Tränare anmäld för djurplågeri

Sv: Tränare anmäld för djurplågeri

Men varför lägger sig hästen? Han sa att det är inte ovanligt..
Är inte det typ den sista utvägen.. en häst som blir rädd och stressad försöker väl i första hand komma undan och fly/göra sig fri..
Hade ju sett roligt ut om alla zebrorna la sig ner när det kom ett lejon som skrämde dem istället för att springa.. :rofl:

Finns absolut hästar som lägger sig ner för att de vet att de kommer undan på det sättet. Jag har sett två ridskoleponnyer som hade för vana att tvärdyka ner i manegen under nybörjarlektionerna, där låg de obekymrat kvar och tittade sig omkring tills dess att någon vuxen tog tag i dem. Samma sak med en väns häst, försökte man få tag i honom i boxen när han hade kraftfoder inne la han sig ner och grinade bara åt en om man försökte få upp honom. Så fort man gått ut ur boxen och stängt dörren reste han sig och fortsatte äta.

Ska dock inte uttala mig om hur det ligger till i just det här fallet, omöjligt att veta utan att ha sett hästen och situationen.

Jo..jag har varit med om en häst som lagt sig ner helt lugnt under ridning... han var typ 28 då iofs..(dog som 35 åring, under sadel.. :s) men.. varför provar de att lägga sig från början? Det måste ju vara helt lugna, psykiskt starka hästar för att de ska göra nåt sånt, helst om det är första gångerna de är med om något (inridning eller inkörning) eftersom det normalt sett är lite stressande och stressade hästar normalt sett inte lägger sig det första de gör..utan borde försöka fly.. har mest hört om äldre hästar som lärt sig att lägga sig ner = slippa jobb..
Jag vet inte mycket om saken, ska erkännas... men jag tänker att:
Häst som lugnt lägger sig ner för att slippa är redan van vid det den gör och inte det minsta rädd, plus kanske saknar respekt för ryttaren (och inte ser varför den ska jobba) och helt enkelt provar.
Ellr så har den typ snubblat nån gång och lagt ihop 1+1 på nåt vänster och provar att lägga sig för att se om den slipper igen..
Eller så är den så vettskrämd att den inte ser någon annan möjlighet (eller var det som ung och sen fortsätter med det även när den blir äldre och lugnare)..

Har hört om hästar som varit så rädda att de svimmat när man skulle lägga grimma på dem, och om hästar som varit problemhästar och började lägga sig (eller kasta sig) när stegring och bockning inte funkade.. men det är ju bara rykten, vet inte hur mycket sanning det finns i det..

Jag är inte heller någon expert på det där, långt ifrån, men jag tror också på de alternativen du nämnde där. Antingen kan det vara en kolugn, medveten handling eller ett resultat av att hjärnan kollapsar av rädsla/stress.
Angående varför vissa öht börjar med det, kanske det kan vara att de är vana att bli lämnade ifred om de ligger ner? Folk går ju oftast inte gärna in i boxen/hagen och försöker dra upp en liggande häst. En lite mer uppseendeväckande variant på de som lärt sig att de får vara ifred om de ser lite griniga ut. Bara en teori, kan hästar lära sig att fejkhalta (skötte en gång en ponny som ständigt blev blockhalt på alla fyra ben, ett i taget, när han upptäckte att hindren plockades fram i ridhuset, och blev genast bra igen så fort han leddes tillbaka till stallet :D) borde ju inte det här vara något speciellt...

Angående det med "problemhästar" har jag i alla fall sett ett sådant fall där hästen vräkt sig från hysteri pladask ner på backen, är ganska säker på att den var just ett av de där stress-kollaps i skallen-fallen.

Kanske det... jajja..dom hittar ju på en massa andra konstigheter med, så..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) slog och piska häst Nu utreds fallet Ett fall av misstänkt djurplågeri utreds på travbanan i Årjäng. Enligt minst ett...
Svar
0
· Visningar
774
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Fabrice Souloy misstänks ha hotad en journalist på facktidningen Travronden. Efter att reportern skrivit att Souloys häst...
Svar
0
· Visningar
782
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Nu missar hästen storloppet. Stig H Johanssons stjärna Formula One är skadad. Nu missar hästen söndagens storlopp Grosser...
Svar
0
· Visningar
610
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) besöka travbanor Ytterligare en av Nils Enqvist hästar är dopade - nu agerar travförbundet Här är travförbundets straff...
Svar
0
· Visningar
926
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama