träna ledarskap?

S

Starshy_

Hej
Jag har två st hästar (varmblod) som jag rider och tränar med. Båda är lite siggiga den ena vill inte bli fångad i hagen henne har jag haft i snart 5 år(hon är 14 år). Hon var inte sådan i börja men gick inte att fånga om hon inte hade grimma på sig, nu har hon fått för sig att inte komma alls. Det går inte att komma nära henne hon bara vänder och går ifrån när jag kommer. Men när man väl har fått tag på henne är hon guda snäll och lyder mig jättebra.

Den andra hästen har jag haft i snart en månad hon har varit på många olika hem (8 år= 7 hem!) hon testar väldigt mycket och när man sätter krav på henne svarar hon med att vifta på svansen bli jättesur och i värsta fall bocka och stegra sig. Vad kan man göra för att få hästen och lita på mig och se mig som ledare inte som ett hot?

Tacksam för svar! :confused:

Sv: träna ledarskap?

När det gäller ledarskap så är det aldrig hästen som skall lära sig det utan det är du. Dvs hur kan du lära dig ledarskap. Jag föreslår att du söker upp någon duktig horsemanship människa som kan ge dig lite kött på benen.

Hej!
Kontakta gärna en kunnig hästmänniska för hjälp, det är svårt att hjälpa när det inte står vad hon protesterar mot, om det är i ridningen eller körningen eller i hanteringen över huvud taget.
Endel hästar kan man dirva runt i hagen tills dom lessnar, andra inte. Endel tycker faktiskt att det är störtkul att få springa runt och tramsa sådär. Eller oxxå ger det bara negativ uppstressande effekt. Gränsen är alltid hårfin! Så det allra bästa är att låta någon kunnig titta på när du visar vars problemen sitter. Så kan han eller hon ge råd utifrån det med träningen. Inte så mycket hjälp men.. Det är alltid svårt att hjälpa till när man inte får se hur hästen reagerar.
Lycka till!

Försök att inte gå fram raka vägen till hästen i hagen, utan ta omvägar fram, pyssla med allt möjligt i hagen och låtsas som om du inte är där för att hämta henne. Till slut kan du gå fram lite försiktigt, om du går fram till henne i omvägar och inte tittar på henne, flyttar hon sig då ju närmare du kommer?
På detta sätt blir det mer "naturligt" för hästen att bli hämtad och den finner detta sätt behagligare.
Kanske går hon med på att bli hämtad om du har med dig en morot till henne?
En jättebra bok som jag själv hela tiden har stor nytta av är "Dansa med hästar" av Klaus Ferdinand Hempfling.
Den tar upp det här med ledarskap, och framförallt hur man ska göra för att förtjäna ledarskapet och hästens förtroende.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 296
Senast: Cina B
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama