Träna bort buk

Tibra

Trådstartare
jag vet att det är svårt att få bort "höbuk" men har hört att de ska gå att träna den lite..
hur ska jag då rida? för att få en rätt hyfsad "mage" distansritt?:Phaha

Sv: Träna bort buk

Långa långsamma galopper brukar göra susen mot bukmage, men sen finns det faktiskt hästar som ständigt är lite bukiga, trots bra foderstater och motion. Min arab tex, han är högpresterande (galoppör), har väl fungerande foderstat och motioneras ordentligt, han har alltid haft och kommer alltid att ha lite mage, han är sån, bara att acceptera.
Provade tidigare i våras med att dra ner lite på maten, men det fungerade inte alls, han behöver sin buk för att kunna arbeta maximalt.

tränas inte den varje gång hästen arbetar i rätt form?
klättra o sånt brukar väl funka oxå..

Jag tar för givet att trådskaparens häst jobbar i bra form, det är en förutsättning.
Mina hästar jobbar i bra form, men som jag sa, en del är lite bukiga av naturen, och där hjälper det inte hur mycket man än tränar.

Jag tycker att Harry ser ut att ha en liten kula till mage :angel:
Men när jag ser honom på bilder så blir jag osäker :confused:
Vad tycker ni andra, har han en rund mage eller ser han bra ut??
Han är inte fet det vet jag men har han en rund mage :confused:

Tjockis??

I vilket fall som helst så hjälper då inte träning eller mat på hans mage, den ser ändå ut som den gör :crazy:

min får gärna höbuk när han står/har viloperiod men den är jätteenkel att rida bort.....jag ger normalt med mat och rider massor, gärna mkt i skogen i trav och galopp

Mount Never Rest skrev:
Jag tycker att Harry ser ut att ha en liten kula till mage :angel:
Men när jag ser honom på bilder så blir jag osäker :confused:
Vad tycker ni andra, har han en rund mage eller ser han bra ut??
Han är inte fet det vet jag men har han en rund mage :confused:

Tjockis??

I vilket fall som helst så hjälper då inte träning eller mat på hans mage, den ser ändå ut som den gör :crazy:

så värst tjock tycker jag då rakt inte att han ser ut att vara... men fin är han i alla fall!

*Pust*
Tur att ingen tycker att han är rund då är det nog bara matte som oroar sig i onödan :crazy:

Hej!
Första hästen är absolut inte tjock! Lite omusklad men behöver inte bantas.

Den andra behöver gå ned några kilo men det brukar ge sig själv när betet är slut och man börjar rida ordentligt. Annars får man helt "enkelt" banta dem - dvs dra ner på foder.

Du är då den första som kallar Harry omusklad :smirk:
Alla andra som skrivit något om honom har gillat hans muskler,
men men alla tycker vi väl olika :smirk:

Tycker första hästen är jättefin, ingen buk tycker jag, fina muskler också

Ja omusklad var ju inte snällt sagt av mig, för det är han inte. Förlåt... men jag skulle gärna se lite mer överlinje och rumpa.
Men smaken som baken ;)

Det är ok.
Fast jag kan ju ärligt säga att den där bilden är inte den bästa på honom. Jag tog bara den för att visa hans mage...
Kolla på hans sida så ska du se att han har betydligt mer muskler på bakändan än det ser ut på den där bilden! Du kanske ändå vill ha mer muskler, men det ger en mera rättvis bild av honom...
Hemsidan

Min rids inte just nu pga av vila/skada men hon har en rejäl höbuk... men den har minskats ner nu när hon får va inne på nätterna:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 250
Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 798
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar