Träning för bukig häst

A

annka

Jag rider en bruksnordis på 15 år som haft flera föl och gått som körhäst. Hon är riden regelbundet sedan cirka ett år tillbaks. Nu till frågan: Hon är rätt bukig (man kan tro att hon är dräktig... ;) ) och även omusklad i ryggen, ryggen tror jag vi kommer till rätta med men hur tusan stärker man bukmuskulaturen? Jag tror att det blir svårt att få henne att göra situps... :D

Tips mottages tacksamt!

Sv: Träning för bukig häst

Puttar upp eftersom jag också vill veta! :bow:

När hästen arbetar rätt så använder den inte bara ryggmusklerna utan även magen. När du börjar rida henne ordentligt igen kommer problemet antagligen lösa sig av sig själv, men för att snabba på processen lite så är långa lugna galoppturer kanon för magmuskulaturen.

Ok, tack så mycket! Det blir till att träna kondisen för både ryttare och häst då... :)

Skulle vilja ändra till "när hästen arbetar rätt så använder den inte ryggmusklerna utan magmusklerna".
"Arbetar rätt" för mig är när hästen länger ut sin rygg vilket sträcker ut ryggmusklerna och då gör att ryggen höjs. Men ryggen måste vara avslappnad, annars får man inte optimal effekt - höjd rygg och mindre vikt på framdelen, hästen blir låst om den spänner ryggen.
För att kunna höja ryggen så måste magen lyfta den.

Till TS:
Gå massor i terräng! Rid sakta med så bra balans som möjligt i nedförsbackar, gärna med massor med halter/halvhalter för så små hjälper som möjligt. Hästen ska helst vara framåt/nedåt för att få bäst effekt. Jag brukar hjälpa hästen genom att spänna mina magmuskler och luta mig liiite framåt för att avlasta ryggen och hitta hästens tyngdpunkt. När det känns som jobbigast utan att man tappar balansen eller faller framåt är det i regel rätt :p
Just i nedförsbackar tränar man bärigheten, i uppförsbackar tränar man skjutkraften och flåset. En kombination av de båda brukar ge en bra helhet och variation för hästen.
Men som sagt - så sakta och balanserat som möjligt, så avslappnat som möjligt och massor med halter / halvhalter för då måste hästen till slut använda magen för att kunna stanna. Bäst som sagt om hästen är avslappnad och framåt/nedåt och att man lär hästen stanna så snabbt som möjligt för så små hjälper som möjligt, då får man bäst effekt.

Att allmänt rida balanserat i lagom tempo med avslappning framåt/nedåt i terräng brukar vara skitbra för kondis och mage! :) försök att inte låsa hästen genom att vara tjatig med hjälper eller ha för korta tyglar, hästarna går oftast bäst när de får placera huvudet själv - man kan dock be om framåt/nedåt. Sen finns det såklart undantag för vi är ju olika på hur vi rider. Simning är också kanon, men det är rent allmänt för hela hästen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 594
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 101
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar