tränare/tölttips

S

styrmir

tjing.

jag skulle vilja ha lite hjälp med hur man tränar in tölten!
- Jag har en islandshäst på 11 år som har varit skadad men som nu har fått tillbaka kondition och muskler. Innan han skadade sig töltade jag ett fåtal gånger, bara några steg med honom innan han föll in i grisepass. Efter skadan har jag inte töltat något, inte ens några steg.

Har DU några tips eller vet du någon tränar som skulle kunna hjälpa mej med det här? (tränar bör finnas i eksjö, jönköpins län,med omnejd, namn på tränar, kurser,ridläger kan ni PM:a mej om ni inte vill/får lägga upp namn/rekam här..)

/emma

Sv: tränare/tölttips

för att din häst ska börja tölta måste den ha muskler så att den orkar att tölta..det får den genom att klättra, hoppa galoppera i sand osv..

//loddie :banana:

han har muskerna, så teoretiskt sätt borde han kunna tölta bara det att jag (vi) inte lyckas. Jag vet att han har tölten i sig, långt inne. Vi behöver "bara" hjälp med att friska upp hans minne :P

Du bör ta hjälp av tränare/instruktör med detta. Det är näst intill omöjligt att ge bra råd för just din häst över internet - när man aldrig sett hästen och inte har en aning om hur du rider.

/Malin

jo jag vet :P, det var därför jag frågade om någon visste nån bra instruktör eller någo bra ridläger,kurs etc. i jönköpings län (helst i närheten av eksjö med omnejd)...

Du bör definitivt ta hjälp av en tränare men du kan prova en sak också, det är att försöka få tölt i en nerförsbacke. Det kan funka om man gör det väldigt långsamt för det blir ju lite naturligt att rörelsemönstret blir som tölt. Dessutom blir det ganska obekvämt för hästen att trava i nerförsbacke så förmodligen försöker den hitta på nått för att slippa trava. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 673
Senast: skuggi
·
Islandshäst Hej! :) Nu är det dax för mej att skaffa islandshäst! Jag har ridit i över 10 år, men d var först i oktober -09 som jag började rida...
Svar
14
· Visningar
3 654
H
Islandshäst Hej! Jag ska träna upp ett Islandshästar som bara stått i ett par år. Jag har inte ridit så mycket Islandshäst innan. Så tänkte bara...
Svar
16
· Visningar
2 765
Senast: hundraelva
·
I
Islandshäst hej, jag har ett islandssto på 11 år som för ca 1 månad sen vart frisk förklarad från en liten olycka i boxen, hon och hästen mitt...
Svar
3
· Visningar
1 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka