träning från början

Fossing

Trådstartare
När ni har fått hem er nya häst, vad börjar ni med då? Alltså, vilka konkreta övningar börjar ni med? Jag förstår att det beror på hästen, men säg en "vanlig"! häst, inriden och hanterad "traditionellt". Kör ni ledarskapsövningar först och i så fall vilka? Arbetar ni i rundcorallen/paddocken med lösträning? När börjar ni rida?
Tack för svar!

Sv: träning från början

För mig är inte övningarna de viktiga utan hur hästen reagerar/utvecklas. Övningarna/metoderna varierar beroende på individen men jag letar efter vissa reaktioner som visar att hästen är redo för ytterligare utbildning:
1. Hästen ska visa att den ser mig och lyssnar på mig, dvs respekterar mig som en ledare/partner. Detta gör jag varje sekund jag är med hästen och börjar så fort den landar på stallplanen. Även löslongering och longering med rep, samt flyttövningar (flytta undan för tryck från alla riktningar). Hittills bara markövningar.
2. Hästen ska fungera enligt de regler jag sätter upp, dvs kunna ledas normalt, inte anfalla i boxen eller vända rumpan till, kunna stå lös på stallgången och ansvara för det själv, mm.
3. Hästen ska inte reagera med rädsla på utrustning och hantering. Så här checkar jag av alla hästar som jag ska rida, oavsett om de är ridna sen förut eller oinridna. Skillnaden är bara hur lång tid det tar. Jag kolllar att den kan stå stilla, att den inte är rädd för sadel, sadel plus plastsäck (istället för ryttare), fladdrande plast, spö, mm. Allt som jag bara kan komma på som kan dyka upp på en ridtur. Dessutom sitter jag upp under kontrollerade former och ser hela tiden efter att den inte reagerar med rädsla i någon fas.
4. Jag tömkör för att checka av/befästa lydnad för bett/töm. Kollar att den ger efter för vänster, höger, fram, bak och halt.
5. Jag rider och checkar av sitshjälper, tygelhjälper och skänkelhjälper.
6. Fortsatt utbildning.

Vad jag gör och hur länge det tar beror på hästen. För vissa tar det här ett par pass, för andra tar det flera veckor. Nu är det inte så att jag köper och säljer hästar och därför kan göra allt detta ofta med en och samma häst, men när jag ska rida andra hästar för problemlösning eller tillridning så gör jag så.

/Camilla

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Senast: super
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama