träna föl?

Sv: träna föl?

Det beror på om det är regelbunden träning. Att ta med sitt föl (ser ut att vara en 6-8 mån) i ridhuset och låta den skutta över några hinder tillsammans med övriga flocken är knappast skadande. Om jag inte såg fel så tror jag ägarens föl har ridhus på gården.
Jag låter gärna fölen hoppa småhinder tillsammans med sina mammor redan vid någon månad ålder. Finns det hinder ute i hagarna så har jag ofta sett fölen raca över dessa.
Det var ju en artikel i Ridsport för något år sedan om en halvblodsuppfödare vars föl hoppade mkt i hagen till o från maten.

får hålla med ovanstående.
Ägaren finns ju här på buke och aldrig har h*n gett sken av någonting annat, men det är ju en opartisk bedömning av mig förstås.

Det är aldrig för tidigt att börja träna föl om man gör det med vett och sans. Vet uppfödare som lägger sadel och sele på föl som är några månader gamla. Det har helt med HUR man gör det att göra.

Sen kan man kanske diskutera nödvändigheten, jag t ex föredrar att lägga grunden och finslipa den tills den sitter perfekt innan jag tränar annat än hantering, och då är det sällan problem med sadeln. Men var och en blir salig på sin tro och görs det bara rätt så blir det lika bra och trevliga individer i slutändan.

När det gäller just hoppning så i naturen så följer hästarna resten av flocken, hoppar resten av flocken hoppar fölen. Över diken och stockar och stenar. Och har man då inte sådana hagar så varför inte låta dem skutta över uppbyggda hinder med mamma, allt handlar ju om vett och sans och hur mkt man gör det, lverträning är inte bra oavsett ålder.

Men det JAG ser på bilden är ett avslappnat, harmoniskt föl som glatt och lugnt hoppar. Antagligen är mamma utanför bild.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama