Träna bärighet!

Noteca

Trådstartare
Fram med era bästa tips angående att träna upp bärigheten hos en häst!

Min häst orkar inte riktigt bära sig i galopperna, hon lutar liksom innåt och sjuter ut rumpan utanför spåret litegranna. Hon är regelbundet kolad av kiropraktor och har inga fel i dagsläget, orken tryter bara.

Tips vore tacksamt! :bump:

Klättring vet jag är en bra grej att träna, men ajg har inte så väldans många backar här... typ ingen...

Sv: Träna bärighet!

Äsch! Denna tråd hamnade ju på fel forum, den ska ju vara på ridning och inte på vård! Hur gör man för att flytta den??

Backa - ett tips jag fick av en ryttare utan tillgång till backar. Hon red med många inlagda halter och backningar på sina ridpass.

Jag tycker att galoppfattningar från skritt är bra. Hästen får då inte trava in i galoppen utan ska fatta direkt från skritt.

För att mitt vbl skulle få det lättare att galoppera rakt och inte "vingla" mellan hinder med en rak och lång distans emellan så tränade jag på att ha henne ca 1,5m innanför spåret (har stor ridbana, går bra med 1m) och rakrikta henne. Det funkade jättebra! Nu är hon inte alls lika "vinglig" längre och har fått bättre balans och bärighet!

Tack allihopa för era svar! Nu har jag lite mera att gå på när jag ska träna hemma i padocken! Tusen tack!

Jag skulle slå upp alla tidigare trådar med förslag på hur man musklar hästen, även där det handlar om att muskla hästens rygg, finns massvis med bra lätta övningar, och rider du rätt så kan du göra nästan vad som helst och stärka hästen!

Jag hade nog först tränat konditionen...
Som när man sätter igång en häst efter långvila...
Det håller jag på med nu...
Så först skritt.. under en rätt lång tid
sedan skritt uppsutten, allt längre sträckor
sedan bara öka på...
Rida mkt i skogen..
När hästen har tränat upp konditionen kan den bära sig mer..

Sedan är väl en varierande träning som gäller, ute o på bana.
Som de andra redan har skrivit.

Ja, alltså hästen är redan igångsatt ordentligt efter sommarbete och en lätt skada. Jag skrittade i 5veckor innan jag ens travade, började med 10minuter och var uppe i en timme innan jag började trava i 10 min osv. Så hon har en ordentlig igångsättning och kondisen är det inget fel på, däremot styrkan, det är en annan sak. :smirk: ;)

Som sagts öppna och sluta i skritt och lite trav, åtminstone öppna. Sedan tempoväxlingar i galoppen. Rid gärna på fyrkantspåret öka på långsidan, samla ihop före kortsidan. Att korta hästen före kortsidan bygger styrka. Hög kavaletti i trav. Hoppa studs.
Hälsning Maja

Och så många fattingar givetvis. Glömde visst det.
Förutsättning för allt är ju givetvis att hästen först kan bära sig väl i skritt och trav. Fattningar måste ju ske när hästen är väl balanserad.
Hälsning Maja

Då är det bara att fortsätta :D

Nä, allvarligt...
Det är så svårt att ge råd när man inte vet vad det är för häst o vad den har för förutsättningar osv..
Men om du rider mer ute i skogen i galopp och tränar upp så att du till slut kan rida en rätt lång stund i galopp?

Min pålla var också sådan...

Men konditionen hör ju ihop med bärighet..
Om hon orkar galoppera en längre stund, rellativt fritt.. Så kan du ju sedan försöka börja arbeta henne, genom att korta o länga galoppen osv..

Det hjälpte för min del... men jag arbetade henne inte för mkt i galoppen till en början...
Detta var också efter skada.

Har nu precis börjat sätta igång henne igen... efter mer allvarligare skada.. tarmoperation...
Så det tar ju lång tid att få igång dem...

Hmmm... det borde ju vara fler som läser som kan komma med tips????

hehe här svarar jag ganska sent.
Min är ju lika gammal som cattis och han styrka kom genom öppnor,
skritta i öppna och sedan travar du fortfarande i öppnan, saktar av efter en liten stund och sen in i trav igen.
Sen kan man ta en galopp från skritt eller trav i öppna, se till att fånga upp på ytter och reglera tempo där.
Alltså då får du både kontroll på bogen och kan sätta in den "under" och kan reglera tempot så det inte bär iväg.
Springer hästen endå kan man kombinera det ledande innertygeltaget med ett förhållande på ytter, detta accepterar dom ofta väldigt bra.

Nu ska jag inte säga emot någon, men jag tror inte på dom längre galoppsträckorna då detta oftast endast leder till en häst som faller ned på bogarna och bär iväg, utan ist är det korta sträckor med massor av avsakningar.
Se till att fånga upp på ytter de första stegen efter fattningen så farten kan regleras, sedan är det kanske 4-6 språng som räcker.
Detta ökas succesivt parallellt med bärigheten.
Se även till att hästen bjuder ur övergången och håller sig kvar i ställning och böjning.
Detta jobb har gjort min ponny jätte stark. :banana:
Hoppas det är värt att fundera över :cool:

Noteca skrev:
Fram med era bästa tips angående att träna upp bärigheten hos en häst!

Min häst orkar inte riktigt bära sig i galopperna, hon lutar liksom innåt och sjuter ut rumpan utanför spåret litegranna. Hon är regelbundet kolad av kiropraktor och har inga fel i dagsläget, orken tryter bara.

Tips vore tacksamt! :bump:

Klättring vet jag är en bra grej att träna, men ajg har inte så väldans många backar här... typ ingen...

Som sagt, inget man gör på en kvart precis. Galoppen är sista "steget" av gångarterna, så har man problem i galoppen är det en starkare symptom av sådant man inte rättat till i de lägre gångarterna. Märker du alltså att avslappningen tryter - gå tillbaka till skritten och lägg ner mycket fokus på den - gå vidare till traven med samma mål - och ckecka sedan av läget i galoppen. är avslappningen (i HELA rygglinjen.. ) inte bättre går du tillbaka och provar vidare.

Trycker rumpan ut (ganska vanligt om de vill undvika att sätta under den ordentligt) går du tillbaka till skrittarbetet, arbetar mycket på volter och med skolor, särskilt sluta, och ser till att kunna kontrollera hästens kroppsdelar, eller iaf snabbt kunna rätta till om hästen "faller ut" med rumpan. Och så samma i traven. Och när du sedan fattar galopp kan du gärna göra det i en sluta för att få kontroll på bakbenen.

Att hästen lutar har ju med rumpan att göra, så där "räcker" det med att du får hästen starkare i rumpan m. hj. a skolorna och känner att du har den upprätt, manken rakt upp så att säga. Och att du med sits och tyglar kan rätta till den och den håller på att vika sej eller trycka ut/in någon kroppsdel. Kan du det i skritt och trav blir det mycket lättare i galoppen. Tänk ALLTID på din sits - det är lättare n man tror att påverka hästen negativt. Sträck upp dej och sitt rakt, men på inre sittbenet.

I övrigt tränar man upp hästens styrka med att rida i nedförsbackar (inte lika bra träning för bärmusklerna uppför) har du bara svaga backar kan du testa att skritta riktigt sakta, ben för ben, genom att spänna magmusklerna och sitta upprätt och bara hjälpa till i nödfall med tyglarna. Och om hästen känns stark nog gör du halt i var 3:e till 6:e steg. Det är bra träning för magmusklerna vilka är de som ska lyfta upp ryggen på hästen.
Rid mycket övergångar och växla tempo från smyg (med så lätta hjälper som möjligt, mest att du sträcker på dej) till lite snabbare och så växlar man, även mellan skritt/trav/halt, det tränar musklerna bra. Men då får du vara lite aktsam på att hästen använder bakbenen lika mycket, annars är det bättre att jobba på böjt spår så du kommer åt benen. Är de lite ojämna förstärks annars ojämnheten.

Fattningarna tränar sedan upp galoppen (inte att galoppera när hästen redan "fallit ur" formen) men känn att du har koll på både din egen och hästens kropp i fattningen.

Liknande trådar

Ridning Jag håller på att sätta igång ett 9-årigt friesersto som inte ridits regelbundet på några år. Förra året reds hon ca 1-3 dagar i veckan...
Svar
10
· Visningar
2 320
Senast: Ottilia
·
Ridning Jag är lite osäker på om mitt problem är ridnings- eller hanteringsrealterat. Men jag testar lägga en tråd här, då får vi se vad ni...
Svar
7
· Visningar
1 375
Senast: Iser
·
Dressyr Jag jobbar just nu väldigt mycket med grunderna och rakriktningen på min häst, försöker stärka hans svaga vänster bakben. Det är i...
Svar
14
· Visningar
3 045
Senast: SiZo
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 613
Senast: TeamVM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama