trängd och sparkar blixtsnabbt

A

Alkemisten

Hej,

Jag har en ganska skygg unghäst (arabsto 3år) som när hon blir trängd direkt exploderar med att sparka bakåt med en fruktansvärd styrka och snabbhet.

Så klart håller jag på att miljöträna och bygga upp förtroendet med henne, men det är direkt livsfarligt att stå bakom henne då hon blir så lätt skrämd. Jag är rädd att min son av misstag ska komma bakom och bli sparkad, och undrar om sådant här går att träna bort eller om hon alltid kommer att vara lite opålitlig.

Jag har gjort lite vänskapsövningar och join-up och hon vill gärna vara till lags (om ni förstår vad jag menar) Jag har även tränat på att binda upp henne med balband i grimman och det funkar ok. Men hon är mycket misstänksam till alla nya grejer.

Här om dan hade jag henne i stallgången och hade satt på en vojlock med elastisk gjord vilket hon tycker är mycket läskigt, men hon stod i allafall ganska lugnt. Så blev hon vänskapligt buffad på flanken av hästen i boxen brevid och exploderar med en spark nästan i huvudhöjd på den andra hästen.

Hon är antagligen ganska märrig också men jag undrar om detta är normalt... att hon sparkar före hon flyttar?

Tips på anti spark övningar...

Sv: trängd och sparkar blixtsnabbt

Jag tycker inte det verkar vara ett normalt betende!

Har du nyss fått henne?
eller har du haft henne från föl?
Har det hänt hänt nått med henne? som du vet
Visar hon nånting att hon blir besvärad av att ha nån går bakom henne eller kommer det från ingenstans?
Händer det även i hagen?
Hur är hon annars mot kompisarna?

Det mesta går att träna bort, men man måste ta reda på grunden till det i första hand, några bra anti-spark tips kan jag inte ge dig förens man vet vad problemet sitter.

Har du nyss fått henne? Jag har haft henne i ca 2 månader...

Har det hänt hänt nått med henne? Hon är uppfödd i flock där hon inte blivit hanterad alls. Hon är praktiskt taget vild, eller var när jag fick henne. Hon kunde inte någonting, hade bara haft grimma på sig ca en vecka innan vi hämtade henne.

Visar hon nånting att hon blir besvärad av att ha nån går bakom henne eller kommer det från ingenstans? Ja hon är mycket orolig om något kommer bakom henne och kollar mig noga när jag borstar på bakdelen eller svansen.

Händer det även i hagen? Nej har hon plats att springa undan gör hon det först.

Hur är hon annars mot kompisarna? Hon är underställd alla. Kan vara tjurig mot vår gamla nykastrerade valack, men samtidigt väldigt "slampig" och visar brunst för honom...

Jag har märkt att hon är bättre uppförd när hon går ensam i hagen (med shettis). Jag hade nämligen henne tillsammans med de andra några veckor i somras men då fick jag ingen kontakt med henne alls. Hon var så otroligt lojal till sin flockledare så det var jättejobbigt att hantera henne, skulle hela tiden hålla koll på honom. Därför vill jag ju bli denna flockledare som hon kan vara lojal mot.. :)

Jag tror inte hon har blivit illa behandlad snarare inte behandlad alls. Jag valde henne för att hon hade en så pass "vek" natur och trodde att det skulle vara en piece of cake att få henne att följa mig som en hund. Vilket hon i början visade tendeser till, vi kunde tilloch med sitta på henne i bara grimman.. medans de där veckorna i hagen med de andra hästarna, helt omvände henne till att välja en annan flockledare. Hon tappade nämligen grimman, och på något sätt insåg hon att jag skulle väldigt svårt för att få tag på henne om hon inte hade den på. Hon blev så okontaktbar att jag fått använda mig av mat för att närma mig henne igen. Vilket har funkat och vi går sakta framåt. Nu kan jag hämta henne i hagen, leda henne, och hon ger sig för tryck uppåt och neråt. Jag kan även binda upp henne i gången kortare perioder.

Jag vet inte om någonting hänt utan att jag vet om det men jag tror att det har med när hon tappade grimman att göra.

Ja! om hon har varit så ohanterad så är det nog som är problemet hon verkar ha väldigt svårt att lita på människor så som du har berättat.
Jag känner till det där med att (det blir inga problem att få ordning på den här hästen) hmmm..... men det är trotts allt ett sto.

Dom är ju i naturen lite grinigare o envisare (generellt) jag brottas själv med en väldigt dominant dam.

Nästan alla problem går ju att få ordning på, hon är ju inte så gammal så hon är fortfarande formbar.

Det verkar inte som om det har hänt nått med henne så det är nog mest bara unghäst fasoner hon kollar nog gränserna, det där med grimman var nog yterligare en grej o testa (dom är ju inte dumma ;) på nått sett, kan dom så testar dom)

Det jag kan tipsa om är att fortsätta med ledarskaps övningar (det verkar du kunna), men samtidigt ha en fast hand o behandla henne med respekt, sparkar hon så kolla varför hon gjorde det i den sekunden, försök läs av henne, o vänj henne vid saker i lugnt tempo.
Visa tydligt att du kommer att gå bakåt, låt henne titta på vad du gör o visa henne allt du gör.

Det jag kan säga ut i från det du har skrivit så tror jag att det kommer att ge sig utav sig självt men gränserna måste vara tydliga vad du accepterar o inte, man får även bli arg om hästen visar brist på respekt eller visar tendenser till o bli farlig.

Ju mer o mer jag läser ditt inlägg så tycker jag att hon verkligen behöver tydliga gränser, när hon ändå är väldigt ung så är det i stor vikt att ta ur henne det här.
Hon har ju visat sig från sin bästa sida att kunna bli riden i grimma osv nu har du fått sett hennes trottsiga jag (typiskt sto ;) )

Lycka till!

Ja jag har ju mest haft hingstar och valacker och då är oftast problemen de motsatta att de är så kaxiga och dominanata. Därför är jag lite osäker på en rädd häst, vet liksom inte om jag vågar vara dominant eller om jag måste fjäska in mig först.

Om jag skulle stå bakom henne och hon hotar med att sparka eller rentav sparkar vad gör man då? Drämmer till henne? Gör ett hotfullt ljud eller rörelse? Har aldrig haft en häst som sparkar.

"Ju mer o mer jag läser ditt inlägg så tycker jag att hon verkligen behöver tydliga gränser, när hon ändå är väldigt ung så är det i stor vikt att ta ur henne det här.
Hon har ju visat sig från sin bästa sida att kunna bli riden i grimma osv nu har du fått sett hennes trottsiga jag (typiskt sto )"

Hrm... vi har ju bara suttit på henne inte ridit, alltså hoppat av direkt igen, några gånger. Så ston är sådana? Typiskt!

Ja! den erfarenheten jag har av ston så kan det vända illa kvickt i humöret, vallacer är ju så stabila i temperament o humör.

Jag tycker det känns som om jag går ut på djupt vatten om jag sitter o säger hur du ska göra med henne, jag har ju inte träffat henne, har ingen aning om hur vek hon är eller om det handlar om nått annat.
Jag tycker ändå det låter som unghäst fasoner, jag ska berätta lite om min dam ,nu är hon viseligen dominant men ändå, så får du se hur jag tänker.

Hon är ett 7 årig sto som har varit väldigt tjurig hotar om det inte passar (sparkar i luften), hon har stegrat sig, ska inte gå ja allt!!!

Ibörjan så så tänkte jag att det här är ett dominant sto som det bara är att ta ner på jorden jo hej du........bara ta ner på jorden!
det har jag fått tillbaka många ggr.
Hon visar utåt väldigt tydligt vad hon tycker om o inte, hon är även en väldigt känslig häst i allt det här, vilket inte är lätt.
Det gick inte o vara för hård andvända för hårt språk, då var det bara att börja om från början, hon har svårt att lita på människor och även att ha en ledare.
Vilket jag är väldigt glad över att gammel hästen tog ner henne på jorden
så det har underlättat, hon var precis som din väldigt ohanterad.
Jag fick helt enkelt prova mig fram, för det mesta som har fungerat på mina andra hästar jag har haft, fungerade inte alls på henne.

Men vi tragglar på med ledarskaps övningarna jag andvänder en väldigt fast hand med väldigt tydliga gränser är konsekvent hela tiden, men även jag har drämt till henne när hon hotar o det får henne att tänka till innan hon gör om det, nu för tiden så behöver jag bara säga nej när hon är på ett sånt humör så ger hon sig, men även hon testar fortfarande.

Jag tycker du kan prova dig fram! bara du kan se hur hon reagerar.

Så prova dig fram !

men nu är det ju som så att det inte är hästen som är opålitlig, utan människan.
Vi är så vana vid vår tamhästhantering, att vi ofta glömmer bort vad hästen egentligen är och hur de egentligen fungerar. Ett gott råd är att ge upp tanken om att göra om hästen, det är du som måste ändra ditt beteende så att hästen känner trygghet.
Precis som med alla andra hästar, bara det att det blir så extra tydligt när det handlar om en "vildhäst".
Du måste vinna hennes förtroende först, innan du börjar träna henne. Annars har du börjat bygga i fel ände. Du måste gå henne tillmötes där HON är, inte där hon enligt dig borde vara. Visa respekt, och låt utvecklingen av er kontakt ta så lång tid det nu måste ta. Du har mött många hästar, men hon har inte mött alltför många människor.
Att börja försöka sätta gränser mot en häst som är så rädd och trängd att den går i försvar, kommer göra situationen tusen gånger värre.
Glöm stallet i början, bygg kontakten på öppna ytor där hon inte behöver känna sig trängd. Det ligger helt i hästens natur att undvika trånga utrymmen, och det är ett ytterst naturligt beteende att försvara sig i en miljö hon inte känner sig bekväm i, med varelser som hon inte vet något om och som hon inte förstår.

Jo jag har märkt att jag gick lite för fort fram i början. Hon verkar gilla mig bättre nu när jag har mat i fickorna, då är kontakten med mig helt plöttsligt behaglig. Är varje dag ute och bara hänger i hagen med henne och det har jag gjort hela tiden men det där med maten har gjort henne mer intresserad av mig.

Nu kanske ni säger att det är helt fel att använda sig av mat, men om det kan få henne att känna sig trygg med mig så tror jag att det funkar faktiskt. Hon står även och hänger med huvudet nu när jag har bundit upp henne i gången - avslappnad alltså.. Det är ju bara det att hon så lätt blir rädd och reagerar så snabbt jämfört med andra hästar. Hela hennes rörelsemönster är så mycket snabbare än de andras. Kanske för hennes sinnen är i toppform pga att ha levt ute.

Visst måste man vinna hästens förtroende men vad är inte bättre än övningar, för om hästen sparkar så snabbt så blir hon farlig.
Jag skulle inte dalta med hästen utan behandla hästen med respekt o lyssna på hästen , övningarna gör ju att man får ett likvärdigt språk med hästen.
Sen håller jag med om att det måste få ta den tiden det tar att få henne att förstå dig.
Jag tycker att man ändå måste sätta gränser annars blir hon farlig, nu är hon väldigt ung o formbar så jag tycker att det är viktigt annars blir hon farlig för omgivningen i slut ändan.
Visst kan det vara en bra idè att hålla på med henne ute om hon skulle känna sig mindre trängd, det är bara att prova sig fram.

Jag tycker inte det är fel att du har andvänt dig av mat det fungerade för dig o hästen o det har blivit mer behagligt för er båda.

Ganska intressant tråd, då jag inte fick så många svar på min, med likvärdigt problem.
Jag har fått ett 5-årigt kallbodssto, pga av att hon slåss. I början kom hon fram i hagen och såg hur gosig ut som hellst, men så fort man tog i henne tjöt hon, pissade och laddade in en spark som om den träffat skulle skickat mej till grannens trädgård. Hon slog så fort man tog i henne och pissade och tjöt på samma gång. Jag tog ut henne i pinen och "visade vem som bestämmer". Därefter har gon inte siktat på mej, men hon slår fast inte mot mej. Nu har det blivit en balansgång, för ena dagen får man inte ta henne på huvudet... nästa dag får man inte ta henne på vänster sida........ nästa dag får man inte ta henne på benen...
Hon är ju på så sätt väldigt labil och farlig, men hon anfaller inte MEJ i hagen längre. Min "stalltjej" har respekt för henne och vill inte själv och min fd kille får springa när hon är i hagen. Det funkar inte alls.
Nu vill jag tillägga att när man fått på henne grimskaftet, är hon jätte mysig och kliar gärna tillbaka och kelar. Hon är inte rädd för något och har även hon varit sina 3 första år på frigång och varit ohanterad. Hon har aldrig blivit slagen och aldrig utsatt för något som ger genne anledning till att slåss. Hon beter sej peerfekt och är ranghög med andra hästar. Nu går hon själv i en hage bredvid de andra och hon är mycket bättre sen hon flyttades dit. Jag kommer följa denna tråden, för jag vill oxå ha tips.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka