Träna bort olater vid transportering

B

Borka2008

Min häst var hoppig och skuttig och ville helst inte alls åka transport.
Det tog ju aldrig längre än 10 min att lasta, men jag upplevde honom ändå som onödig och ville inte ha denna konflikt med honom.

Nu går han rakt in, jag lastar på och ur honom helt själv utan problem, stänger baklemmen själv etc. Skönt att slippa vara beroende av ngn!
Men nu har han börjat med en ny grejj sista jag körde honom.
-Hoppa, sparka och härja, halvt resa sig på bakbena mm i transporten under färd. Tidigare kunde han ge någon spark nu och då men aldrig så att hela transporten skutta efter bilen fram och tillbaka.
Jag var skit nervig när jag körde. Ville ju ha både en hel häst och transport!

Nu vet jag inte om detta var ngt tillfälligt, men han härjade både till och från kursen i veckan:bow:. Men om detta är någon ny grejj han tänker fortsätta med hur kan man träna bort det?

Sv: Träna bort olater vid transportering

Står han med mellanvägg? Min häst sparkar som en tok o lever rövaren om han inte får åka "brett"...får han bara det så blir han lugnet själv.

Har just köpt en egen transport, en Star Trailer Safir.
Han har tidigare åkt i det mesta, utan att härja under själva transporteringen.
I de andra har han åkt med mellanväg, förutom i ett en hästars släp.
Men upplevde ingen skillnad, han gjorde sina försök att visa att han INTE uppskatta att jag skulle ha in honom i transporten. Sen blev den någon spark i baklemmen precis innan avfärd. När transporten var i rullning stod han tyst. Jag har till och med åkt Viking Line med honom utan att han härjat.:p

Nu i transporten har han mellanvägg som är halva med plast/halva trä. Och sist körde jag med långbom bakom honom och kort på den andra sidan.
Dvs han fick gott om utrymme.

Jag skulle ju behöva åka viking line igen snart, men jag tycker det skulle vara pinsamt om han skulle härja på båten. Då har jag hellre en häst som visar attityd vid lastning men som står snällt inne :(

Som sagt jag vet inte om det var ngt tillfälligt han höll på med eller om han tänker fortsätta. Men OM hur kan man träna hästen att stå snällt inne i transporten?

Min häst var hoppig och skuttig och ville helst inte alls åka transport.
Det tog ju aldrig längre än 10 min att lasta, men jag upplevde honom ändå som onödig och ville inte ha denna konflikt med honom.

Nu går han rakt in, jag lastar på och ur honom helt själv utan problem, stänger baklemmen själv etc. Skönt att slippa vara beroende av ngn!
Men nu har han börjat med en ny grejj sista jag körde honom.
-Hoppa, sparka och härja, halvt resa sig på bakbena mm i transporten under färd. Tidigare kunde han ge någon spark nu och då men aldrig så att hela transporten skutta efter bilen fram och tillbaka.
Jag var skit nervig när jag körde. Ville ju ha både en hel häst och transport!

Nu vet jag inte om detta var ngt tillfälligt, men han härjade både till och från kursen i veckan:bow:. Men om detta är någon ny grejj han tänker fortsätta med hur kan man träna bort det?

det kunde lika gärna varit jag som skrev det inlägget!!!:eek:
Har samma bekymmer här. Min häst har alltid varit lättlastad och jag lastar alltid själv. har tidigare aldrig varit bråkit att köra. men sedan 2 månader har det blivit ett j**la liv när det börjar rulla. hon går gärna på och vill ut och åka men inte "åka" om man säger så.
Kör henne för övrigt i en Thule star safir boogie

Har avverkat följande knep:
-åka brett,
-åka taight(alså riktigt taight) och det gick bättre men ändå livat. så brett är inte alltid bästa lösningen
-knytit fast hästen kort
-åkt oknuten
Täckt för fönsterna med små gardiner
-öppen/stängd lucka bak
Nästa grej jag ska testa på min dam är att sätta öronproppar och se hur det går! har stora förhoppningar på detta!

annars har jag planen på att vila från åkandet några veskor för att sen "lura" henne med att bara åka korta olika rundor varannan dag och att slutdestinaion är Hemma. Hoppas på att hon inte blir så ivrig/nervig/tokig i forts.

Samma här! Har en tjej som skött sig jättebra både lastning och åkning (2 år) Behöver ibland lite "push" bakifrån för att hon ska gå in men annars inga problem. Hon har också börjat härja som en tok!! :confused: Hon står och sparkar med frambenen HELA resan. Förstår inte varför och undrar också vad man kan göra åt det??

Provåk transporten själv. Inte på trafikerade vägar, men kanske en liten grusvägs-snutt. Ibland är det något som slår, och det framstår rätt klart vad hästen tycker är obehagligt. Rannsaka dig själv, hur kör du? Tycker hästen det är obehagligt i något moment?

Döva tycker jag är ett bra knep att testa. Billigt och enkelt, många lugnar sig av det, Bomull och en huva - hopp i holken!

Jag har också detta problem!

Hästen är jättebra att lasta och jag lastar alltid själv. Hon går självmant upp i släpet och jag kan stänga i lung och ro. Hon väntar snällt. Men när jag börjar köra är hon helt vild! Hon sparkar med både fram och bak, stegrar, slänger sig åt mitten. Detta gör att hela ekipaget flyttar sig på vägen och jag sitter som på nålar när jag kör (=är helt slut när vi kommer fram). Hon är rätt tung... Ett rejält tag i ratten är tvunget...

Jag har försökt:
Tussar i öronen och huva, köra med kompis (Funkade rätt bra i början men nu härjar hon även med kompis och man kan ju inte asa med kompisen om man har uppstallning tex för att övernatta.), ta bort mellanvägg, byta sida, köra jätteförsiktigt, stänga bakluckan ett hål längre in. Jag har också en skylt bak på släpet som säger: "Rädd häst, håll avstånd" vilket tyvärr inte gör mycket nytta.

Det enda jag kan utkristallisera genom att ge akt på när hon härjar som mest är att det är ljud hon är rädd för. Tex grusväg, MC, lastbil, regn, ojämn väg. Och hon är rädd. Hon kör upp huvudet i taket och är genomsvettig efter bara en bit.

(Jag tror att det började för många år sedan när vi körde på motorväg och det ösregnade.) Men det blir sakta sakta värre. Nu är jag rätt förtvivlad, det är ju bara en tidsfråga när hon skadar sig...

Jag har blivit rekommenderad att köra utan mellanvägg och med öron proppar och huva igen och göra det många gånger. Inte bara prova en gång. Så det ska jag göra kommande gånger.

Lägga en radio i släpen kanske?

PS Jag kör tyvärr sällan och långt när jag väl ska iväg.

Ursa, det är verkligen inte roligt. Man känner sig så hjälplös! Ska provåka och testa att döva henne. Min verkar inte rädd utan mer uttråkad!? Kanske blir åksjuk stackaren? :(

Min häst går rakt på och står som ett ljus, ibland blir hon uttråkad men då brukar jag trycka till på bromsen (inte tvärnita!) som en liten "lägg av med det där stå still" och så skärper hon sig.

Men det är ju inte det lämpligaste med alla hästar om man inte vet orsaken till att de håller på!

Hej!

Jag har en svårlastad häst men står nästan alltid snällt. Men en gång lånade vi en transport, en kylinge med halv mellanvägg som du har. Hon tyckte inte alls om det, så det kanske är så att de inte tycker om det..

Hej igen, nu har jag fått tag i öronproppar och ska vänja min kuse med att ha dom i en stund varje dag denna veckan.
Jag skriver igen när jag provat köra henne med dom i.

Uppdatering:
--->Idag tog jag äntligen tag i transportträningen igen.

Innan vi lasta kusen så fick sambon köra runt på mig då jag stod inne i transporten medans han körde. Vilket ljud, jag säger bara aj aj min öron.!!:crazy: Mellanväggen stod och vibbrera och hade ett väldigt högt metalliskt ljud. Usch usch. Stackars hästen min som fått så ut med det sist då vi körde på träning (transporten är ny för oss, och det var första gången vi använde den då).

Vi åtgärda mellanväggen och fick bort oljudet.
Tog en runda till.
Märkte då att övre luckan på backlemmen vibrerar/slår. Inte mycket men tillräckligt för att störa mig iaf. Där vet jag inte hur jag ska göra? Någe tips? Prova både inre och yttre hålet, men den var ingen skillnad. Så det är änu oåtgärdat, men vet inte hur jag ska fixa bort det!

--> Dags att lasta och köra en bit. :)
Som vanligt, hästen går rakt på. Den biten klarar vi galant nu :D
Står fint då vi säter fast bommen och luckan.
Vid denna träning så valde jag att åka med hästen i transporten.
Han var lite lugnare än då vi skulle till kursen.skönt! Men gjorde något litet försök att "sparka bakut och hoppa" inne i transporten. Men inte alls som sist då han säkerligen stod mer på två ben än fyra:eek:

Upptäckte att han verkade ha dåligt med balansen. (körde med långbom+kort)
Lasta ur.
Satt in två vanliga bommar och lasta på nytt.
Vi körde en bit till.
Balansen verkar vara ofärändrad.
Har mellanvägg med plastmatta nedertill.
Är det en vanesak eller borde jag skaffa en hel mellanvägg?
Tänkte på det här med hans balans. Han har ju inte åkt så mycket transport i sitt liv.

Små små framsteg....men vi ska bli bra på det här snart :D
Han är numera lätt att lasta.
Står snällt vid urlastning och kan lasta ur själv, går lungt ur.
Men vill ha honom lugn och fin även under transportering så jag slipper må så dåligt själv! Tar gärna synpunkter på mellanväggen och hur man kan åtgärda övre luckan!

Döva hästen istället, så tar det bort de höga ljuden. Om hästen har dåligt med balansen, ta ut mellanväggen. Sätt absolut inte in en hel mellanvägg, då har kusen ännu svårare att ställa upp sig.

KL

Exakt det här problemet har jag också :( Iofs är min häst ganska svårlastad också, men efter många om och men ger han sig.

Han är skitnervös över att åka transport! Han gungar, gnäggar, sparkar, trycker sig fram och tillbaka. Vet inte vad jag skall göra för att få honom lugn:crazy: Är skitnervös varje gång jag skall ut med honom, att det händer honom något. Igår var jag ute med honom och åkte då bara fem kilometer bort till ett ridhus, och när vi kom fram skakade han och svetten rann :confused: Är så himla tråkigt att han gör som han gör, jag vill ju kunna åka ut med honom, men jag ger snart upp känner jag. Jag blir alldeles för nervös själv, får ont i magen osv när vi skall iväg, är så otroligt rädd att han skadar sig. Hela bilen och släpet är på väg att skutta av vägen, och han håller på konstant hela tiden. Förutom när vi kommer ut på 90 vägar och det går lite fortare. Sen är det inte kul att åka ut på saker heller, med tanke på att hästen är genomsvett och skakar när man kommer fram.

Det enda kanske är att hålla på och köra honom, men tänk om något händer, skulle aldrig kunna förlåta mig själv då :(

Hur skall jag få han LUGN i transporten? :confused: Massa tips önskas!

Gör åkandet till vardag. Jag har haft ett jättedjur som var hemsk att lasta och köra i början. Det tog vansinnigt lång tid att lasta honom, han åkte bedrövligt illa och det var en pina att komma fram.

Sedan började jag åka regelbundet. 1-3 dagar/vecka, och gjorde åkandet till en del av vardagen. Vi åkte till träning, till skogen, till kompisen. Vi lastade och åkte, red och åkte hem igen. Och det tog faktiskt inte så långt tid innan han var självlastande, glad att komma iväg och positiv när vi kom fram.

Efter det har jag alltid sett till att mina hästar är just det: självlastande, glada att komma iväg och positiva när vi kommer fram. Allt handlar om hur jag motiverar individen. Men om du från början är skräckslagen inför upplevelsen kan jag garantera att hästen känner samma, men 10 gånger så starkt.

Tack så mkt för ditt svar och dina tips :) Uppskattas verkligen!

Innan och under själva lastningen är jag lugn, just för att hästen är ganska svår att lasta, så jag måste helt enkelt se till att vara lugn själv. Och det har som en hård självdisciplin.

Skulle gärna ge mig ut flera dagar i veckan, men nu äger jag inte ens en transport. Om jag ändå gjorde det :( Har en transport jag kan låna i stort sett när jag vill, men jag kan liksom inte med att låna den flera dagar i veckan.

De senaste åren har det dessutom bara blivit besök på klinik, för operation och undersökningar, så det har väl gjort sitt också antar jag. Men nu vill jag ändra på det, och åka ut och ha kul tillsammans med min häst!

Vet att han har rätt taskig balans, så kanske skall jag prova att plocka bort mellanväggen och se om det blir bättre?

han har inte alltid hållt på såhär under körning, det började förra året när vi skulle in till kliniken, och han hade fått lugnande av en veterinär innan, för att han helt enkelt inte gick o lasta och vi var verkligen tvungna att åka, det var viktigt. Det var just den resan han började med sparkandet. Vi trodde då att det berodde på lugnandet som gjorde honom trött och han tappade balansen. Så jag vet inte om det sitter i, men sen vet jag ju att han har dålig balans också.

Skall försöka ge mig ut om 2 veckor igen, om jag vågar vill säga:grin:

Tycker som att det låter som att ni inte kör så varsamt som man måste.

Det tar lite tid för hästar att lära sig att balansera upp sig. vissa är känsligare än andra o hinner inte lära sig o får du lite panik.

Jag provåkte igår o det är ett under att de går in- vilket oljud från väg o mötande trafik:eek:

Kör som du hade speglar i släpet.
Lycka till.

Bra tips har det kommit fram här, jag har ännu ett litet - prova att lasta hästen på andra sidan i transporten. Om du brukar lasta på vänster sida, prova att ställa hästen på höger sida. Om de har svårt med balansen så kan det av någon anledning vara lättare för dem om de åker med ytterväggen på andra sidan än vanligt.

Bra tips har det kommit fram här, jag har ännu ett litet - prova att lasta hästen på andra sidan i transporten. Om du brukar lasta på vänster sida, prova att ställa hästen på höger sida. Om de har svårt med balansen så kan det av någon anledning vara lättare för dem om de åker med ytterväggen på andra sidan än vanligt.

Ok, tack! Skall prova detta så får vi se vad han säger ;)

Lättaste sättet att tysta en baklucka är att ta en bit gummislang ,ca 10cm och sätt gummit mellan luckan och baklämmen när du stänger.
Trä ett snöre igenom och bind fast det på lämpligt ställe så slangstumpen inte blir borta.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 215
Senast: Grazing
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 621
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 148
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka