Trampsår kronranden

S

scesar

Kom gärna med tips på behandling och bandage. Så svårt att få det att läka så här års, antingen är det regnblött eller så är det miljoner flugor. Gör rent varje dag och sprayar på en "yta" och sedan har han det lindat i hagen pågrund av flugorna, har provat utan och då blir det smetigt och varigt. Problemet är att jag har provat olika bandage, men de håller aldrig, idag har jag bara lagt över ett vanligt underlägg, neddraget över hoven och så lindat som vanligt, funderar på att sätta på ett transprtskydd i helgen när jag är bortrest så att de som tittar till inte får så stora problem.

Sv: Trampsår kronranden

När min häst fick ett balltramp satte jag på gummiboots - det fungerade jättebra.

Men eftersom din hade ett sår på kronranden kanske boots skulle ligga emot och skava på såret? Annars är det perfekt. Håller både flugor och regn borta.

Gör rent såret med sprit och kleta sedan på socatyl-salva (behövs recept från veterinär) och låt denna torka innan hästen går ut igen.

Annars är galoppbandage utmärkt när det sitter nere vid hovkanten.

Kom gärna med tips på behandling och bandage. Så svårt att få det att läka så här års, antingen är det regnblött eller så är det miljoner flugor. Gör rent varje dag och sprayar på en "yta" och sedan har han det lindat i hagen pågrund av flugorna, har provat utan och då blir det smetigt och varigt. Problemet är att jag har provat olika bandage, men de håller aldrig, idag har jag bara lagt över ett vanligt underlägg, neddraget över hoven och så lindat som vanligt, funderar på att sätta på ett transprtskydd i helgen när jag är bortrest så att de som tittar till inte får så stora problem.

Min har också fått en balltramp idag. Ganska djup ficka bildades. Men ringde du veterinär med din eller? Tänkte inte göra det utan har lagt jodopaxkompress och lindat med sådan elastisk binda som finns på apoteket, fäst med silvertejp och sen boot ovanpå det. Hoppas det håller. Man vill ju inte att det ska komma in smuts i fickan och man kan väl inte sy i ballen liksom? När låter man egentligen veterinären komma. Aldrig varit med om sår så jag blir osäker...

Eller köp en gummigalosch (som en gummistövel) som du trär över hoven. Fungerade kanon när min häst hade kronrandssår i höstas i värsta leran. Det kommer in lite luft också så såret kan andas. Eller så kan man göra några egna små andashål.

http://www.engardengalosh.com/

Senast ändrad:

Jag har provat lite olika bandage, galoppbandage åker upp och lägger sig runt karleden, likadant flexbandage (klibbigt som man bara snurrar runt), vanligt underlägg som jag drog ned och lade en linda runt tog han av sig, utan bandage blir det kletigt och flugor. Just nu provar jag boot, men då kan jag inte lägga bandage utan det blir bara skydd mot nya tramp och kanske flugorna, sprayade på en hinna så jag hoppas att det iallafall håller sig torrt.

Salvan var ju ett jättebra tips tack!!

Har pratat med vet, de är sällan sugna på att komma ut om det inte är något de kan göra något åt, lägga om sår ska man väl helst försöka klara själv. Jag tar temp och kollar så det inte är någon större infektion på G, och i så fall måste de komma ut och ge antibiotika.
När det är något jag undrar över brukar jag ringa dels distrikts vet och så Strömsholm för att höra lite vad de tror. Brukar få jättebra hjälp på telefon, har bara haft ute vet när hästen skadat sig rejält i hagen, eller ska vaccineras.

Jag hade för många år sedan en underbar veterinär, som hjälpte mig med ett ganska fult balltramp.
Och han gjorde rent detta ordentligt och torkade av det med sterila dukar så att det blev riktigt torrt, där efter använde han sig utav en bit blöt gips bandage som han la på och runt ballen där bak och ett ordentligt bandage och sedan fick han bara var ute stundvis i början.
Efter ett par dagar så plockades detta bandage väck och det var häpnansväckande resultat.

har haft min beskärda del av sår på kronranden. tyckte att galoppbandage funka bra, gäller bara att sätta det tillräckligt hårt och långt ner i ena kanten så det inte åker upp.

Provat alla slags bandage nu, gjorde ett igår där jag bandagerade hela hoven och satte silvertejp, men när jag kom till hagen idag var bandaget uppe i karleden igen. Så nu har jag bara tvättat det och sprutat på lila sårsprej. Det får vara så helt enkelt. Går det åt skogen får hon stå inne med ett megabandage gjort av veterinär i så fall, och jag menar en häst borde vara gjord att klara ett litet sår ändå tycker man. Nu får det gå som det går, kan inte göra annat. Jag frågade om salva på apoteket och de sa att man inte ska ha det på sår.

Min häst trampade sig regält i våras.

Blev sorbact kompress på såret i karleden (4 stygn) och även det hon fick på ballen/kronranden. Sen bomull och typ ½ linda vetflex. Lindade från kotan och ner och runt under hoven. Sen had ejag silvertejp under hoven och runt för bandaget inte skulle åka upp och sen boots (som satt under trampskadan i karleden) som oxå hjälpte lite att hålla kvar bandaget.

"Mitt" sår funkade inte att ha helt oskyddat, blev rejält varigt och svampigt och fullt med flugor trots sprayhinna. Nu har jag en enkle boot och så rengör jag med jodopax och sprayar på sårspray, funkar hyfsat, syns att dte går åt rätt håll, men långsamt. Huvudsaken att det inte blir infekterat, eller står still. Bra med boot med ifall han skulle trampa sig igen, har faktikst funderat på att ha bakboots på honom även sedan, är ju trots allt ung och lite flaxig.

"Mitt" sår funkade inte att ha helt oskyddat, blev rejält varigt och svampigt och fullt med flugor trots sprayhinna. Nu har jag en enkle boot och så rengör jag med jodopax och sprayar på sårspray, funkar hyfsat, syns att dte går åt rätt håll, men långsamt. Huvudsaken att det inte blir infekterat, eller står still. Bra med boot med ifall han skulle trampa sig igen, har faktikst funderat på att ha bakboots på honom även sedan, är ju trots allt ung och lite flaxig.

Har du booten på grund av flugorna då? För de hjälper ju inte mot gruskorn och sånt väl?

Lustigt att denna tråd kommit upp precis när min häst fått något liknande. Jag tror inte att det är ett balltramp, men något som började som en liten irritation har nu blivit ett större sår som jag misstänker att flugorna ätit upp (det var så jag upptäckte att det ens var nåt, att flugorna var på där).
Tvättade från början rent med lactacyd (då var det för att få bort muggen, vilket gått bra), sedan på med sårspray och hästsalva på det för att ge flugorna en match.
Läste någonstans att sårspray kan fräta upp vissa typer av sår? Blev lite orolig att det är den som förstorat såret, men så kan det väl inte vara??
Nu har jag lindat med självhäftande linda och lagt en alsolkompress under, ska dit i eftermiddag och lägga på ny, gissar på att den senaste inte hållt sig så bra. Det här med boots lät ju bra så länge det inte ligger på såret och drar in för mycket smuts som riskerar nöta...
Konstigt det där med balltramp mitt i sommaren tycker jag, känns mer rimligt när hästarna halkar runt i lera och snö... :)

Det är inte balltramp, utan i kronranden, frampå. Mitt har också blivit större, av vad jag tror är flugorna. Booten är såpass stor att den inte ligger klistrad emot såret, och igår provade jag med ett galoppbandage av vanlig bomullslinda under, får vi se. Känns som om huvudsaken är att inte flugorna kommer åt. Hittills har han inte haft lera eller grus i såret, men jag flyttade hoonm till en bättre hage i och med att han fick sår.

Hm, lätt att vara efterklok. Det borde man ju tänkt ut innan att gummiboot inte skulle vara det bästa (även om jag förseställde mig att den skulle "glappa" såpass att den luftade). Nu har jag istället klistrat på en kompress med textillim och lämnat nederkanten öppen för ev. sårvätska. Ytan såg bättre ut även fast det inte andats så bra under booten, så nu hoppas jag på underverk. :)

Nu har jag ett nytt tips! Gasbinda som galoppbandage, och transportskydd över, som "vanligt", funkar så bra att det har blivit en sårskorpa, tyvärr gör inte senaste regnperioden att benen håller sig rena, men skorpan har skyddat hyfsat. Så nu tvättar jag rent och så på med blåspray och så bandagen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka