603
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar