C

CCorneliaa

Tänkte höra vad ni tycker om min tränares åsikter.
Är inte så duktig på att rida hästar i form eftersom att jag haft så mycket hanteringsproblem med min häst förra året och inte förrän nu riktigt kommit igång med träningen ;)

För att få hästen i form säger min tränare att man ska göra halt och sedan pilla lite med bettet. Typ krama lite yttertygeln så att hästen mjuknar. Hon säger också att man ska rida mycket övergångar och olika vägar.
Vad tycker ni om det?
Har inte riktigt fått den där känslan av att hästen går i form och höjer ryggen förutom i gallopen då han bjuder frammåt ordentligt.
När man rider skänkelvikning t.ex. så känns det däremot som om han sänker ryggen... :/

Om ni tycker att min tränare har fel så kan ni väl skriva vad era tränare säger? :D:bow:

Sv: Tränare

Jag säger inte att din tränare har fel. Men fundera lite själv en stund på om du tror att rygg och bakben jobbar bättre för att du joxar med bettet. Vågar och övergångar är bra. Men det är inteATT du gör dem utan HUR som har betydelse. Utnyttja svängar och hörn för att forma hästen runt innerskänkeln.
Om det känns som om hästen sänker ryggen i skänkelvikningarna så gör den formodligen det. Prova att inte rida så mycket tvärning. Rid skänkelvikning längs olika linjer på ridbanan. Om du rider hästen rak så prova att frånställa lite, rider du hästen frånställd rörelseriktningen prova att rida den rak.

Min tränare säger alltid, "Lena, dra inte i innertygeln, aktivera inner bak!"

Tack!
Misstänker att det är något som inte är riktigt rätt. Kom på detta när jag läst all trådar om sågning och började liksom tänka efter...
Jag sitter ju inte och drar flera dm i tyglarna utan kramar bara, men hur ska kramandet hjälpa mig att få honom i form? :crazy:
Mer svar tack! :laugh:

Det som funkat på mina hästar är just övergångar, halvhalter, halter, skritt-galopp, jobba mkt med att forma hästen runt inner sittben, och sedan gå över i andra varvet, dvs åttor eller serpentiner. Men det som varit viktigast är att hästen är lösgjord, avslappnad, mjuk o fin, mellan hand o skänkel. Här tycker jag att galopp och låga hinder ger snabbt resultat. Jag brukar förespråka en stilla, sluten men mjuk o följsam hand, när min häst (fortfarande ung o lite ostadig) spänner sig och höjer huvudet (jag vill ha honom hyfsat låg fortfarande) så rör jag på bettet, inte så hårt som en kramning utan mer en tanke och då suger han direkt på det o sänker huvudet och tar stöd igen.
Det knepiga är nog att man måste ha känt det för att förstå hur det ska kännas, har man aldrig ridit hästar i form eller på väg in i en bra form så är det svårt.
Hästen ska liksom vara "lätt", men bjuda fram på bettet och du ska känna att den är mellan din hand o skänkel o totalt uppmärksam på vad du vill o du ska svara med att vara mjuk o följsam o avslappnad.

Ok, men det är ungefär så jag gör när jag är själv :laugh:
Har ju ridit honom i form förut, men vet inte hur pass bra den är. Kan tänka mig att det är ungefär L:B form... Det jag vill veta är om jag gör rätt för att få honom i form, att jag inte sågar osv.

Vet att det är svårt att svara på, men om ni skriver hur ni får er häst i form så är det jättebra! :D:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 088
Senast: JennyLz
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 179
Senast: WSLPZF
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar