Träna upp aktion i tölt

Pathmaker

Trådstartare
Precis som tråden heter; träna upp aktionen i tölten hur gör man det?
Man ser ju många hästar som har 90 graders vinkel i tölten, sen finns det hästar som knappt verkar lyfta alls på frambenen i tölten. Så det måste väl gå att träna upp, eller?

Sv: Träna upp aktion i tölt

Visst kan du träna upp aktionen till en viss del, men alla hästar har helt enkelt inte vinkel lyft och det är bara att acceptera.

Bärighet och styrka är det som ska tränas för att få en bättre aktion, takten ligger självfallet som grund och sedan bärighet som kommer att komma mer och mer ju starkare hästen blir i det momentet.

Ok, hur ska jag träna just bärighet och styrka med en unghäst? Är det mycket förhållningar och att få med baken som gäller? Hans takt är klockren så den behövs inte tränas på.
Tack för att du svarar, jättesnällt :)

Var noga med att variera träningen men mkt lösgörande arbete. Stela bogar är vanligt på hästar och en islandshäst med stela bogar blir ofta bunden i tölten och får mindre aktion.
Bakdelen måste ju också givetvis vara mjuk och trevlig.
Se till att skola hästen så du har många verktyg i din låda att plocka fram när den "fastnar" i någon kroppsdel eller får problem i någon gångart. Var noga med att hålla hästen glad och att komma ihåg att gå till grunderna om en övning inte funkar. Ett bra tänk brukar vara att man ska förbättra hästens "lägsta-nivå" successivt och att maxa korta stunder. Kräver man max prestation och tävlingsform/aktion hela tiden så kan det bli så jobbigt för hästen att den börjar fuska.

En genomsläpplig häst är en kul häst att rida!:)

Jo det är ju sant! Har börjat försiktigt med skänkelvikning och framdelsvändning, men jag föröker skynda långsamt :)

Jag stretchar en hel del med honom, det borde väl också hjälpa?

Jo, om du gör rätt? ;) Jag brukar inte stretcha i onödan båda hästarna jag har igång hemma är väldigt överrörliga. Däremot brukar jag streck ut de i ridningen i slutet av passet, i vissa fall avslutar jag från marken. Det har funkat fint för mig. I vissa fall har jag behövt stretcha vissa delar om hästen har varit spänd av någon anledning men jag försöker få över det i ridningen relativt fort sen igen. Men det är jag. :) Hur gammal är hästen?

Jag har en 07:a med bra lyft (vsiar det när hon springer runt i hagen, utan att 'showa' för mkt, då lyfter ju nästan alla hästarna på tassarna ;)) men hon är också väldigt passig (bunden), så jag har lagt fokus på att just lösgöra henne, flytta fram- och bakdel, skrölta samt sträcka ut riktigt i alla gångarter då och då. Som ovanstående sagt måste aktionen komma från en bärig rumpa och hästen ska då ha bra med energi :)

Jo det är ju sant! Har börjat försiktigt med skänkelvikning och framdelsvändning, men jag föröker skynda långsamt :)

Jag stretchar en hel del med honom, det borde väl också hjälpa?

Framdelsvändning lösgör knappast bogarna utan låser dem snarare.
Skulle hellre rekommendera "bakdelsvändning" på relativt stor yta där frambenen måste korsas.

Skogsritter torde främja lösgjordhet, styrka och balans.

Agree!

Jag använder bara halva framdelsvädningar för att lära in haövhalt-flytta rumpan. För att få kontroll på sina egna hjälper, och på yttersidan. Då är det kanon!

Han är fem år :) jag fick lära mig att stretcha hästar av en gammal bekant som själv är sjukgymnast och som hade gått mängder med kurser i att stretcha och massera hästar så jag fick med mig en del där :)
Men eftersom att han ändå är rätt ung (anser inte att fem är så gammalt) så har jag inte bråttom, utan vill bara veta hur jag ska göra för att få upp aktionen lite mer, så kan vi träna steg för steg, lite då och då. Grejen är att jag inte riktigt fattar hur jag ska göra, eftersom det var så längesen jag höll på med unghästar :/ så jag sitter lite fast x) men jag antar att jag får försöka lösgöra honom lite mer, och "elda på i arslet" på honom mer då ;)

Svarar Kryddelydd här också; Framdelsvändning och skänkelvikning är det jag började lära honom, från marken, mest för att han skulle förstå skänklar lite bättre, bakdelsvändningen får komma senare när han känns redo för det. Men det måste finnas andra sätt än att just traggla på ridbanan, för han är ingen sån häst som gillar att syssla alltför mycket med sånt, han älskar att vara ute i just skog och mark.

Passtaktiga hästar är härliga :D vet inte varför men jag tycker att dem har varit så enkla att rida! När jag köpte min häst ojade jag mig över att han är mer åt traven, är inte van vid såna hästar så jag blir lite vilsen där ;)

OK, förstår inträningen och jag tycker också att "flytta bakdel" är en viktig kunskap.
Man ska tänka på - vilket du antagligen gör - att i ridningen är det viktigt att hästen i framdelsvändningen också har en rörelse framåt så den inte står på samma fläck och "skruvar" frambenen.

Bakdelsvändning, om man tänker på min beskrivning av att den sker på stor yta, har mina unghästar haft lättare att utföra med ryttare jämfört med framdelsvändningen. Jag tror att det beror på att det också uppenbarligen är en rörelse framåt, där det kanske är mer fysiologiskt för hästen att flytta framdelen åt sidan än att flytta bakdelen.

Jag vet inte om någon har andra resonemang runt just det, men jag kan tycka att bakdelsvändningen är en skarp sväng i rörelse framåt, där det är lätt för hästen. Jag har sällan sett hästar göra "framdelsvändning" i hagen utom när de vill vända rumpan mot en annan häst för att hota. Däremot ser jag rätt ofta en häst flytta framdelen runt bakdelen när de behöver svänga trångt.

För att göra en framdelsvändning på korrekt sätt, måste hästen förstå konceptet att flytta bakdel med ryttare på ryggen, och måste balansera om sig och låsa fast bogarna lite.
Som ryttare behöver man ju bromsa ytterbogen ganska uttalat för att få hästen att flytta baken så mycket åt sidan att man får till vändningen, vilket jag tycker ofta ger en försämring i bjudningen. Det är lätt att man blir stilla på samma fläck med framdelen och "bara" puttar undan baken steg för steg.
Det ser jag inte som en lösgörande övning på något sätt, utan som en pedagogik för att hästen ska förstå "flytta bakdel" så att man sedan kan försöka jobba med samlande övningar som öppna.

Däremot kan man få till ungefär samma effekt med förflyttning om man utnyttjar staket eller vägg för att få till sidoförflyttningen med bibehållen bjudning framåt (som vid skänkelvikning).

Jag kan tycka att det är lite ambitiöst att på en unghäst som inte förstår konceptet "flytta bogar" som i en stor bakdelsvändning, vilja träna frambensaktion.

Jag tror att grunden bör vara
1) bjudning
2) hitta skritt och någon lämplig sprungen gångart, beroende på vad hästen har lätt för och inte.
3) jobba dressyrövningar för att få en lösgjord, smidig och lyhörd häst
samt 3 b) jobba mycket med takten i gångarterna för att få dem rena.
4) jobba med steglängdsskillnad i gångarterna och här någonstans börja med samling och bakbensaktiviteten och genom ökad styrka och aktivitet i bakdelen samtidigt som hästen ska klara att inte sänka ryggen, och på det sättet få till en förbättring i frambensaktionen.
Frambensaktion borde vara något som kommer mer eller mindre på köpet när man har grundtränat sin häst och har den stadig i bra form med lyft rygg och steglängdsökning ur samling...
och inte något att specifikt träna på en unghäst.

Däremot de hästar som medfött har en stor frambensaktion är ju bara att vara lycklig över!

Någon annan som har en annan "utbildningsstege"?
Den här blev egentligen lite för tydligt en stege i tur och ordning och i min värld ingår alltid skogsridning och att springa längs väg som del i träningen, och givetvis inte enbart ridbana.
Dressyrövningarna gör man ju också vid uteritterna, självklart!

min 6 åring och jag jobbar på tempo. Kontrollera tempot är 1:a prio.
Fungerar i paddock men ute blir det express för det mesta. Bara att jobba vidare.
Sen är det lång och låg form med längd överlinje, inte lätt då man inte vill få hästen framtung. Övar på volt i mycket långsam skritt att få hästen mellan hand och skänkel, attans svårt.skrölt och halva framdelsvändningar. När skritten sitter så upp i tölt samt nedtagning i tölt i form med bakkärran med utan att korta överlinjen, fungerar bäst när tränaren är med och än så länge mycket sällan då vi rider ut.

Vad jag tror i m¨nga fall är islandshästen fet, den går p åbete aksnke inte rids så mkt och då är det svårt att få till höga snygga snabba knälyft... tyvärr.

Så steg 1 är att banta hästen så den är normalhullad.

Och när hästen sedan inte längre behöver gå och släpa på detta extra kilona brukar nästan alla självmant bli suerpigga..Iallafall piggare=)

Sedan steg 2 är att träna upp kondisen, för att orka bygga muskler måste man ha en bra kondis så ut och rid i skogen. Jogga längre stäckor i lugn fin trav.

Köp gärna en pulsklocka så ser du när du behöver sakta av och på vilken puls du ska ligga på för att förbränna mest kalorier på hästen.

Du behöver väga hästen innan och mäta.

Sedan när det har gått några veckor kan du börja jobba den inne i en paddock och börja bygga stora fina muskler.

Jag jobbade mkt mkt i skritt och bara trav i flera veckor skritta på en volt, flytta ut baken flytta in baken, flytta in och ut bogarna. Rakställa. Körde mkt OS-ringar dvs putta ut baken i en liten volt sedan rakställa och sedan ställa snabbt om för att fbyta varv och flytta ut baken igen..Då kommer bakdelen nu att gå in i den frra volten. Däravnamnet=)
Sedan mkt halt-skritt-halt ellerhalt-trav-halt sjukt bra övning med att få fart p åhästens ben och raktionsförmåga.

De allra flesta hästarna kan man lära lyfta på tassarna, det gäller bara att få loss bogarna och få dom lösgjorda i kroppen så de kan lyfta upp.
Sedan visst vissa kan lyfta extremt högt men vill nog kunna påstå att de alldra flesta kan uppnå 90 grader om man tränar hästen rätt.

Kolla bara på min.. i början av träningen var man glad om hon lyfte 1 dm med hovarna i tölten... och idag kan hon lyfta över 90 grader.. allt gäller på hur bra ryttaren är och kan.För hon lyfter inte mer än vad hon behöver:D

Jag vet folk som aldrig har haft pengar att köpa en färdig flott dressyrhäst utan har fått köpt halvdöda saker haha ja inte ordagrant men ja ni fattar vad jag menar=)

Och dessa personer har slitit som djur med dessa hästar och efter några år har de tävlat i rätt höga klasser med dessa häsatr som från början var"ök".
Så med rätt träning går de att få till de flesta... normalbyggda hästar.

Lycka till med alla underbara tips du har fått här=)

Men som sagt steg 1 är att se till att hästen har rätta förutsättningarna till att vara så där pigg och snabbtänkt och kvick i tassarna.. Och de är att se till att hästen är normal i hullet och inte fet.

Tycker cavaletti och hoppning, både under ryttare och utan, är superbra träning oavsett om målet är att få en häst med hög frambensaktion eller inte. Då får hästen tänka på var och hur den sätter fötterna, samt även lyfta på dem. Men man kan ju aldrig komma ifrån ryttarens sits och inverkan...

Tack! Ska kopiera över det du skrev i ett dokument och jobba med det lite.. Du skrev väldigt bra och förklarade fint! :D så jag ska ta med mig det ;)

Ja, haha det är nog rätt rimligt.. En fet människa är inte så kvick så varför skulle då en fet häst vara det ;) jag är lite dålig på hull så jag kanske kan slänga upp en bild här så kan du eller nån annan säga hur min pålle ligger (vet att man inte kan bedöma sånt enbart efter bild) till. Just nu är han inte så perfa, inte så vacker men det tar sin tid att få ordning i röran :p

Kan tillägga, att min häst är mycket åt traven så den är så ren den bara kan bli, skritt och trav är underbara! Galoppen är det som inte sitter riktigt än, tölten har vi men den behöver utvecklas vidare :) men som sagt, jag har inte bråttom utan vill bara utvecklas med min pojke :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 181
Senast: Lady_S
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
539
Senast: Alexandra_W
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 878
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel