Trampdynor med valkar mellan, varför?

nilie

Trådstartare
Varför får en hund valkar mellan trampdynorna? Missbildning? Veterinärerna på Djursjukhuset vet inte.

Hunden haltade och tassen svällde. En valk på ena framtassen har blivit hård. Vi fick akuttid hos djursjukhuset i går. Trampdynan ömmade och sprack när veterinären på djursjukhuset klämde på den. Blodblandad vätska kom ut. Trampdynan öppnades igår, men veterinären hittade inte någon orsak till svullnaden eller varför det har bildats en hård valk. Flera veterinärer var inblandade, men alla var lika frågande.

För ca 4 mån sen öppnades trampdynan första gången och en bit hud togs bort. Inget främmande föremål hittades. Provet då visade ingen cancer.

Nu har alltså problemet kommit tillbaka. Hunden är en engelsk cocker spaniel på 10,5 år. Han ska opereras igen nästa vecka, då man ska ta bort de hårda valkarna på den onda tassen. Han har fått antibiotika.

Hunden har haft problem återkommande hälta tidigare under flera år, men röntgen har inte visat något. Han har fått metacam och så har han blivit bra, men hältan har kommit och gått.
Finns det någon sjukdom som ger missbildade trampdynor?
 
När jag arbetade hos veterinär fick vi in en cockerspaniel med de problemen. Ägaren vägrade förstå att hunden hade ont (sökte för annat problem). Veterinären sa att det är ett ärftligt problem som drabbar en del individer i rasen. Det är inte valkar utan sammanväxningar enligt den veterinären.
 
När jag arbetade hos veterinär fick vi in en cockerspaniel med de problemen. Ägaren vägrade förstå att hunden hade ont (sökte för annat problem). Veterinären sa att det är ett ärftligt problem som drabbar en del individer i rasen. Det är inte valkar utan sammanväxningar enligt den veterinären.
Tack jättemycket för ditt svar! Det låter rätt. Det ser ut som sammanväxningar. Vad gjorde ni åt problemet?
 
Ingen sa något om det. Hur yttrar det sig?
Jag kan inte så mycket om det så bättre att googla. Tycker det låter som samma (såklart inte alls säker) men kan tydligen ha flera olika anledningar (bland annat artros med tanke på tidigare hälta, är hunden röntgad?)
 
Jag har hittat artiklar om webbed feet dogs. Vissa raser har det naturligt, som t ex vattenhundar, medan några individer ur andra raser kan ha det, fast det inte hör till rasstandarden. Det är alltså en avvikelse. Några på engelskspråkiga hundforum skriver om att deras cocker spaniel har det. Det kanske är något sådant vår cocker har och att det blivit infekterat i huden mellan tårna.

Ur en artikel om webbed feet dogs:

"Water dogs usually have webbed feet. The webbing between their toes aids them in moving water faster, increasing the speed and strength of their stroke, and also allows them to close the toe area to decrease water resistance. The most well-known water-dog breeds are Newfoundlands, Labrador retrievers and Portuguese water dogs.."
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har tidigare i höstas postat en tråd som handlade om min mammas boxertik som drabbats av besvärlig hälta i frambenet. Nu är det...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 347
Senast: Kijona
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 373
Hundhälsa Jag vet egentligen inte varför jag skriver den här tråden, men behöver nog få lufta lite tankar och se om någon kan se något som jag...
Svar
6
· Visningar
1 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp