Träna muskler

S

Skeila

Jag hittade ingen annan sån här tråd, förlåt om jag har lagt ut den i onödan...

Min häst har fantastisk kondition. Men hon bygger inga muskler..!
Hon äter mycket och bra grovfoder, kraftfoder och i bland lite tillskott för att inte tappa i vikt. Hon har fantastisk kondition, men inga muskler! Verkligen inga!
Jag skulle bli jätte glad om jag kunde få några tips på övningar/saker att utföra som tränar musklerna. Mest ryggen och magen på henne, men också halsen och "Byxorna" :p

Tack på förhand!:laugh:

Sv: Träna muskler

Bra mat med tillräckligt med protein,
varierad träning och lagomt med vila för uppbyggande av muskler.
Det är väl enda sättet antar jag.

När jag hade praktik på travet för en massa år sen så tränades hästarna varannan dag och de var ju riktiga muskelberg :d
Tränaren menade på att musklerna behöver vila emellan för att kunna byggas upp och 'stanna kvar'.

Hur tränas hon nu?
Tömkör du? promenerar du? Löshoppar?
Longerar? (jag är inte så stort fan av det iofs, men ibland så)
Rider du i skogen så hon får lyfta på fossingarna?
(dvs utanför stig o vägar)
Klättrar du nåt med henne?
Rider du på bana o tränar form, styrka etc?

Vad äter hon för kraftfoder? Mängd?
Jag är mest för att ge riktigt bra grovfoder och ev komplettera
med lucern hackat strå o ev lite olja om man behöver mer protein.
Hellre mycket grovfoder än mycket kraftfoder.

Vad är det för tillskott du pratar om?
Varför får hon det bara ibland?

Varför tappar hon vikt ibland? Kollat tänder o dyl?
Eller är grovfodermängden på gränsen till för lite
så det är därför hon tappar o behöver tillskottet
du pratar om?

Bra mat med tillräckligt med protein,
varierad träning och lagomt med vila för uppbyggande av muskler.
Det är väl enda sättet antar jag.

När jag hade praktik på travet för en massa år sen så tränades hästarna varannan dag och de var ju riktiga muskelberg :d
Tränaren menade på att musklerna behöver vila emellan för att kunna byggas upp och 'stanna kvar'.

Hur tränas hon nu?
Tömkör du? promenerar du? Löshoppar?
Longerar? (jag är inte så stort fan av det iofs, men ibland så)
Rider du i skogen så hon får lyfta på fossingarna?
(dvs utanför stig o vägar)
Klättrar du nåt med henne?
Rider du på bana o tränar form, styrka etc?

Vad äter hon för kraftfoder? Mängd?
Jag är mest för att ge riktigt bra grovfoder och ev komplettera
med lucern hackat strå o ev lite olja om man behöver mer protein.
Hellre mycket grovfoder än mycket kraftfoder.

Vad är det för tillskott du pratar om?
Varför får hon det bara ibland?

Varför tappar hon vikt ibland? Kollat tänder o dyl?
Eller är grovfodermängden på gränsen till för lite
så det är därför hon tappar o behöver tillskottet
du pratar om?

Just nu longerar jag henne någon gång i veckan i snö och utan inspänning så hon får lyfta på fötterna (korta stunder bara, detta är rätt krävande tror jag)
Löshoppa med henne är svårt. Bommarna springer hon bara rätt igenom :crazy: hon har lite dålig koordination faktiskt...
tömköra har jag inte gjort ännu, men funderar på att pröva :p

Jag klättrar ganska ofta, men har ändå inte sett skymten av några muskler :confused:
Jag rider ofta i skogen men också på grusvägar och tränar dressyr (öppna, sluta, skänkelvikning bak-,och framdelsvändning, den enklare dressyren) , samling bärighet osv. Rider sällan i paddock.

Anledningen till att hon har lätt att tappa i vikt är att hon mått psykiskt dåligt då hon blev direkt MOBBAD av en annan häst. Dessutom har hon i övrigt lätt att tappa i vikt när dem fäller päls och vid andra lite känsligare tider som tex foderbyte från hö till bete, då man måste ta det väldigt lugnt och ändå finns risken att hon tappar i vikt.
Hon får lite havre för orkens skull. Sedan har vi bra grovfoder med mycket protein som hon får i första hand. I bland (när det det är kallt på vintern, när dem fäller päls/byter päls, när det är foderbyte eller vid andra tillfällen) får hon foder för att hålla vikten som tex korn. Har prövat med en del andra fodertillskott med tycker personligen att korn ger den bästa effekten när det gäller att hålla vikten. Alger och annat verkar inte funka någe vidare på min häst. Inte andra orginella kraftfoder heller... Men kanske någon har nåt tips på nåt annat foder än ni vet "de vanligaste"?

Nej, anledningen till att hon tappar i vikt är inte för att hon äter för lite grovfoder. Dem äter näst intill på fri tillgång. Hennes tänder kollade vi i våras och hon är grundligt undersökt så jag tror inte det är något fysiskt fel på henne... Jag fattar bara inte varför hon har så svårt att bygga muskler :confused:

Jag kör med Krafft PROTEIN och mycket klättring när vi rider. Dvs max 3-4 ggr i veckan. Vila mellan passen och han har rediga muskler.

Jag har lite samma problem, så jag lånar själva tråden litegrann och svarar på frågorna jag med, i hopp om att få lite råd :)

Hur tränas hon nu?: Jag rider mellan 4-6 dagar/vecka och försöker sprida vilodagarna så mkt som möjligt. Jag inbillar mig att det inte är det optimala att tex rida fyra dagar och sedan låta hästen stå tre dagar i sträck.
Själva träningen är ganska varierad, alltifrån finslipning av hjälperna i rundpaddock till kondisträning i skogen.

Tömkör du?: Ja, ungefär 1 gång i veckan, men ibland blir det 2.

Promenerar du?: Njaej, mest när jag varvar ner resp sätter igång henne före o efter vilan.

Löshoppar du?: Nej, tyvärr har jag inte tillgång till en tillräckligt stor paddock, men vi brukar markarbeta med cavaletti i rundpaddocken. Hade jag haft en ridbana hade jag dock löshoppat henne.

Longerar du?: Nja, det blir mest tömkörning ist, men jag longerar henne ibland i repgrimma i NH-syfte sas.

Rider du i skogen så hon får lyfta på fossingarna?: Ja, vi har ingen ridbana, så det är i princip bara skogen och stenhårda grusvägar att välja på. Och då är skogen oftast ett ganska självklart val.

Klättrar du med henne? Ja, det är väldigt kuperad terräng där jag bor, så det blir en del jobbiga uppförsbackar över stock och sten i alla fall 3 gånger i veckan. Sedan har vi en ordentlig klätterbacke som jag brukar rida på varje eller varannan vecka.

Rider du på bana och tränar form, styrka etc?: Menar du ridbana, tex ridhus/paddock, så ja, fast inte så ofta. Vi försöker åka till ridhuset och träna dressyr ungefär varannan helg, och så kommer en instruktör och har helgkurser ungefär varannan månad.

Vad äter hon för kraftfoder? Mängd?: Hon får 1 kg mustang-müsli (havrefri, annars blir hon tokig), betfor (vet inte om det räknas in till kraftfoder men) och så får hon 200 gram lusern för att komplettera med protein.
Vad gäller höet så äter hon 5 kg/dag, men jag försöker hinna ge henne något kilo extra nu när det är kallare. Hon är stor och gör av med mkt energi, så jag tror hon behöver det.

Varför tappar hon i vikt ibland?: När jag har haft henne har hon tappat i vikt två gånger. Första gången var när jag hade haft henne i ungefär två månader, och börjat stegra träningen mer och mer. Jag tror att det helt enkelt berodde på att jag inte visste att hon behövde så mkt mat. När hon bodde hos Ulla blev hon bara riden kanske 3 gånger/vecka och fick då inte så mkt kraftfoder, utan klarade sig mest på hö/gräs.
När jag sedan tog över henne och började rida 6 gånger/vecka är det ju klart att hon behövde mer foder, så då tappade hon förstås en del muskler.
Den andra gången hon tappade var efter att en tränare tyckte att jag skulle dra ner lite på höet, eftersom hon var lite rund om magen. Dock tror jag att jag i stället skulle ha haft kvar samma mängd hö, och försöka träna bort magen och bygga muskler ist.

Kollat tänder och dyl?: Inte på länge faktiskt. Vi har försökt få hit en veterinär med specialinriktning på tänder (jag uttrycker det inte som hästtandläkare, eftersom det inte finns något som heter hästtandläkare), men han har inte kommit av olika anledningar. Men jag hoppas på att få hit någon snart.
Dock är hon ganska okej i musklerna nu, och det märks när jag rider henne att hon inte är lika muskelfattig som hon har varit de två gångerna hon tappat i hull och muskler.

Ursäkta för jättelångt inlägg :angel:

/Anna

Vila för att bygga muskler, mycket protein, sadel som passar,
samlande arbete på rätt sätt för att bygga överlinje.
Min häst är välmusklad (enligt massören) på de rätta ställande men är inte konditionstränad.
Vi har vilat oss i form:D pga av skada och sedan långsam upptrappning.
En häst med bra kondition behöver inte ha stora muskler, det får den av varierad träning.
Alla hästar har inte bakplåtsryggar men kan bli betydligt bättre med träning och en bra sadel.
Lycka till

Ja, som du säger "alla hästar har inte bakplåtsryggar". Jag har en uppfattning av att det beror lite på hästens exteriöra förutsättningar också. Snudda har aldrig haft några stora "rygglimpor" som jag kallar det, och jag har svårt att tänka mig att hon har varit dåligt musklad hela sitt liv, för hos Ulla vet jag att hon har fått tillräckligt mkt foder och bra muskelträning. :)

/Anna

Alla hästar kan inte få extrembreda ryggar, det är genetiskt.
Eller ochså fett, den bredaste rygg jag sett där ryggraden var djupt ned på den breda ryggen var på en oinriden 3-åring som var smällfet och hade fång.
Min häst har alltid haft en ryggrad som har synts till för ett par år sen.
Ändrat ridsätt, bomlös sadel, och mer protein har faktiskt gett honom rygg/ hals/ skink muskler.
Sen får man ju se vad hästen skall användas till,
En övertränad/ feltränad tävlingsshäst är muskelfattig och tunn med underhals.
För mycket muskler på en tävlingshäst är inte önskvärt då dom då skulle bli tunga och ej så explosiva.
Jämför en hopphäst med en dressyrhäst det är stor skillnad på hur dom är musklade.
Men självklart så ser hästen snyggast ut med en bra överlinje och blir dessutom hållbarare och mår bättre.
Det tycker jag att man skall sträva efter.

Men kanske någon har nåt tips på nåt annat foder än ni vet "de vanligaste"?

Jag har nyligen köpt en häst lite av samma typ som din. Enorm kondition men verkar falla ur väldigt lätt i hullet o han har mkt halsmuskler men ryggraden är spetsig som attan(dvs felriden...). Hos veterinären fick vi ett tips av en annan hästägare om ett foder som hette Build Up, från Dodgson & Horrell (stavning?). Skulle tydligen vara grymt bra för att bygga muskler, de hade ett träningstall o hade prövat på många oberoende hästar. Det är inget tips vi kunde nyttja då vårt hö ger hästarna ett rejält proteinöverskott (tror det var det dubbla mot behovet bara för o täcka ts-behovet) så att ge massa kraftfoderprotein känns då inte bra. Vi ger lucern hack nu med lågproteinhaltig musli o ört/mineralblandning. Han har nog äntlign börjat öka i vikt. Han hade länge fri tillgång på hö, men förra veckan bytte vi till halm(bara energi inget protein) o lagom portioner hö ist.

Sen är det väl lite olika vad man är för individ. Långdistanslöpare är slimmade med mindre muskler, medan sprinters har stora kraftiga muskler. Kan va samma med hästar kanske?

Alla hästar kan inte få extrembreda ryggar, det är genetiskt.
Eller ochså fett, den bredaste rygg jag sett där ryggraden var djupt ned på den breda ryggen var på en oinriden 3-åring som var smällfet och hade fång.
Min häst har alltid haft en ryggrad som har synts till för ett par år sen.
Ändrat ridsätt, bomlös sadel, och mer protein har faktiskt gett honom rygg/ hals/ skink muskler.
Sen får man ju se vad hästen skall användas till,
En övertränad/ feltränad tävlingsshäst är muskelfattig och tunn med underhals.
För mycket muskler på en tävlingshäst är inte önskvärt då dom då skulle bli tunga och ej så explosiva.
Jämför en hopphäst med en dressyrhäst det är stor skillnad på hur dom är musklade.
Men självklart så ser hästen snyggast ut med en bra överlinje och blir dessutom hållbarare och mår bättre.
Det tycker jag att man skall sträva efter.

Jo, jag förstår hur du resonerar.
Det konstiga är att min häst egentligen har en väldigt bra exteriör men att den gärna vill bli spretig att ryggraden syns och bogbladen, dvs visst finns det underhudsfett i rätt mängd, men inga muskler. Jag vet inte om det beror på fel typ av träning till fel typ av häst eller om hon helt enkelt får ett foder som inte passar henne :crazy::confused:

Nu funderar jag på att träna pållan min varannan dag och att ge henne fodertillskott för hullet på "heltid."
Känner mig bara så förvirrad när hon ser ut som en avdankad travare som en en gång varit fin. Ni vet såna man kan stöta på som man tänker "fin grundexteriör, han var säkert fantastiskt vacker en gång i tiden" Men min häst är ju ung!!! :(
Hon är ju inte undernärd liksom, bara omusklad. Detta är konstigt för hon har bäst kondition av alla hästar i hela byn.

Tror ni att det kan bero på att hon har fel sadel??
Borde jag köpa en bomlös?? Har funderat på det, men jag vet ju heller inte vart felet sitter. Hon är ju undersökt och frisk som en nötkärna och i övrigt pigg glad och arbetsvilig. Allt sitter utom musklerna, och detta börjar kännas frustrerande... :confused:

hur mycket mat får hästen.
fel eller för lite mat kombinerat med för mycket träning gör att hästen tar sin energi från musklerna.
Är hästen i hård träning så krävs det mycket mat och vila mellan varven.
Det är ju svårt att säga utan att ha sett hästen.
En del hästar är konstant stressade och har svårt att lägga på sig, dock inte särskilt vanligt bland islandshästar.
sadeln kan vara boven i det hela.
det kan vara många olika orsaker så man får prova sig fram genom alla alternativ.
Ställ av hästen i januari, låt den vila från ridning och se vad som händer.

So andra har sagt här, men ville bara poängtera hur viktigt det är med nog protein och VILA för att kunna bygga muskler (jag är utbildad personlig tränare, dock för människor men muskler funkar samma på oss och dom :) )
Muskel uppbyggnaden sker under vilan, och anledningen till att det ens blir någon uppbyggnad är för att träningen 'tar sönder' det som redan finns, och om musklerna sen itne får nog protein OCH kolhydrater (eftersom proteinet åker "snålskjuts" på kolhydraterna i blodet till musklerna) så börjar musklerna ta från den källan som redan finns, dvs. dom redan existernade musklerna, och bryter då ner dom istället för att reparera(dvs= bygga när dom vilar). Generellt år kroppsbyggare (ok inte exakt samma sak men nära nog) är det nästan uteslutande brist på vilodagar, eller tom veckor, så orsakar att man får en 'platå' i muskelbyggande, så om du är säker på att din häst får nog med protein och annat foder hon behöver, så skule ajg rekommendera att träna intervall och ltie hårdare men färre träningspass, typ kanske bara 3 dagar i veckan fast ex. klättring, dressyr och något tredje val som är byggande och bra.

Hoppas detta hjälper lite, muskler är muskler oavsett på vilket däggdjur dom är ju. Sen skiljer det sig ju självklart i kost behov men det är ju en annan sak.

Lycka till!

ps. detta råd var ju såklart under förutsättning att du redan kollat tänder, sadel, mask, och alla andra tänkbara problem som kan vara orsak.

Har försökt få en samlad uppfattning av det ni skriver.
Såhär tänker jag litegrann nu inför framtida träning, utfodring osv:

Hon ska fortsätta få samma foder, vi har gjort analys på höet och kollat hur mkt protein fodret innehåller, och allt ser bra ut. I höstas tyckte jag att hon var riktigt fin i kroppen, och då hade hon ju det fodret. Nu på vintern är det så svårt att se för all päls, men jag tycker inte hon ser så tunn ut över ryggen som hon har gjort i allafall.
Ang träningen tänker jag fortsätta träna allsidigt, med markarbete varvat med ordentliga klätterturer, skogsturer, skritturer, promenader, gångartsträning och ridlektioner (som brukar vara riktiga styrkepass för henne). Däremot tänker jag nog bara låta henne gå ungefär fyra, ibland fem dagar i veckan, och rida ungefär varannan dag.
Vi ska sätta upp en show med skolan, och jag är med i styrelsen där, så det kommer gå åt mycket tid åt det. Därför tror jag att det är bra för mig att inte känna att jag ska rida bara för att hon måste få röra på sig varje dag. Hon måste inte röra på sig hela tiden! Musklerna måste, som ni säger, få återhämta sig.
Tidigare har jag tyckt att det är så konstigt att hon inte har fått några stora ryggmuskler, eftersom hon har fått så proteinrikt foder, extra hö och blivit riden så mycket, men nu börjar jag förstå att hon kanske har blivit riden för mycket.
Det är den uppfattningen jag har fått av er i alla fall, att musklerna måste få återhämta sig, och att en tävlingshäst inte nödvändigtvis behöver ridas sex dagar i veckan.
Säg till mig om jag har fel. Jag är så okunnig inom området :crazy:

/Anna

Alla säger ju att det är viktigt med mycket vila.
Funderar på att rida henne varannan dag, kanske ännu mer sällan?

Någon föreslog att jag skulle ställa av henne under januari, men jag har just låtit henne vilat en månad för att se, och jag märkte då ingen större skillnad efteråt tyvärr :(

Sedan funderar jag på en sak till också. Kanske ska min häst gå på fri tillgång på grovfoder? Om fodret är för mycket proteinrikt kan man ju alltid ge halm för att ge tarmjobb har jag hört?
Är väldigt osäker men många av er nämner ju att det är viktigt med mycket och bra grov och basfoder i första hand. Vad tycker ni?

Och, en sak till, ursäkta att jag är så frågvis :o :angel:
Om man vill få en häst att löshoppa, och den bara springer genom bommarna så de flyger åt alla håll, hur ska man bära sig åt för att hästen ska fatta vad det går ut på? Hon kan vara grymt duktig när vi hoppar trädstammar i skogen, men jag kan ju inte gärna släppa henne lös i skogen, dessutom är det för mycket snö där nu så jag skulle vilja löshoppa henne i paddocken :laugh:

Tack för alla svar hittills :bow: hoppas jag får nåt svar på dom här frågorna också :D

Du kanske kan ta ett långt grimskaft alt longerlina och ha LÅGA hinder
(i stil med cavalettikryss i början) och springa före o hoppa?
Brukar jag göra :p

Senare kan man springa brevid hästen o sen går det nog att 'snitsla in' hindren med tex avspärrningsband o hinderstöd och driva på hästen bakifrån så den springer o hoppar 'banan' med ett par hinder. :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 846
Senast: mackan
·
Hästvård Vår islandsvalack, 20 år, har de senaste veckorna varit ganska gallig i benen, främst bak, strax ovan kotlederna. Det kommer och går...
Svar
15
· Visningar
2 690
Senast: Roheryn
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har en Welsh cob - Dponny som jag haft i ca 1år. När jag köpte henne så var hon inte i det bästa skicket muskelfattig & svankig -...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: Smulan75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025