Träna unghäst...

D

Dennis

Jag får hem min grundinridna 3,5 åring om en månad :love: och undrar nån har några tips om hur jag fortsätter min träning med honom hemma?? Jag är westernnewbie och vill göra helt rätt från början...:crazy:

Sv: Träna unghäst...

Pffft... nån måste ju ha en åsikt eller idé!?? Eller...:confused: :confused: :confused:

Hola,

Jag tycker att du skall tala med den som har din häst på inridning för att få koll på vad hästen kan och inte. Vidare vad du bör träna på härnäst.
Vikigast av allt är att du försöker ta lektioner för inridaren på din häst. Då får du mycket värdefull hjälp och guidning över hur du bäst fortsätter arbetet med den.

Såhär på nätet är det jättesvårt att ge råd om vad du skall göra och inte. Inriden, Grundinriden, Riden, Grundriden -många olika benämningar för något som kanske är samma sak eller kan betyda väldigt olika utbildning hos hästen beroende på vem som ridit in och hur den ser på saken.

En grundriden häst för mig kan alla gångarer, stoppar, gör öppna sluta och skänkelvikning åtminstone i trav. Grundad för byten och spin. För någon annan ser grundriden helt annorlunda ut.

Lycka till!

mvh Eva

Tänk på att hästen fortfarande ev växer, träna korta pass så behåller du arbetsglädjen i hästen, sluta när det går bra och fortsätt dagen efter. Tänk på att få en bra bärighet i hästen (vikten på bakdelen) med mkt tempo framåt så att den lossnar i bogarna och mkt lösgjörande arbete, skänkelvikningar och samlat arbete , lyfft upp den så att den inte hamnar på bogarna och rid med BEN. Ge den alltid eftergift när den gjör det du har begjärt av den i början. Små tipps som är bra att tänka på, ha det bra.:)

jag har en på träning o jag åker regelbundet dit o tränar då på min egen häst på så vis följer jag hennes utveckling o lär mig hur tränaren rider.Jag själv e nybörjare så det e till stor hjälp att göra på det sättet.Hon ska va borta hela vintern sen e det tävlingssesong igen o då har vi nog kommit en bra bit på väg,då e hon 4 år.Hon har redan varit iväg 2 månader och varit hem på vila 2 månader nu.

Tack för era svar!! :banana:

Jag har tänkt som följande; jag är med mycket då han tränas och tittar och lär, rider även honom nu och får bra tips av inridaren... Min tanke är nu att jag sakta och försiktigt ska bygga upp honom, dvs rida i perioder och vila i perioder, vill att han ska bygga upp sin muskulatur ordentligt och om ett - ett och ett halvt år skicka iväg honom igen på tillridning.

Jag har även tänkt under den här tiden att jag åker tillbaka till inridaren och tar lektioner så mycket som ekonomin tillåter:crazy: :crazy:

Låter det som en bra plan??? Tar gärna emot tips på bra övningar om ni har det...:bow:

...så många visningar men inga fler svar...:confused:

Små tipps: Börja med att skritta , trava , galoppera fram den på fyrkanten. Sen skritta den på långsidan m lös tygel kontraställ (ta in mulen) med en mjuk hand och håll kvar kroppen m. skänkeln (kroppen ska gå rakt) 3-6 steg, ge eftergiften när hästen är mjuk o fin i munnen (belöna). Rid även på litet voltspår, flytta undan hästen m skänkeln några steg åt sidan(skänkelvikning) ha en liten förhållning i munnen(ställ mulen lite inåt) hästen ska forma sig runt innerskänkeln, efter förlyttningen ge liten eftergift. När hästen klarar de här övningarna träna dem i trav senare i galopp. Tänk alltid på att rida m. mjuka händer och ben som rider hästen, annars är det lätt att få en okänslig häst. Ock när man bygger upp styrkan , bärigheten i hästen måste man rida den mer och mer samlat stundvis. Låt gjärna en tränare hjälpa er på banan ofta då hinner de fånga upp bristerna man har i sin ridning. Lyck till !:idea:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 979
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 666
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 627
Senast: Rugge
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.