Träning av häst

_moa_

Trådstartare
Hur skulle ni lägga upp träningen av min shetlandsponny?
Jag vill få henne i tävlingskondition då jag faktiskt börjar bli lite sugen på att tävla henne någon gång.
Vad ska jag tänka på vid träningen?

Jag brukar köra ca 30-60 minuter i varierad träng. Idag till exempel körde vi båda grus, asfalt och mitt inne i skogen. Dock skrittade vi nästan bara men kan lägga in alla gångarter också, tog ca 60 minuter. Hon var knappast flåsig eller svettig.

Hur länge ska vi träna kondisen? När har jag övertränat henne, alltså hur lång tid ska det ungefär ta att varva ner? För Moa tar det alltid under 5 minuter och sedan har hon varvat ner.

Hur ofta bör man köra?

Ser detta bra ut?
Måndag: Kondition, 8 stycken längor á 30 minuter (+fram och avskrittning)
Tisdag: Paddocken, konträning, 45 minuter
Onsdag: Torpet, mest bara ut och köra utan krav på något speciellt, alla gångarter.
Torsdag: Dressyr från marken.
Fredag: Kondition, 6 stycken längor.
Lördag: Varierad träng, alla gångarter
Söndag: Dressyr från marken

Att hon går alla dagar är på grund av hennes fetma samt att hon fungerar bäst då hon får komma ut och röra på sig samt få uppmärksamhet.

Ser det bra ut? Några ändringar eller tips?
Vi är bara amatörer på det här med körning, men jag vill göra det bästa möjliga för min häst.

Sv: Träning av häst

Jag tycker du verkar vara en seriös kusk som tänkt igenom det här noga. Så det blir nog bra inför tävlingssäsongen! Jag tycker det ser bra ut, men det beror ju på nuvarande kondition och styrka givetvis. Försök även få med lite klättring, och mycket tömkörning (det är super att de får jobba utan vagn emellanåt). Huvudsaken tycker jag är att man varierar och inte nöter på ett och samma hela tiden. Både rent fysiskt för att hästen ska bygga muskler på rätt sätt och psykiskt, så den behåller gnistan och glädjen. Jag rider även min häst eftersom han är tillräckligt stor för det. Brukar även variera med löslongering, promenader osv på vilodagarna för att ändå hålla igång.

Rida kan ju inte jag göra då, men tömkör en del och då går vi igenom skolorna och så i alla gångarter. Klättring, menar du att vi ska ha en specifik backe att klättra i eller räknas det att vi har backar i alla rundor vi kör?:D

Nej det kan ju bli svårt på A-ponny ;) Det beror väl lite på hur branta och långa dessa backar är. När jag klättrar brukar jag använda mig av ett berg (både lång och ganska brant backe) eller kortare backar i skogen, och då kan man lägga in alla gångarter. Du får känna dig för hur mycket hästen orkar.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 751
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 095
Senast: shia
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 426
Senast: lillkillen
·
Hästmänniskan Jag ska köpa häst och har fastnat för två helt olika individer:) Den ena är 21 år . Genomsnäll i all hantering ,gosig, mysig ,ranglåg...
Svar
11
· Visningar
1 341
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka