Tränar westernryttare på sitsen?

B

**BORTTAGEN**

Hej! Jag rider inte western och jag har nog aldrig tidigare varit på det här forumet :o Men eftersom en vän till mig (nybörjare) ska börja med westernridning blev jag lite nyfiken.

Några saker jag undrar är om man inom westernridningen fokuserar något på ryttarens sits och hur ska en "korrekt" westernsits se ut, vad ska man tänka på för att sitta korrekt och kunna inverka med hjälperna på ett bra sätt?

Skulle vara kul att veta!

Såvitt jag vet efter 7 år som westernryttare så är det ungefär samma sits som gäller för oss som för dressyrryttare, möjligen något mer ledig och avspänd. Hälarna under höfterna, blicken framåt, rak i ryggen och utsträckta armar med händerna framför sadelhornet är vad som gäller som grundsits. Så det är nog bara handplaceringen som skiljer,låg hand, nästan på manken, framför sadelhornet, och så sitter vi nog inte fullt så tillbakalutade som dressyrryttarna heller...Viktfördelning bakåt betyder stopp för en tränad westernhäst, medan lätt framåtlutning innebär fart framåt.

I ett stopp sjunker vi djupt i sadeln och rullar ryggen lite, ungefär som om vi fått ett slag i magen och då åker fötterna automatiskt framåt. Våran rygglinje ska följa hästens då den sätter under sig rejält i t.ex. en slidestop.

/TIGERHEART

jag fick träna på att sitta ordentligt för att kunna använda sits o hjälper på rätt sätt när jag bytte ut dressyrsadeln mot westernsadeln.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 113
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar