träna att dra ner på tempot?

H

H0N3Y

Jag undrar vad ni skulle använda för övningar för att
få hästen att tex trava / galoppera lugnt ?

Sv: träna att dra ner på tempot?

Varför travar/galopperar inte hästen lugnt? Är den het eller gillar den att bestämma tempot?

Styrka brukar hjälpa. Det är mycket jobbigare för hästen att bära sig i ett lugnare tempo. Gör mycket fattningar istället för att galoppera längre sträckor. Försök att öka registret så att hästen kan länga och korta på stege. Styrkan kommer med tiden. Fram till dess så orkar hästen kanske bättre om den rids i ett lite friskare arbetstempo. Lydnaden måste förstås finnas där så att hästen lyssnar på halvhalter och kan göra avbrott på fina hjälper, oavsett vilket arbetstempo du lägger den i.

mvh
Lejonelle

Träna hästens styrka!
En häst som är svag i ffa bakbenen orkar inte bära sig i ett kortare/långsammare tempo.

Rid skolor, klättra, galoppfattningar (fattning-galopp ett par steg-avbrott osv), cavalettiarbete mm som stärker bakdelen och bärigheten.

Senast ändrad:

Vara envis. Så snart hästen ökar på tempot i trav så saktar du in. Kanske t.o.m. stannar helt och går inte igen förrän hästen slappnat av. Sedan nytt försök och håll igen, lyssnar hästen ej stanna igen.
Oftast vill hästar fram för att det är kul - åtminstone ute i skog och mark - därför lär sig hästen snart om du är konsekvent och envis att om den skall få komma fram, så är det bäst att ta det lugnt.
Hälsning Maja

Massor med halvhalter, halter, övergångar, ryggningar, tempoväxlingar för att hästen ska bli starkare och orka bära sig. Bomserier kan åxå vara bra.

Min häst:
(numera åtgärdat)

Lära hästen kommandot "sakta ner". I mitt fall "hooo". Sen är det bara att "hoooa" när man vill sakta ner. ;)

En annan metod som jag använde(och även använder) när min häst inte går lugnt på banan är att släppa yttertygeln och styra in min häst på en volt genom att ta och släppa i innertygeln. Hästen får gå på den volten med endast styrningen av min innertygel i vilket tempo den vill. En häst i för högt tempo på en volt, kan inte balansera upp både sig själv och en ryttare vilket den märker snart, och drar då ner tempot av helt egen vilja. Då berömmer jag, släpper efter i innertygeln och låter hästen gå rakt fram, och tar sedan båda tyglarna igen.
Jag vägrar dra i min häst, och vill han inte sakta av så tänker jag inte tvinga honom. Istället visar jag honom varför det inte funkar med så högt tempo, att han själv väljer att lugna ner sig, och då även märker hur mycket bättre det var utan att bli osams med mig. Om nån säger åt mig att göra nått och jag inte får veta varför, så inte fan gör jag som han/hon säger om jag tycker att det är tråkigt eller jobbigt. :devil: :cool:

Jag har ingen egen häst, ställde bara en fråga :)

håller med nåra som skrivit innan att stärka musklerna är en bra grund för att kunna få hästen i långsammare tempo.

vissa westernryttare (andra oxå för den delen) brukar när dom rider på ridbanan låta hästen springa. sedan när hästen vill sakta av, då driver dom framåt för DÅ kan man jobba med hästen

Rid volter, avsaktningar. Du kan också pröva att stå i fältsits.
Krama och lätta hela tiden så tror jag nog att det snart kommer
att gå bättre. Dra inte då kommer han bara springa snabbare!

Stressar hästen så får man helt enkelt ta reda på varför och agera därefter. Avsaktningar, tempoväxlingar, små volter etc är exempelvis ingen höjdare att tillämpa på en het häst.

Sannorlikheten att hästen orkar bära sig borde ju rimligtvis vara högre i ett lägre tempo?
Tänkt på att bärmuskler arbetar uppåt och i högre tempo arbetar musklerna mer i påskjut/framåt. Alltså är det lättare för hästen att bära sig i ett lägre tempo. :)

Men om hästen inte har någon kraft (är svag) i "bärmusklerna" så skjuter den hellre på = det går fort...

Visst gör den det. Men den bär sig inte bättre för det. På vilket sätt skulle den bära sig bättre i högre tempo?
Den väljer ju högre tempo för att slippa bära sig.
Då kanske man ska stärka hästen i en lägre gångart i olika övningar innan man ger sig på en högre där hästen bara paddlar på.

Vad har ni för tips gällande heta hästar? T.ex. engelskt fullblod.. :crazy:

samma sak som för alla hästar...övergångar halvhalter tempoväxlingar

Donna skrev:
Vad har ni för tips gällande heta hästar? T.ex. engelskt fullblod.. :crazy:
Halvhalter, volter, Träna mycket i skritt för att få hästen att inte rusa eller studsa omkring i galopp och trav. när man skrittar mycket och tycker att h*n lugnat ned sig, så kan man prova lite trav i ca 5-10 minuter, för att sedan återgå till lugn skritt. :bump:

Ok. Min tjej blir helt stirrig när hon fått trava/galoppera. (Välgörenhetsköpt henne nyligen) Fullblod, och väldigt het. Om man t.ex. hoppar ute i skogen blir hon helt till sig och fullkomligt skiter i vad som står framför henne.. Hon ska fram, och det fort.. :o

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka