tränare el ridskola?

W

wallerie

hej! jag har ridit ganska länge och är hyfsat bra på att rida, med det menar jag att jag kan rida dom flesta hästar i god form osv. har haft sköthäst flera år och har nu häst på foder som jag rider 6ggr veckan, går på ridskola 1ggr i veckan (inte nu på sommaren då) och hoppspecial varranan fredag. har en tränare som jag ridit lite för nu, känner att jag lär mig mer av henne än jag lärt mig det senaste året på ridskolan. så nu funderar jag på att sluta ridskolan och ta privatlektioner av henne istället! för/nackdelar med detta? på ridskolan får man ju testa många olika hästar och så men jag vill lära mig mer innom dressyr på lite högre tävlingsnivå nu och det lär man ju sig inte direkt på ridskolan,

tycker ni detta låter som en bra ide? det enda som jag är smått oroad över är att hästen jag har på foder ska ju tillbaks till ägaren om ett tag, och om jag inte får tag på ny foderhäst då har jag ju ca 0 dagar i veckan som jag rider:p

ALLA svara!:D

Sv: tränare el ridskola?

Jag skulle slutat rida på ridskola och tränat för tränaren, när foderhästen sedan är tillbaka skulle jag försöka hitta en ny foderhäst eller alternativt köpa en egen! Låter som ett himla bra upplägg du har iaf :)

Av erfarenhet så kommer du att ångra dig om du inte väljer tränaren! Ridskola kan du alltid komma tillbaka till, men när du har hittat en tränare du gillar och är duktig och har foderhäst så är det självklart att du ska fortsätta med h*n! Och att hästen snart ska tillbaka så är det väl bara att börja leta efter en ny foder/egen häst? :)
Lycka till med valet!

ta tränaren! Ridskolan är bra på många sätt, inte minst för att man får en grund att stå på både vad gäller ridning (av olika hästar) och hästskötsel. Problemet är att man som du kan känna att man växt ur ridskolan. När man känner att man inte kommer längre är det kanske dags att ta steget ut därifrån. Alla ridskolor kan inte erbjuda den hjälp och stöd med tävling/träning som du kanske vill ha. Det betyder inte att de är dåliga för det men kanske inte helt rätt för dig just nu.

Jag hade tagit tränaren. Jag har ridit på en större ridskola i fyra år, mest på ridskolans hästar. Jag skulle nog vilja säga att jag åtminstonde nästan är på samma nivå som du. Samtidigt har jag på somrarna ridit på en annan, mindre ridskola på egen häst. I våras gjorde jag uppehåll på den stora ridskolan och började i stället att rida privatlektioner på min egen häst. Hon är bara sex år och jag har precis börjat att utbilda henne mer på allvar och ville då ha mer speciell hjälp med detta.
På den stora ridskolan red jag oftast av eget val samma häst i en grupp där vi red både dressyr och hoppning. Jag trivdes mycket bra både med ridlärare och ridkompisar och visst lärde jag mig mycket. Men mot slutet tyckte jag att det gick ganska långsamt framåt. När jag nu rider ensam med egen häst är det mer på mina och framförallt hästens villkor. Jag tycket att det är jättebra. Jag rider lektion en gång i veckan och tränar mellan dessa ridpass. Jag kände till sist att det var det som saknades med ridskolehästarna. jag kom dit en gång i veckan och red men sedan var det ju andra som red de andra dagarna. det kändes på något sätt som att börja om igen varje gång. Dessutom tycker jag att visst är det bra och framförallt kul att rida olika hästar men om man ska göra något mer avancerat tror jag att det är bättre att träna på samma häst.

Ofta är det ju så att man inte riktigt får den privata undervisning som man kanske skulle behöva om man gick fortsatte på ridskolan och skippade tränaren. Oftast rider man ju i grupp på ridskola och blir mer eller mindre "en i gruppen", inte någon man kan hjälpa individuellt. Hos tränare så är det ju bara dig som h*n har i fokus och man får mer hjälp än på ridskola.

Så, hade jag varit du hade jag utan tvekan valt tränaren framför ridskolan. Jag tycker dessutom av egen erfarenhet att man lär sig väldigt dåligt på ridskola jämförelse med att ha egen häst.

