Trampar på sig men får skav av skydd

lulski

Trådstartare
Min häst har ett rejält övertramp bak och trampar ibland på sig fram vilket ger små sår och rugor i karlederna, ner mot ballarna. Jag har provat med boots, både av gummi och av neopren men båda sorterna får hon efter ett tag skav av. Jag har också provat neoprenskydd som både är boots och benskydd i ett (har glömt bort vad man kallar dem) men även dessa har hon fått skav av. Finns det någon som har några tips och idéer på skydd som eventuellt kan funka så tar jag gärna emot dem! :)

Sv: Trampar på sig men får skav av skydd

Ja, det är främst i hagen. Men hur menar du med att linda ner över hoven? Menar du vanliga benlindor? Jag kanske är lite trög men jag hänger inte med hur du menar :D

Ja precis fast med padd och benlindor, svårt att förklara exakt hur du ska linda. Men jag tar en lång padd och sätter den långt ner mot hoven/ballarna och sen börjar jag linda på mitten av benet ner mot hoven går så pass långt ner att ballarna täcks och sen upp tills padden är täckt. Usel på att beskriva. Och jag hittar inget foto nu heller. Dock är inte detta så bra om det är blött ute/ eller riktigt kallt då kan det också skava. Annars är boots och en fet salva ganska bra på känsliga hästar( vasselin,tjärsalva).

Själva lindandet av benen/hoven kan jag utan jag tänkte mest om du menade att ha henne lindad i hagen. Och som du säger, det funkar inte så bra på grund av all lera. Då skulle det nog bli ännu mera gojs i karleden pga all lera, fukt och sand som skulle komma in och gno. Tyvärr skulle det nog göra mer skada än nytta. :)

Kotringar har jag provat och de funkar tyvärr inte heller. Boots med ludd har jag däremot inte testat. Men fastnar det inte en massa sand och grus i luddet som ligger och skaver när man rider? Tänkte mest om man ska ge sig ut längre turer.

Prova att sko henne med rejält korta tår fram. Gärna tvärtå, så att överrullningen blir snabbare.
Då kommer hon ha hinna undan med frambenen innan bakbenen träffar.

Tack för tipset! Ska ta upp det med hovslagaren nästa gång :)

Ja, kan du få det är funka med skoning så är det helt klart bäst.
Hästar som springer och slår på sig gång på gång blir ofta spända och lite rädda.
Och skydd i all ära, men de tar ju bara bort lite av skadorna. Hästen kan ändå komma i obalans när den slår i sig, och tycka det är obehagligt.

Håller med CK. Diskutera med din hovslagare. Tex Classic Roller fram och lite tyngre sko bak. Eller lättare sko bak. Det beror på rörelsemönstret och det ska en bra hovslagare kunna reda ut. Se till att han/hon får titta på hästen i rörelse. Samtidigt kan du jobba med att stärka upp bakkärran och få hästen sätta under sig bättre om det är ngt som saknas. Cavaletti och backar. Jag rider travare och nästan alla jag haft har haft någon form av slå i/slå ihop/trampa sig i början. Har alltid gått att ordna med hjälp av duktig och intresserad hovslagare:-)

Har inte behövt använda boots så mkt att jag kan uttala mig om hur det blir efter ett par timmar, har mest använt boots på travarna när de kommit från banan och i början av galoppträningen när de inte har koll på benen. Nuvarande löste sig efter ett par skoningar då vi kortade tårna och skott med comfortskor plus stärkt upp honom med dressyrarbete så har han slutat trampa sig.p

Ja, hon är lite framtung och något överbyggd bak så att hon inte kommer ner med bakkärran ordentligt kan nog vara del av problemet. Backträning ska jag försöka med, har hästen i Skara just nu och ser inte en backe så långt ögat når. Får försöka med lite cavaletti :)

För långa tår fram? Långa tår kan leda till att hästen slår i med bakhovarna eftersom framhovarna blir långsammare. Vet inte om jag förklarar så bra men hoppas att du fattar. :)

Jag brukar linda med vet.flex, ber om korta tår/snabb överrullning och varierar med olika sorters boots. Viktboots bak kan också hjälpa en aning.

Tack för alla svar!

Jag ska som sagt prata med hovslagen nästa gång angående ev korta tår osv. Sen så är det nog bara för mig att se till att bygga upp henne så hon orkar sätta under sig och lyfta mer fram. I längden tror jag det är det bästa sättet också för framtida hållbarhet osv. :)

Korta tår är viktigt på alla hästar för hållbarheten.

Ja, det är klart. Men jag tror hon redan skos relativt kort i tån. Inget jag direkt har pratat med hovslagaren om utan bara intrycket jag fått, speciellt när man jämfört med andra hästar. Min gamla hovis brukar "kapa" tån rakt av, mitt fram på framhovarna och jag har för mig om att han någon gång nämnde att han gjorde det för att underlätta överrullning. (vet inte vad det heter i facktermer när man klipper tån och kan tyvärr inte förklara bättre) Nu har jag de senaste två skoningarna haft annan hovslagare eftersom jag tillfälligt flyttat men denna kapar inte tån på samma sätt som tidigare hovslagare.

Hur eller hur, jag är på inget sätt expert så jag ska ta till mig dina och andras tips och råd och ha dem i bakhuvudet. Hovslagaren ska jag prata med nästa gång det beger sig :)

Liknande trådar

Utrustning Min femåring har genomlöpande tåsprickor båda fram som är nyplastade. Jag skulle vilja skydda plasten mot slag så gott det går, vid...
Svar
5
· Visningar
900
Senast: mily
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Utrustning Hej alla glada människor, har ett stort problem som uppkommer konstant. Har en 7 årig valack som är världens härligaste kille. Men det...
Svar
10
· Visningar
1 295
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 862
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar