Träna galoppen på f.d travare (hjälp)

M

Mikkisp

Hej :) nu är det så att min kompis har en f.d varmblodig travare som hon ägt nu i 5 år och jag har varit med redan från början och ridit, vi har börjat träna galoppen för ett tag sen men skulle behöva lite tips, hon har varit ridhäst i ca 5,5-6 år nu och är 13 år, Hon har väldigt god balans i skritt och trav och går väldigt fint, hon kan galoppera, men just fattningar och avbrytande till trav blir "springiga" alltså hon försöker trava in i galoppen vilket vi försöker få henne att inte göra, ibland funkar det, fattar hon galopp på detta vis så saktar vi självklart genast av. Sen i avbrotten så blir det samma sak där, hon saktar av men travar riktigt fort tills hon kan trava i lugnt tempo..hon är inte i full balans heller för att bära sig i galoppen, men muskler har hon, så det är balansen.
Sen ibland i galoppen så är det svårt att få henne samlad, alltså det kan gå fort frammåt :P

Är det nu någon som har smarta tips och övningar så vore vi jätte glada :)

ps. Vi rider henne varje dag med undantag för vissa helger då hon vilar (lördag eller lördag-söndag) hon har en väldigt varierande ridning, såsom ute och klättrar i skogen, till dressyr på banan och lite smått hoppning både inne och ute..samt att hon aktivt tränats i NH, longeras och tömkörs även.

Mvh Micaela
 
Sv: Träna galoppen på f.d travare (hjälp)

Det bästa rådet jag kan ge är att ta hjälp av en bra tränare.
 
Sv: Träna galoppen på f.d travare (hjälp)

Jag fick en jättebra övning från min tränare när jag red ett fullblod som hade samma problem med att bli lite för exalterad och pigg. Det var att rida på en stor volt på ridbanan och verkligen försöka tänka på att rida volten ordentligt, ställa inåt med mjuka händer och mjuk kropp. Hon gav mig gummibandstanken, d.v.s ta i tygeln och ge efter för att hålla god kontakt med hästens mun genom hela volten. Detta gjordes först i trav och sen när jag var avslappnad och hästen också, försöka fatta galopp. Blir det springit och studsigt så är det bara att gå tillbaka till traven igen. Detta görs i båda varv och byter volt gör du att vända genom volten. Tänk på ställning och tempo även där.
 
Sv: Träna galoppen på f.d travare (hjälp)

Det bästa är att ta hjälp av någon som kan se hästen ridas i verkligheten.

Men ett litet tips på vägen kan vara att börja öva galoppfattningar från skritt istället för trav. Min travare är väldigt mycket "travare" och det har underlättat otroligt mycket att fatta galopp från skritt. Min häst tar fattningarna från skritt med lätt böjning nu, men när vi började öva så gjordes alla fattningar från slutan. Då är vikten redan placerad på rätt bakben och det blev lättare för hästen att fatta rätt galopp och behålla balansen. Kom ihåg att det är fattningarna som stärker och inte att galoppera obalanserat varv på varv på ridbanan. Fattning - ett par galoppsprång - avsaktning. Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 394
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 460
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp