Aha, då är läget lite annorlunda. Anledningen till att du rider in din häst redan nu är ju inte först och främst uppbyggnad och kondition. Anledningen är, om jag förstår det rätt, att han ska hinna mogna i huvudet och slippa känna stress. I så fall skulle jag inte sitta och nöta. Tvärtom! Jag skulle variera träningsmoment och miljö så mycket som möjligt, och ställa väldigt små krav. En dag tränas lastning, 10 minuter. En annan dag tränar man tygeltag, 10 minuter. Åk iväg mycket med din häst till olika platser och träna på att bara vara där. För treårstestet behövs väl ingen vidare kondition? Om hästen är harmonisk och trygg gör den ju inte av med mer energi än nödvändigt.
Du hinner bygga upp skelett, senor och sånt lite mer längre fram. Och den sortens miljöträning du kan göra redan nu har du ju stor användning av oavsett vilken ridsportgren du väljer. En stor del av distansträningen består ju i att få hästen så trygg och lugn att den kan koppla av i alla situationer och spara energi, dricka och äta ordentligt.
En timme uppsutten på en treåring tycker jag är för mycket. Men att befinna sig i ny miljö en timme (och vara uppsutten 10 minuter) kan vara alldeles lagom.
Lycka till!