Sv: Tränare anmäld för djurplågeri
Jo..jag har varit med om en häst som lagt sig ner helt lugnt under ridning... han var typ 28 då iofs..(dog som 35 åring, under sadel.. :s) men.. varför provar de att lägga sig från början? Det måste ju vara helt lugna, psykiskt starka hästar för att de ska göra nåt sånt, helst om det är första gångerna de är med om något (inridning eller inkörning) eftersom det normalt sett är lite stressande och stressade hästar normalt sett inte lägger sig det första de gör..utan borde försöka fly.. har mest hört om äldre hästar som lärt sig att lägga sig ner = slippa jobb..
Jag vet inte mycket om saken, ska erkännas... men jag tänker att:
Häst som lugnt lägger sig ner för att slippa är redan van vid det den gör och inte det minsta rädd, plus kanske saknar respekt för ryttaren (och inte ser varför den ska jobba) och helt enkelt provar.
Ellr så har den typ snubblat nån gång och lagt ihop 1+1 på nåt vänster och provar att lägga sig för att se om den slipper igen..
Eller så är den så vettskrämd att den inte ser någon annan möjlighet (eller var det som ung och sen fortsätter med det även när den blir äldre och lugnare)..
Har hört om hästar som varit så rädda att de svimmat när man skulle lägga grimma på dem, och om hästar som varit problemhästar och började lägga sig (eller kasta sig) när stegring och bockning inte funkade.. men det är ju bara rykten, vet inte hur mycket sanning det finns i det..