Träna gammal, "halt" häst.

elaktroniqe

Trådstartare
Ddet är såhär, för att göra lång historia kort. Min häst, en kallblodstravare på 20 år, blev för över ett år sedan skadad i hagen och var blockhalt ganska länge. Det var troligen en muskel som "brustit" ev. en spricka i bäcken enligt de tre som var hit och tittade på honom.
Han fick stå på boxvila i nästan 3 veckor innan han fick komma ut, vet var här och kollade titt som tätt, han blev bättre och bättre men slutade aldrig "linka" riktigt. Så i vintras bestämde jag mig att han skulle få somna in. Men så hände det en massa saker och några veckor efter att jag bestämt mig att ta bort honom såg han helt plötsligt mycket bättre ut! Dock har det stått ganska still sen dess. Saken är den att han vilar ofta på det skadade benet, och kan se ut att halta, precis i början när han ska gå någonstans, men han travar och springer så fint i hagen att jag vill tro att han kanske inte har så ont?
Hovslagaren var hit igår och han, som har sett hästen sedan han skadade sig, sa att han förmodligen skulle må bra av att börja bli riden lite, att jag skulle testa ett tag och att det kanske var muskeln som behövde byggas upp igen, och att att han kanske inte "orkade" bära upp sig själv - därav anledningen till att han vilar så mycket på benet. Nu kom jag nyss in från en ridtur, den första på min älskling på över ett år :love: och han kändes, mot alla förhoppningar, helt okej! Jag testade trava lite och märkte inte något alls på honom.

Så, bukefalister, vad tror ni? Jag är såklart nojjig som få och vågar inte hoppas att han skulle kunna bli bra igen.

Sv: Träna gammal, "halt" häst.

De tre är en vet., en kiropraktor och en vääääääldigt hästvan man. Vet har inte varit hit på ett tag eftersom hästen var utdömd, innan han började se bättre ut igen. Och som det är nu så har jag inte råd att ta ut vet. igen, men kiropraktorn säger ungefär som jag skrev att hovslagaren sa.

Om det nu var en allvarlig muskelbristning så blir det ofta mkt "ärrväv" när det läker och muskeln blir stel och mindre elastisk. Brukar märkas särskilt mkt när hästen ska börja röra sig men kan sen försvinna.

Jag tycker att du kan rida igång hästen om den är ohalt, men jag skulle inte börja trava redan nu, utan skritta en lång tid för att långsamt bygga upp. Han har stått länge och har åldern mot sig. Risken finns att skadan går upp om du går för fort fram.

jag hade ringt och rådfrågat veterinären som var på plats, det kostar ju inget ;)

Jag tycker helt klart att du skall försöka få igång honom om han verkar läkt. Om han har svårt för att bära upp sig tycker jag att du skall börja arbeta på töm. Då ser du om han börja halta och kan då avsluta dagens arbete. För tänk på det, när han har börjat halta sliter arbetet istället för att bygga upp. När ni kommit igång lite rekommenderar jag dig att lägga in bommar, börja med att ha dem på marken och sedan succesivt höja upp dem. PM:a om du vill ha fler tips.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 799
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18