Tramsrepotage i hästtidningar/hosta

L

Leroy

Läste i en hästtidning där man påstår att kvickdrag kan BOTAS.Vad jag förstår så är utvecklat kvickdrag obotligt???OM jag nu inte missförstått detta så tycker jag att det är för jävligt rent ut sagt att ha såna repotage.Vad ska folk tro?Dessutom blir man ledsen för hästarnas skull...Eftersom en häst med kvickdrag måste ha ett oerhört lidande och tycker jag borde tas bort.Har reagerat på att det kommer allt mer konstiga repotage i hästtidningar som dels är mkt. dåligt underbyggda och ibland till och med kan bidra till att hästen lider.Sen att varje läsare naturligtvis måste göra en egen bedömning förstår jag också.Men jag saknar många gånger en relevant uppläggning av repotagen.Vad tycker ni andra?
 
Sv: Tramsrepotage i hästtidningar/hosta

jag vet ett flertal hästar som blivit botade...varför skulle det vara så konstigt??
 
Sv: Tramsrepotage i hästtidningar/hosta

Hur kunde man bota det då, stod inte det?

Kvickdrag/bronkit kan INTE botas, det är ett kroniskt tillstånd.
MEN genom att ge hästen en bra stallmiljö och så bra förutsättningar som möjligt så kan man hålla dom symtomfria.
Men det är inte samma sak som att bota, det finns alltid där och kan blossa upp då man minst anar det. :(

Så jag håller med, onödiga reportage. :(
 
Sv: Tramsrepotage i hästtidningar/hosta

Eftersom det är OBOTLIGT!Kvickdrag (utvecklat) är en förstöring av lungblåsorna och jag kan ju inte se hur man skulle kunna återställa sprängda lungblåsor!Däremot INNAN det gått så långt finns en hel del att göra men det är en annan sak.
 
Sv: Tramsrepotage i hästtidningar/hosta

genom behandling, byta av foder och stallmiljö...förstår inte varför hästen skulle lida då???
 
Sv: Tramsrepotage i hästtidningar/hosta

Jo,det stog hur man skulle göra det var ett annat sorts penicillin och homeopatiska medel och ..PUUH...Och rubriken var också just BOTA som jag reagerar på.
 
Sv: Tramsrepotage i hästtidningar/hosta

Jag tror inte att det finns medel som reparerar sprängda lungblåsor och ju färre dessa blir(lungblåsorna) desto svårare får den att andas.Det övriga i stallmiljön som foder osv. det är självklart om man vill få hästen att sluta hosta.Men jag pratar ff. om utvecklat kvickdrag.
 
Sv: Tramsrepotage i hästtidningar/hosta

martha skrev:
genom behandling, byta av foder och stallmiljö...
...kan man få hästen symtomfri. Betyder inte att den är frisk.

Som CQ sade.
 
Sv: Tramsrepotage i hästtidningar/hosta

Som sagt, genom byte av foder, stallmiljö, strö osv kan man få den symtomfri och kanske om man har tur hållas så resten av livet. Och då lider dom ej, nej.
Men en häst som fått kvickdrag/bronkit kan aldrig friskförklaras, det finns kvar resten av livet och kan som sagt blossa upp igen när som helst. :(
 
Sv: Tramsrepotage i hästtidningar/hosta

Nu brukar man inte använda termen kvickdrag längre utan COPD cronic obstructive pulmunary disease. delvis därför att man visat att de här hästarna sällan har lungemfysem(förstörda lungblåsor).Det är snarare fråga om en överkänslighet mot bla mögel.
PL
 
Sv: Tramsrepotage i hästtidningar/hosta

Jo,jag vet att man idag kallar det COPD men om man läser vidare om detta,tecken på COPD så i långt gånget stadie ser man att hästen måste "bukandas" dvs. trycka ut luften med bukmusklerna vilket också får hästen att ge ifrån sig stönande ljud.Hur är det då?Har den då iallafall inte utvecklad COPD,eller?Och vad jag förstår blir vissa hästar så känsliga att ständig utevistelse är den enda lösningen(inget ont i det..) hur man än sanerar stallmiljön och förvissar sig om utmärkt foder.Och hur funkar en sådan häst om den ska tränas jag kan föreställa mig att det blir som astma.Dom jag träffat med astma blir också bli väldigt känsliga av sträng kyla och försämrar deras andning avsevärt.Det verkar ju toppen om det går att återställa dessa hästar eftersom det blir ett allt vanligare problem men jag tvivlar ändå att dessa hästar kan funka fullt ut när det gäller träning iallafall...Men jag kanske är onödigt negativ....
 
Sv: Tramsrepotage i hästtidningar/hosta

Att COPD hästar är känsliga för kyla har jag aldrig upplevt men hästen har en mkt bättre värmeväxlare för andningsluften än vad vi har.
Känsligheten för mögel damm od försvinner knappast. Hur bra en häst kan fungera i en samnerad miljö kan man bara prova sig fram till.
PL
 
Sv: Tramsrepotage i hästtidningar/hosta

peter_lundin skrev:
Nu brukar man inte använda termen kvickdrag längre utan COPD cronic obstructive pulmunary disease. delvis därför att man visat att de här hästarna sällan har lungemfysem(förstörda lungblåsor).Det är snarare fråga om en överkänslighet mot bla mögel.
PL

De har väl 'döpt om' det igen? Fron COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) till RAD (recurrent airway disease). I alla fall påstår mina engelska hästtidningar det och har så gjort ett tag?

*nyfiken*
 
Sv: Tramsrepotage i hästtidningar/hosta

Jag förstår inte det där med att BOTA jag heller. Min damm är dammkänslig/dammallergiker (vet inte riktigt var gränsen anses gå). Hon har varit det sen hon var 6 mån gammal och det har inget med dålig stallmiljö att göra.

Hon fick lunginflammation när hon var tre veckor (bakterieorsakad) och när hon var fyra månader övergick en vanlig förkylning (virusorsakad) i en bakterieorsakad övre- och nedre luftvägsinfektion och begynnande bihåleinflammation. Pga inkompetent veterinär fick hon inte rätt antibiotika först utan gick längre än nödvändigt (en vecka ungefär) innan hon fick rätt behandling.

Hon blev återställd, men vet varnade för att det man är rädd för i de här fallen är att de ska utveckla kroniska problem eftersom det kommer så tätt inpå varandra, problemen, och att lungrna då inte fullt hinner läka ut (han pratade om lungblåsor, heter det alevoler eller nåt sånt?).

Damen är sedan infektion nummer 2 dammkänslig. Trots att hons en födelsen stått i kallstall med mycket bra luft och ventilation, och gått ute långa dagar etc. men hon kan idag (och sedan 6 månadersåldern ungefär) inte stå på halm eller äta hö utan att hosta (inte mycket men det räcker). På spån och med hösilage är hon helt oberörd, hon har heller inga problem med om boxgrannen har halm eller äter hö (men jag bytte rakt av, så det inte finns minsta halm eller spån alls i stallet längre). Först trodde vet det skulle växa bort, men det har inte gjort det än iaf.. Dock kan hon under en kortare period äta t ex hö (på klinik t ex).

Hon har normal, opåverkad andning både i vila och efter ansträngning och fullt normal lungkapacitet, ork, kondition etc. Vet du inte om att hon är dammkänslig/dammallergisk så tror du det är en fullt FRISk häst, mend et du ser är en SYMPTOMFRI häst.

Om hon ställs på halm och får äta hö, eller kanske om hon skulle stå i stall med dålig ventilation skulle hon börja hosta igen, inte för hon blir sjuk då, utan för att symptomen på 'sjukdomen' hon går och bär på bryter ut.

Så skilj på symptomfri och frisk!

(min dam KAN fortfarande bli FRISK, men jag personligen har inte så stort hopp till det, och tror inte jag har lust att testa och se någonsin om hon är frisk, utan för att inte riskera något i onödan tänker jag resten av hennes liv utgå från att hon är dammallergisk/dammkänslig)
 
Sv: Tramsrepotage i hästtidningar/hosta

Ja men det har jag liksom inte tagit till mig än. Det är möjligt att recurrent är en bättre benämning än chronic.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Tramsrepotage i hästtidningar/hosta

Jag skulle iallafall om jag hade valet att köpa en "hosthäst" jämte en frisk köpa den friska..Köpte en häst på sommaren på hösten började hästen visa tecken på luftvägsproblem (vanligt att hosthästar säljs på sommaren då dom oftast är symptomfria) så jag åkte och kollade med endoskopi för jag var rädd att hästen hade förträngnigar i luftvägarna(kronisk bronkit) då sade veterinären att man får försöka göra allt för att hindra utvecklingen mot emfysem (lungblåsesprängning) för då är alla behandlingar utsiktslösa.Detta var c:a två år sedan och nu visar alltså nya rön (enligt Lundin) att emfysem sällan föreligger.Vidare för att konstatera en lungförstoring(emfysem) tas en biopsi från lungan men värdet av provet är inte alltid tillförlitligt så finns det idag andra metoder att konstatera att lungemfysem INTE utvecklats?Eftersom vi bor vid kusten dessutom reagerade våran häst också på luftfuktigheten och den är svår att göra ngt. åt samt pollen.Troligtvis hade denna häst redan problem innan jag köpte den och trots sanering av stallmiljö m.m. blev hästen bara känsligare.Jag har alltid varit noga med stallmiljön och foder men luftvägsproblemen kan som sagt uppstå genom en virusinf. som slår ut det lokala immunförsvaret i luftvägarna för all framtid så bara för att man är noga med miljön betyder inte att man garderar sig från att få en häst med luftvägsproblem.Hur som helst kan man inte vara försiktig nog när det gäller val av foder och stallmiljö!!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp