Träning av unghingst inför visning

Ninnie

Trådstartare
Jag har en 8-månaders connemarahingst som jag tänkte visa i sommar på sommarpremieringarna.
Skulle hemskt gärna få lite tops och råd av er som har varit med om det.
Vad ska jag tänka på (har bara visat ston tidigare). Visas han i träns ? Vad för sorts bett ?

Tack på förhand !

Sv: Träning av unghingst inför visning

Ja hingstar ska visas i träns o bett när de är ett år. Ston behöver inte visas med bett förrän de är två. Annars är det likadant, dock tycker jag alltid man ska ha hjälm och handskar när man visar hingst. Eg ska man alltid ha det, stor häst är mkt bättre på det är vad vi ponnyfolk är ;)

Tack för svar !
När börjar man vänja honom vid att tränsas ?
Vanligt tränsbett ? Gummibett ?

Vänj honom direkt om han inte har problem med tänderna, tandbyte osv. Sätt en litet bett i bara nackstycket (antar du tärnast unghäst innan?) under grimman och öva som vanligt utan att ta ngt i bettet. Börja inte ta i det förrän han är helt lugn i munnen o snäll att tränsa vanligt.

Gärna "gummi" dvs de smala silikonbetten, inte de tjocka gamla svarta. Annars ett smalt tillräckligt kort tränsbett som ligger still i munnen. Rakt, tredelat, tvådelat råder olika uppfattningar om. Jag föredrar tvådelat på hästar med 10,5 o mindre, annars tredelat. Gärna fasta ringar!

Hej

Jag vill bara höja ett litet finger i luften! Är du säker på att han kommer vara tillräckligt "klar" när du ska visa? Jag har hållit på med connemara ett tag, och de ettåriga hingstarna brukar inte vara mycket för världen...Det är ju synd om han ska få dåliga poäng för sånt hänger med länge.

Men han kanske är jättefin! I så fall skulle jag köpa ett uppvisningsträns och ett rakt smalt bett, antingen vanligt eller kanske silikon, eller happy mouth. Träna lite lagom mycket några dagar i veckan(10min). Viktigast är att dom står still vid uppställning och travar på när man springer. Tvätta honom några dagar före, och ansa öron och skägg. Tänk på att man inte får knoppa dom och inte klippa i man och svans.

Ha snygga kläder när du visar och som sagt gärna hjälm och handskar.
Le också, det brukar vara bra.

Vart ska du visa honom?

Lycka till!!:)

Eftersom jag bor i Skåne så får det bli häromkring (i närheten av Kristianstad).
Vet ej var det brukar vara här eftersom jag tidigare bodde i Halland och det var Tvååker där.
Första connemaran !
Tidigare har jag visat en del Welsh cobbar eftersom det länge har varit "min" ras.

Connemara-riks är i Skåne i år!

Nejmen oj så trevligt! Ängeholm som vanligt? Då blir det väl en helhelg med svanstvättning i träningsvärk i benen :love:

// Fia har ingen koll som student

Hejsan!

Jag skulle också vilja ha ett råd angående hingstvisning.

VAR hittar jag en människa som kan lära mig att visa min hingst korrekt?? Har själv aldrig visat, bara varit hästskötar och publik.
Jag skulle väldigt gärna vilja ha tag i någon duktig människa som håller på med arabhästar. Någon som har/vet var jag kan få kontakt med en sådan person?

TACK!!

Har dålig koll på Skåne jag, men i Åstorp ska det vara. 4-6 augusti.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama