Sv: Träna upp aktion i tölt
Vad jag tror i m¨nga fall är islandshästen fet, den går p åbete aksnke inte rids så mkt och då är det svårt att få till höga snygga snabba knälyft... tyvärr.
Så steg 1 är att banta hästen så den är normalhullad.
Och när hästen sedan inte längre behöver gå och släpa på detta extra kilona brukar nästan alla självmant bli suerpigga..Iallafall piggare=)
Sedan steg 2 är att träna upp kondisen, för att orka bygga muskler måste man ha en bra kondis så ut och rid i skogen. Jogga längre stäckor i lugn fin trav.
Köp gärna en pulsklocka så ser du när du behöver sakta av och på vilken puls du ska ligga på för att förbränna mest kalorier på hästen.
Du behöver väga hästen innan och mäta.
Sedan när det har gått några veckor kan du börja jobba den inne i en paddock och börja bygga stora fina muskler.
Jag jobbade mkt mkt i skritt och bara trav i flera veckor skritta på en volt, flytta ut baken flytta in baken, flytta in och ut bogarna. Rakställa. Körde mkt OS-ringar dvs putta ut baken i en liten volt sedan rakställa och sedan ställa snabbt om för att fbyta varv och flytta ut baken igen..Då kommer bakdelen nu att gå in i den frra volten. Däravnamnet=)
Sedan mkt halt-skritt-halt ellerhalt-trav-halt sjukt bra övning med att få fart p åhästens ben och raktionsförmåga.
De allra flesta hästarna kan man lära lyfta på tassarna, det gäller bara att få loss bogarna och få dom lösgjorda i kroppen så de kan lyfta upp.
Sedan visst vissa kan lyfta extremt högt men vill nog kunna påstå att de alldra flesta kan uppnå 90 grader om man tränar hästen rätt.
Kolla bara på min.. i början av träningen var man glad om hon lyfte 1 dm med hovarna i tölten... och idag kan hon lyfta över 90 grader.. allt gäller på hur bra ryttaren är och kan.För hon lyfter inte mer än vad hon behöver
Jag vet folk som aldrig har haft pengar att köpa en färdig flott dressyrhäst utan har fått köpt halvdöda saker haha ja inte ordagrant men ja ni fattar vad jag menar=)
Och dessa personer har slitit som djur med dessa hästar och efter några år har de tävlat i rätt höga klasser med dessa häsatr som från början var"ök".
Så med rätt träning går de att få till de flesta... normalbyggda hästar.
Lycka till med alla underbara tips du har fått här=)
Men som sagt steg 1 är att se till att hästen har rätta förutsättningarna till att vara så där pigg och snabbtänkt och kvick i tassarna.. Och de är att se till att hästen är normal i hullet och inte fet.