Sv: Träna muskler
Jag har lite samma problem, så jag lånar själva tråden litegrann och svarar på frågorna jag med, i hopp om att få lite råd
Hur tränas hon nu?: Jag rider mellan 4-6 dagar/vecka och försöker sprida vilodagarna så mkt som möjligt. Jag inbillar mig att det inte är det optimala att tex rida fyra dagar och sedan låta hästen stå tre dagar i sträck.
Själva träningen är ganska varierad, alltifrån finslipning av hjälperna i rundpaddock till kondisträning i skogen.
Tömkör du?: Ja, ungefär 1 gång i veckan, men ibland blir det 2.
Promenerar du?: Njaej, mest när jag varvar ner resp sätter igång henne före o efter vilan.
Löshoppar du?: Nej, tyvärr har jag inte tillgång till en tillräckligt stor paddock, men vi brukar markarbeta med cavaletti i rundpaddocken. Hade jag haft en ridbana hade jag dock löshoppat henne.
Longerar du?: Nja, det blir mest tömkörning ist, men jag longerar henne ibland i repgrimma i NH-syfte sas.
Rider du i skogen så hon får lyfta på fossingarna?: Ja, vi har ingen ridbana, så det är i princip bara skogen och stenhårda grusvägar att välja på. Och då är skogen oftast ett ganska självklart val.
Klättrar du med henne? Ja, det är väldigt kuperad terräng där jag bor, så det blir en del jobbiga uppförsbackar över stock och sten i alla fall 3 gånger i veckan. Sedan har vi en ordentlig klätterbacke som jag brukar rida på varje eller varannan vecka.
Rider du på bana och tränar form, styrka etc?: Menar du ridbana, tex ridhus/paddock, så ja, fast inte så ofta. Vi försöker åka till ridhuset och träna dressyr ungefär varannan helg, och så kommer en instruktör och har helgkurser ungefär varannan månad.
Vad äter hon för kraftfoder? Mängd?: Hon får 1 kg mustang-müsli (havrefri, annars blir hon tokig), betfor (vet inte om det räknas in till kraftfoder men) och så får hon 200 gram lusern för att komplettera med protein.
Vad gäller höet så äter hon 5 kg/dag, men jag försöker hinna ge henne något kilo extra nu när det är kallare. Hon är stor och gör av med mkt energi, så jag tror hon behöver det.
Varför tappar hon i vikt ibland?: När jag har haft henne har hon tappat i vikt två gånger. Första gången var när jag hade haft henne i ungefär två månader, och börjat stegra träningen mer och mer. Jag tror att det helt enkelt berodde på att jag inte visste att hon behövde så mkt mat. När hon bodde hos Ulla blev hon bara riden kanske 3 gånger/vecka och fick då inte så mkt kraftfoder, utan klarade sig mest på hö/gräs.
När jag sedan tog över henne och började rida 6 gånger/vecka är det ju klart att hon behövde mer foder, så då tappade hon förstås en del muskler.
Den andra gången hon tappade var efter att en tränare tyckte att jag skulle dra ner lite på höet, eftersom hon var lite rund om magen. Dock tror jag att jag i stället skulle ha haft kvar samma mängd hö, och försöka träna bort magen och bygga muskler ist.
Kollat tänder och dyl?: Inte på länge faktiskt. Vi har försökt få hit en veterinär med specialinriktning på tänder (jag uttrycker det inte som hästtandläkare, eftersom det inte finns något som heter hästtandläkare), men han har inte kommit av olika anledningar. Men jag hoppas på att få hit någon snart.
Dock är hon ganska okej i musklerna nu, och det märks när jag rider henne att hon inte är lika muskelfattig som hon har varit de två gångerna hon tappat i hull och muskler.
Ursäkta för jättelångt inlägg
/Anna