Träning av isisar

gaski

Trådstartare
Hejsan :) Jag undrar om ni har några bra tips att dela med er, hur ni tränar era isisar?
Ska lägga upp ett rid schema, så det skulle vara jätte kul att få lite tips? på tex olika övningar från mark och på hästen :):rofl:

Sv: Träning av isisar

För det mesta motioneras hästarna varannan dag, målet är att jag ska komma upp i 5 dagar/vecka.Skulle i såna fall lägga upp det med 2 gångartspass, 2 dressyrpass samt ett konditionspass i veckan.
Men sedan går det ju att variera sig, just nu sätter jag igång hästarna efter att ha mått för dåligt för att rida(graviditet) & jag har börjat med 3 ggr/vecka.
Är inte så mkt för att "rida vid hand" alltså gå med hästen fast ha tyglar, så det skriver ajg inget om annat än att man på det sättet kan träna sidförande, få hästen att "saxa" med benen osv.

Finns mkt man kan variera med:
Gångartsridning
Dressyr
Kondition
Tömkörning
Longering
Klättring
Skogsridning/promenadridning/långskritter
Hoppning
Markarbete(alltså cavaletti)
Löshoppning osv osv.

Jag håller med Chrysler, mycket bra övningar har hon gett tips om :)

Själv försöker jag variera rätt så mycket under veckan. Jag rider på ridplan 1-2 ggr per vecka, men då aldrig långa pass (min häst gillar det inte), ibland även i början av ett ridpass för att få han mjuk och smidig. rider ut i skog&mark -Ojämn terräng vill säga, ofta för att bygga muskler och få bättre balans på hästen, så han vet vart han sätter fötterna osv.

Sen så brukar jag longera 1 gång i veckan. Löslongering i rundcorall för det mesta då, med halsförlängare ibland, ibland utan. Brukar då träna på röstkommandon och ledarskapet. Samt trava i form.

Klättra ska jag göra mycket till sommaren -Eller så fort denna snö försvinner!

Brukar träna intervaller på "vägarna" -raksträckor. Såsom skritt-tölt-halt osv, med olika gångarter och kombinationer då. Brukar även då träna lydnaden, vill jag ha en halt så ska det vara halt på en gång, samma sak vid igångsättning av någon gångart, det ska ske på en gång.

Nu när det varit djupsnö har jag galopperat och travat mycket i den, men det funkar ju även i vatten eller i högt gräs. :)

Min häst vilar 1-2 ggr per vecka, men rider just nu inte jättelånga pass varje gång jag rider, utan ca 30-40 min för han har varit lite less den senaste tiden. Börjar dock bli bättre, nu när vi har en skog att rida i :)

Har en 4-årig unghäst som jag jobbar mycket från marken.

Tömkörning på grusvägar
Longering i sandvolt (så han får rusa av sig emellanåt)
Skritt & trav över bommar/cavaletti
Löshoppning
Klättring i skog & mark
Skrittur barbacka eller med sadel
Lugn promenad

I varje träningspass försöker jag få med många delar.
Som igår t.ex.
Först skrittar vi och värmer upp på en ganska knögglig stig med mycket rötter. Sen travar vi en stund då är vi lagom framme vid några grusbackar. Där klättrar vi upp och ner. Fortsätter sen med skritt. Nu är vi varma för ett litet töltpass. Skrittar av. Sen körde vi gärnet på gärdena i full gallopp. Härligt tyckte både vi och hästarna. Sen blir det en lång skritt hem. Nöjda och belåtna är vi tillbaka i sallet igen.

Liknande trådar

Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
687
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
958
Senast: ufot
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
957
Senast: Lejd
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka