Träna muskler med klövjeväskor?

N

Nozer

Då vi har en Siberian Husky som vi tränar drag med, så är det önskvärt att han även får träna lite extra även de dagar han ej drar.

Har hört o läst om många som kör med klövjeväskor till hunden just för att den ska få bygga muskler.

Har funderat lite på det här, och undrar därför om det är ngt som kan vara ett alternativ att slänga på hunden när man är ute på långpromenader i skog & mark?

Det jag tänker på är hur pass effektivt det är. Om det ger ngn effekt eller om hunden bara blir irriterad i onödan? Borde väl bli väldigt varmt för hunden, eller tänker jag fel?

Likaså vikten på väskorna. Hur vet man hur mycket man ska lasta?

Killen vår är en hane på 22kg. mankhöjd strax under 60cm.

/TObbe

Sv: Träna muskler med klövjeväskor?

Jag tror (observera tror, rätta mig om jag har fel!) inte att du ska träna musklerna med tunga klövjemuskler.

Det är bättre att dra ett däck, cykla så han "sträcker ut kroppen" (kontrollerat i trav), låta honom springa i grustag, simma och liknande.

Till min tik som är för ung för att träna på det sättet än (förutom simning) har jag köpt en sele, ett elastiskt koppel och ett hundförarbälte. När hon har detta på sig får hon gå framför mig, och så lär jag henne att hela tiden spänna kopplet.

Detta har jag sett Cesar Millan ofta använda på hundar som behöver bli av med för mycket energi. De lastar väskan med t.ex vattenflskor. Tycker det verkar vettigt.

Jag vet inte, jag tycker inte det känns vettigt. Hundar är väll inte direkt gjorda föra att bära? En sak att låta den bära lite packning, men att bära så mycket att det ska bygga muskler tycker inte jag känns bra.

Ska min hund bli av med energi går vi en promenad, sen tränar vi bort resten, lägger spår eller tränar lydnad.

Jag vet inte, jag tycker inte det känns vettigt. Hundar är väll inte direkt gjorda föra att bära? En sak att låta den bära lite packning, men att bära så mycket att det ska bygga muskler tycker inte jag känns bra.

Ska min hund bli av med energi går vi en promenad, sen tränar vi bort resten, lägger spår eller tränar lydnad.

Finns det ett enda djur som är gjort för att bära? Jag kan inte komma och tänka på ett enda på fyra ben iaf..

Antagligen inte från början, men hästar t.ex har ju avlats mer för att kunna bära en ryttare, och vissa hundar har ju avlats för drag.

Men som du säkert ser så har jag flera gånger skrivit att jag tror inte att det är ett bra räningssät, men att man gärna får rätta mig om man vet att jag har fel! ;)

Vad tror du själv?

Jag tror faktiskt att det skulle kunna vara något.
Givetvis inte varje dag och med jättemkt vikt. Men 2 gånger i veckan på en av dagspromenaderna kanske?

Det kan ju inte skada att prova....?

Jag har börjat lite smått med klövjeväska! Ett par långpromenader i veckan med väska kör jag nu till att börja med, och då med en ganska låg vikt på ungefär ett kilo. Min hund väger ca 23 kilo och av vad jag har förstått så ska man kunna lasta på 1/3 av hundens vikt när den är tränad för det.

Detta har jag sett Cesar Millan ofta använda på hundar som behöver bli av med för mycket energi. De lastar väskan med t.ex vattenflskor. Tycker det verkar vettigt.

tänkte också på honom. Han sa ju att en halvtimmes promenad bls lika effektiv som en times promenad då.

Klövjning är ett bra o trevligt sätt att ha med sig hunden ut men jag ser det inte direkt som konstruktiv muskelträning om man vill ha en draghund med lite tempo, lika lite som det här med att släpa på däck.
PL

Liknande trådar

S
Övr. Hund Jag har just skaffat mig en schäfervalp. Han är just nu 4,5 månader och världens lugnaste valp. Han är avlad efter arbetslinjer och är...
Svar
16
· Visningar
1 838
Senast: Korven
·
Hundträning Har en snart 3-årig tik. Blandning Vit herde och Siberian Husky. Jag har börjat träna med henne på allvar nu igen och tycker att jag...
Svar
8
· Visningar
7 248
Senast: Alexandra_W
·
T
Övr. Hund Är det någon här som har en show husky och kan berätta lite om dem? Jag ska skaffa en hund om några månader/ett år när jag har tagit...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 777
Senast: Tessu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar