Träning av unghäst, både posotivt o naturligt.

F

Fillan

Hej :bow: ja skapade denna spalt för att ja behöver välldigt stor hjälp med träning av min unghäst. Ja är 14 år o har precis hämtat hem ett 5 årigt fullblod. När ja fick honom så var han insutten, ja började med en hel vecka att vara ute o gå från marken sen började ja rida mer o mer. Till en början gick allt jätte bra :D o han var en mkt posotiv o läraktig liten polle. Men sen efter ett tag började han sluta att vara mjuk i munnen o blev för det mästa bara hård o tretade imot, o ja kunde inet arbeta honom eller få honom att lyssna på mig. Han började också att gå snett med kroppen o så har han även börjat stanna lite när han vill o bara vägrar att gå. Så ja blir tvungen att lägga till spö vilket ja bara avskyr!!!:cry: I dags läget tränar vi på bommar, tömkör, försöker longera(men han bara total ignorerar mig o vet inte vad han ska göra), rider ut, rider på branta backar, tränar lite NH o tränar att skritta o trava på volter (vilket bara funkat en gång, resten bara genar han igenom eller stannar). Så SNÄLLA skriv upp all sorts träning av unghästar, hur ni gör ? Hur man ska göra ?(jag ska göra) O jaa ALLT om unghästar.. :idea:

Sv: Träning av unghäst, både posotivt o naturligt.

Ta hjalp av tranare? :idea:

ar sjalv 15 och ska kopa ett 3 arigt fullblodssto, tranad for gallopp men inte tavlad. Ska omskola henne till hopphast.

Jag anser mig sjalv inte kunnig nog att gora allting sjalv. Jag ska ta hjalp av tranare + att min mamma ar valdigt kunnig om fullblod + veterinar :love:

Ta hjalp av kunnig!

joo det skulle ja gärna göra. Men det är pengarna isf som skulle ta imot eller att bara hitta nån i över huvetaget^^

lägger till då jag själv hållt på med denna polle.
Han är travare/fullblod (50%/50%)

mitt tips till dig är i och med att han är riden så lite så behöver han mycket stöd, ingen häst är självgående.
men som sagt tränare eller annan duktig person i din omgivning

sedan att han inte går på en rund volt är ganska förklarligt, han har helt enkelt inte dne styrkan och då är det ju lättare att gena. rid på en stoooor volt *ingen normalt stor utan en stooooooor * och minska den suksesift efter hur du tkr att han går. :)

Du ska ha en tränare och kunniga vuxna annars ska du inte ha hästen. Så enkelt är det.

Om det nu är som du skriver förstås. Ett femårigt fullblod som bara "insutten" finns nog knappast, det är dyrt att föda upp fullblod och det görs för galopp. Då är de inridna redan vid två års ålder. Så är det verkligen ett fullblod (engelskt och inte arab:cool:) så stämmer din historia inte så bra redan där.

Sen hoppas jag att det inte finns folk som lämnar unghästar på det sättet till en ensam 14-åring utan hjälpa av mycket kunniga föräldrar. Det är totalt oansvarigt i så fall.

Nu har du börjat kräva mer av honom och då blir det jobbigare - han protesterar. Jag säger som föregående - ta hjälp av någon kunnig. Det är bättre än att han lär sig olater och annat vilket kan vara svårt att få bort.

Jag har själv en 5åring som inte var mycket riden när jag köpte henne. Utan all hjälp vet jag inte hur jag skulle klara det (hon var snäll och go innan jag köpte henne, sedan bara ett par veckor senare blev hon ett monster som ställde sig, bockade, bråkade och körde över mig totalt :crazy::cry:. Jag tog stöd av tidigare ägaren (och uppfödaren), läste i böcker samt red för tränare (ca 3-4 gånger) och tuffade till mig med hjälp av allt detta stöd. Idag, 4 mån senare är hon hur mysig som helst, ifrågasätter inte mig för fem öre och har inte ställt sig på evigheter...:love:

(Kan tilläggas att jag är 22 år gammal och har ridit i 14 år... Samt har en del unghästvana sedan tidigare (men yngre unghäst))

Men ja vet ju vad ja håller på med annars hade ja ju aldrig någonsing gett mig in på nått sånt här !! O han blev inte hanterad förrens nu i sommras pågrund utav att uppfödaren inte har tid o är hästhandlare kan man säga. Ja vill bara ha lite tipps om hur ja ska göra!:(

Det är som de flesta andra redan sagt. Du måste ta hjälp av en kunnig person. Har du inte råd som du skrev förut så är det helt enkelt så att du kanske inte borde ha kvar hästen. Att rida in unghästar är jättesvårt, man måste ha en himla massa kunskap för det. Jag har själv en 2½ årig hingst som jag håller på med nu, men jag har hjälp hela tiden. För jag vet att jag inte har kunskap nog att rida in han helt själv. :)Så skaffa en kunnig person som kan hjälpa. Annars är det syns om både dig och hästen..

kan tillägga då jag tidigare ridit hos denna MYCKET MYCKET intressanta häst ägare (Där denna fullblod TRAVAR KORSNING kommer ifrån..) Han har noll koll, värkar ibland inte sina hästar, han glömde i sommras att fylla på vatten till hästarna.

NU ska jag inte smutsa ner denna tråd men säger det så ni förstår, hur märkligt det än låten så är det som TS skriver sant. Han är HÄSTHANDLARE (för er som läst mina tidigare trådar om den 20 åriga welshen som var 26 och pensionerad förstår vad jag snackar om...)

Till TS, önska dig lekt. i julklapp.... har ni råd att betala det som B. kräver borde ni ha råd att betala lektioner. sedan kolla om utrustningen passar, tänker främst på sadeln. Fotta lite bilder på hur sadeln ligger på honom med ospänd och spänd sadelgjort ur alla des vinklar.

Ta hjälp av tränare. LYSSNA på hästen den säger till om du gör något som är helt fel, men den kan ju oxå testa dig. Var konsikvent, bestämd och lyssna. De där med att han blivit hård i munnen, kan vara att han har ont, du kanske inte är nog mjuk i handen (?), Sadeln kanske inte passar m.m. m.m. Men ta iaf hjälp av en BRA tränare som är van vid unghästar :D lycka till!

Jag glömde en sak! Viktigt! Ta det mycket, mycket lugnt om du inte är van vid unghästar. Små små steg i taget! T ex om hästen har lärt sig stanna för kanske några dagar sedan, kör inte bara vidare, utan träna på då att stanna, och hela tiden underhåll de medans ni utvecklas. Som sagt små steg, LYSSNA på hästen och ta hjälp av en duktig tränare

Se till att kolla upp tänderna ordentligt också. Vassa hakar och vargtänder är inte kul om man är häst...

Sen hoppas jag att det inte finns folk som lämnar unghästar på det sättet till en ensam 14-åring utan hjälpa av mycket kunniga föräldrar. Det är totalt oansvarigt i så fall.
Och sedan behöver inte allt ha med åldern att göra! Hur gammal någon är har ingenting med saken att göra, att man inte ska lämna ut hästen till någon okunnig är helt sant men det är kunskapen som räknas, inte åldern!

Till TS nu då, jag tycker att du ska kolla upp både hästens tänder, rygg och utrustning! Jag tycker att det låter som om hästen kan har ont någonstans men det är svårt att avgöra på ett forum så kolla upp det innan du börjar använda spöet, det ska ju vara kul för hästen att bli riden och om den då har ont så förknippar den det med något dåligt! Blir det fortfarande inte bättre så kan du kanske träna för en tränare eller liknande men lyssna på hästen, det är det viktigaste! :)

Ja har kommit på problemet nu tror ja? O ja jobbar med han jätte mkt varje dag från marken både innan ja rider eller om ja inte rider han alls. Han får on av den förbannat dåliga marken dom har utan för gården (gårdsplan) o han har häller nämligen inga skor så då ömmar han när han får för stora stenar under fötterna :( Tack för att du inte tycker att ja är för ung som alla andra tycker. Ja vet faktist vad ja håller på med o ja har alltid ridit o hållt på med andras unghästar!!! I ca 5 år. o ridit på ridskola 6 åt o tränat o motionerat andras hästar (trav hästar,galopp hästar, unghästar, tävlinghästar, dressyr hästar/hopp.. Ja allt möjligt!) Det är inte det att ja inet klarar av min nya älskliing, utan att ja först var helt blind o inte såg problemet.. O bad då om hjälp i ren panik här igenom, ! Men det kan mktMKT säkert ochså bero på den utrustning ja fått med honom av hans förra ägare, den sadeln sitter ju inte helt bra på stackarn :/ Den är nog något för liten o var låg o bakvalvet. Sen så tar den inte riktigt stöd av hans muskler utan hamnar lätt för långt fram o hamnar då ur baland o får mig i stolssits. Men detta försöker ja fixa varje dag. Men den sitter ju forfarande obäkvämt på honom isf.. För ibland tycker ja att han går snätt med kroppen o kan ju då bero på att sadeln är hel fel för honom!! Men tex idag så red vi ut i den mysiga snön o tränade lite smått dressyr o bara hade en massa mysmys ((: Han gick så jäävla bra att det håller på o gå uppåt nu när ja äntligen förstår honom ^^ Han har häller inget fel på tänderna då han fortfarande imprensip är en bebis o inte fått sina baktänder ^^ <33<33 ..

Har kollat upp dom o det är inget fel på dom eftersom han inet hunnit få alla än äns ^^ Kolla mer på svaret till helenae,(vad ja svarade på henne) Så kan du se lite mer ((: O allt går bra med han nu!

Allt detta vet ja redan ^^ Men tack endå! - Allt går bra med han nu! Kolla vad ja svarade till helenae så ser du lite mer info !^^

Vet redan detta ^^ Har kanske inte all kunskap.. Skulle gärna villja ha tränare med o det kommer ja ha i framtiden med! Bara ja hinner jobba ihop lite pengar! Men kolla på svaret ja skrev till helenae så ser du lite mer info! PS: Allt går bra med han nu!

Kolla på vad Helenae skivit o vad ja svarat till henne så förstår du nog! PS: Allt går bra nu med honom! Somsagt, det är inte alltid ålder som räknas utan KUNSKAPEN! Ja är baar så rädd om min häst att när det inte gick bra några gånger gick ja in i panik o tänkte att man kunde få lite bra grejer här ifrån. Men ja var bara lite blind där ett tag, o nu är allt som vanligt igen!

fast inte för att vara petig men OM du har den kunskapen varför kollade du inte hästens beteénde? jag har i princip noll unghäst vana men kolla beteéndet det gör man när man leder, OM du är uppmärksam på hästen.
... men håller smått på med en trevlig prick MEN jag får hjälp.
(ska även försöka flörta till mig unghäst träning för tränare :angel: målet är OM det blir Falsterbo galopp race för Estländare nästa år :D )

men tillbaka till ämnet, KOLLA UTRUSTNINGEN. jag känner B. såååå väl så det skulle inte förvåna mig om den sitter som en åsne röv på honom, och dt får den inte göra :( för då blir lille Knoen fel musklad i värsta fall och nej vem vill ha en 15 årig travar korsning som är sne i hela kroppen för att han hade fel sadel vid inridning? PRATA MED B.
sedan ta hjälp av tränare säger det igen, oavsett hur mycket vana man har eller inte anser jag att man borde träna eller ha någon som ser på iallfall en g i månaden. det hjälper en så mycket.

sedan spelar dt ingen roll hur länge du ridit på ridskola :D för ridskolernas hästar är fromma lamm (jag som nu kommit ut i värkligheten...)

Vad för unghästar har du ridit i 5 år ? (ursäkta min ifråga sättning men jag har korsförhör :D )
för alla unghästar är olika, jag hjälper ett mindre stuteri och hon har ridit unghästar i 25 år samt avel och uts. men hon får ibland skicka iväg.
Om du ridit in unghästar i 5 år borde du ha en god vana, varför är du då inte petnoga med utrustningen? Varför vet du inte om att du borde ha tränare? HUR har du ridit in ungisarna tidigare? Hur långt har du ridit in hästar innan?
jag har ridit in en shettis men lix. det är inte alls samma sak som buskponnyn jag pillar med nu.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 061
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024