Du kan ju alltid skaffa ny foderhäst alt köpa häst, eller be ögaren på din nuvarande foderhäst att få ha h*n längre /köpa h*n. Det gjorde jag;)

Om du bara ska välja det ena, ta tränaren!

När jag hade häst red jag på ridskola två gånger per vecka, en gång dressyr & en gång hopp, och tränade hoppning privat en gång per vecka. Hade oftast med min ponny på ridskolan. Det passade bra just då, men hade jag haft kvar henne hade jag lagt ner ridskolan och istället börjat träna dressyr privat också en gång per vecka. Som flera förut sagt, ridskolan är super för grunderna, men man lär sig mer för en privattränare, speciellt eftersom du får träning med den häst du tänkt tävla med.

Tränare, absolut. Jag har ridit för tränare på hennes privata hästar i ung 2 år. Innan dess gick jag på en privat ridskola. Skulle ALDRIG gå tillbaka till den ridskolan. Bara överviktiga, sega kallblod som aldrig gick i form. Det lät ungerär så här: "Idag ska vi lära oss öppna och sluta. Det ser ut såhär [instruerar med kroppen]. Gör det nu allihopa!" :eek:

hej! jag har ridit ganska länge och är hyfsat bra på att rida, med det menar jag att jag kan rida dom flesta hästar i god form osv. har haft sköthäst flera år och har nu häst på foder som jag rider 6ggr veckan, går på ridskola 1ggr i veckan (inte nu på sommaren då) och hoppspecial varranan fredag. har en tränare som jag ridit lite för nu, känner att jag lär mig mer av henne än jag lärt mig det senaste året på ridskolan. så nu funderar jag på att sluta ridskolan och ta privatlektioner av henne istället! för/nackdelar med detta? på ridskolan får man ju testa många olika hästar och så men jag vill lära mig mer innom dressyr på lite högre tävlingsnivå nu och det lär man ju sig inte direkt på ridskolan,

tycker ni detta låter som en bra ide? det enda som jag är smått oroad över är att hästen jag har på foder ska ju tillbaks till ägaren om ett tag, och om jag inte får tag på ny foderhäst då har jag ju ca 0 dagar i veckan som jag rider:p

ALLA svara!:D

Är i samma sits som du!
Får hem min foderkille i början av oktober.
Har dock bestämt mig att inte rida kvar på ridskolan,
fast jag har min älsklingsponny där.
Det är dock först och främst för att jag inte kommer hinna med både och.
Jag vet inte vad du gör på dagarna men jag jobbar till 17,
och ska jag då rida t ex kl 18 på ridskolan kommer jag inte
vara ute i mitt stall (annat stall) förens vid 20,
och kommer därför vara hemma vid 23.
Inge kul!
Så länge man får rida sin favvo är det kul,
men annars skulle jag nog bara sitta där och tänka
"Åh, jag vill ut till min kille nu."

Men du kan ju hälsa på ridskolan på helgerna o så så att du inte saknar den för mkt, det ska jag göra! :idea:

Jag slutade på ridskola nu till sommaren efter att ha ridit minst 1 gång i veckan sen -99. Det känns lite konstigt, men jag kände att jag inte lärde mig så mycket där längre. Nu försöker jag rida för tränare en gång i veckan på min foderkille :) Det är ett bra sätt för både mig och honom att lära oss. Om jag var du skulle jag satsa på privat tränare. Ridskolan kan du ju komma tillbaka till om du inte hittar en ny privathäst. :)

Lycka till! ;)

Jag red min sista termin på ridskolan i våras.
Ska börja rida privat för tränare på medryttarhästen 1 gång i veckan istället. Det känns bra då jag att jag kommer att få all uppmärksamhet av tränaren och säkerligen kommer utvecklas fortare än på ridskolan. Sen är det bara att träna, med hästen, på det man lärt sig de andra dagarna man rider.
Som du nämnde så sa du att det kan vara bra att kunna rida flera olika hästar. Det känner jag också att jag skulle vilja kunna fortsätta med, så jag ska börja rida privatlektion på ridskolan ca 1 gång i månaden. Där kanske man kan se lite mer hur man utvecklas då man kan jämföra med hur man kunde rida hästarna innan! :)

Så som alla andra säger: sattsa på tränaren! Du kommer säkert att vinna på det! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 708
Senast: Ramona
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 060
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka