trampa ner hälarna..

T

tivo0li

när jag rider så åker alltid hälarna upp utan att jag märker de.. vad ska jag göra åt det? och ska man trampa ner hälarna när man hoppar? :bump:

Sv: trampa ner hälarna..

du får väl helt enkelt börja tänka på det! om du t ex rider på en ridbana kan du ju kolla så att de är där de ska vid varje bokstav eller innan varje hörn eller något annat som du kommer på. till slut så hamnar de där av sig själv. du ska alltid trampa ner dem, även vid hoppning, annars riskerar du att foten glider igenom stigbygeln så att du fastnar. dessutom blir det mycket lättare att sitta rätt i övrigt!

Du får ta några ridpass när du BARA försöker inrikta dig på att trampa ner hälen, eller alltså inte nitiskt trycka ner den, men inte låta den glida upp iaf. Strunta lite i hur hästen går utan koncentrera dig på din egen sits, ha gärna någon på marken som påminner dig också.

man ska inte trampa ner hälarna.

Foten ska vila i stigbygeln och du ska hålla upp TÅN. Stigbygeln ska finnas som en fingervisare, genom att trampa ner i stigbygeln skapar du spänningar genom benet som går ända upp i sitsen och hela din kropp, på så sätt är det näst intill omöjligt att få en god kommunikation när du trampar ner fötterna i stigbyglana.

att lära sig det... ? jaaa.. tar tid och det man får göra är att be sin lärare påpeka "tån upp, tån upp" och försöka påminna sig själv så ofta som möjligt, ha som något tidigare sa "check punkter" att du kanske vid varje gångartsbyte eller varvbyte kollar av sina tår.

När man hoppar är det lite skillnad eftersom man oftast använder sig av en lätt sits och det är inte samma koncentration på hästens precition i sin rörelse i kroppen och svar på ryttarens kropps signaler. när man hoppar så brukar hälarna åka ner automatiskt eftersom man har ett större stöd i stibgyglarna ioch med den lätta sitsen. Men även i hoppningen ska man inte trampa ner för kung och fosterland utan göra det med måtta och ta det stöd som man behöver.

Det är oftast hälsenan som är för kort, ju mer man tränar desto lättare går det. Tillslut så är det inga problem längre. Hur 17 kan man lyfta upp tårna? då lättar man ju från stygbygeln? dessutom kan det väl knappast vara någon skillnad i spänning om man säger att man lyfter upp tårna eller om man trampar ner hälarna...samma sak prova själv... :confused:

Vikten och balansen ligger i halen, inte i tan i stigbygeln. Man sitter inte pa hasten, utan man balanserar sej sjalv i en sittande position med vikten i halen.

Det ar samma i hopp som det ar i dressyr, har du inte vikten i halen, sitter du felaktigt och har inte balansen pa ratt stalle.

*Knapplån*

Och hur ska man få benen att stanna lite i en position bakom gjorden, annars glider mina ben fram och fötterna bara "fladdrar" runt hur som helst... Är min hoppsadel för liten för mina ben kanske?

Nu motsäger du väl dig själv, om det inte är någon skillnad på att lyfta upp tårna och trampa ner hälen varför skulle då foten lätta från stigbygeln när man lyfter upp tårna?

se det så här, om du sitter helt avslappnad på en häst, utan stigbyglar, hur gör du då för att få fötterna i position? trampar du ner hälen om du inte har en stigbygel? eller lyfter du upp tårna?

stigbygeln är i dressyren INTE ett stöd för att bära upp ryttarens vikt,

när du trampar ner hälen i en stigbygel använder du av muskler i benen som omöjliggör en kommunikation genom sitsen ( mer eller mindre ) man använder inte samma muskler vid lyft av tån.

som du själva sa, försök själv och tänk på vilka muskler du använder och var du spänner dig.

Sätt framänden av fötterna i stigbyglarna ( acceptera inte att någon annan del av foten hamnar där ( finns det inte nån sån där "hätta" att sätta fast på stigbygeln så det inte går att halka fram), ha hela din tyngd i stigbyglarna och "slappna av,fjädra" lite grann i foten, då kommer hälen att sjunka neråt. Om du tycker det är jobbigt att ha hälen sänkt så testa att göra tåhävningar i närmsta trapp. Stå med hälen utanför trappsteget och sänk och lyft dig själv några gånger. Stretcha underbenet efteråt, så dina muskler och senor är nog långa för att du ska sitta bekvämast på hästryggen när du har hälen sänkt.

Nu pratar jag inte om när jag sitter till häst utan bara när jag spänner benmusklerna här framanför datorn priva själv ingen skillnad om man trampar ner eller pekar upp, har jag stigbyglar och lyfter upp tårna drar man ju automatiskt upp knäet allt åker upp, istället ska man väl komma ner i sadeln och därför "sikta" neråt alltså trampa ner hälarna, självklart ska man inte våldtrampa ner hälarna utan foten ska i princip vara lodrät bara med aningen nedtrampad häl, trampar man ner onaturligt mycket DÅ spänner man sig.

hur 17 lyfter du tårna igentligen?

i min värld och på min kropp, och på alla de människors kroppar som rider som jag har arbetat med hade aldrig fungerat så.

knäet åker upp en marginalbit vid rakt knä eftersom du spänner muskler som har sitt fäste där, när du sitter i en sadel har du redan knäet och musklerna placerade plus att du har foten placerad = ingen rörelse. Vad menar du med allt åker upp? den enda spänningen du har när du sitter är rumpa överkropp och vader, har du en spänning i låren så att dom aktiveras så spänner du dig någonstans, felaktigt *i mina ögon* Det är den spänningen man får när man trampar ner, och då spänner genom hela benet vilket ger effekter på överlivet och sitsen.

sen ska man inte komma ner i sadeln, man ska rida på hästen så att säga, din kropp följer hästens kropp tills det blir tvärt om, hästen följer din kropp, varje steg hästen tar är en rörelse i din kropp, när du börjar kontrollera varje steg med din sits och länger och kortar stannar bryterav osv genom den kan man inte sitta "ner i sadeln" och trycka ner hälarna, spänningen blir då (oftast i alla fall ) för stor för att signalerna ska gå igenom.

som jag sa innan, utan stigbygel hur 17 rider du då? utan att lyfta tårna? det är enbart med en stigbygel du kan trampa ner för utan motstånd blir det inget nedtramp, då måste du lyfta tårna. Om det du säger stämmer så kan man alltså inte rida utan stigbyglar? hm...

Varför sådant tjafs? :confused: Spelar det någon roll om man ska lyfta upp tårna eller trycka ner hälen? Det var inte det som var frågan!
Mitt tips är att du ska ha balansen i stigbyglarna, då kommer balansen i sitsen automatiskt. Jag säger inte att det är rätt, bara att det är så jag har lärt mig. :)

Tove2 skrev:
Varför sådant tjafs? :confused: Spelar det någon roll om man ska lyfta upp tårna eller trycka ner hälen? Det var inte det som var frågan!
Mitt tips är att du ska ha balansen i stigbyglarna, då kommer balansen i sitsen automatiskt. Jag säger inte att det är rätt, bara att det är så jag har lärt mig. :)

Tossi, har vi inte diskuterat det där med hälarna? kommer inte ihåg vad vi kom fram till :confused:

när du sitter hemma framför tvn så stöd bara på hälarna med tårna upp, och när du Går så stöd mer på hälen än hela foten. tillslut har du det till en vana att "trampa"(elr VILA) ner hälen i ridningen! har fungerat för mig!

Samma sak när du cyklar! trampan på den breda delen av foten och ner med hälarna! annars så skaffa säkerhetsstigbyglar eller såna "korgstigbyglar" om du inte redan har det!

om du spänner knäna så drar du också upp foten så då kan du lätt få upp hälen. Slappna av och lägg din tyngd i fötterna när du rider!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag känner igen ditt problem, mina hälar åker alltid upp när jag rider, på grund utav en fotskada, men det är en nackdel för sitsen, speciellt i hoppningen, då jag har fastnat i stigbygeln många gånger, men lyckats lirrka mig loss innan jag har fallit till backen :P
Så att hålla ner hälarna i hoppningen är väldigt viktigt! I annan ridning också för den delen!

det där tragglar jag med dag ut och dag in.Mina tränare haralltid sagt åt mej trampa ner hälen, trampa ner hälen....

det är svårt om man fått den ovanan. Men rid med korta korta stigläder så går det lättare, sen får du länga dom med tiden!

ramonarunds skrev:
Vikten och balansen ligger i halen, inte i tan i stigbygeln. Man sitter inte pa hasten, utan man balanserar sej sjalv i en sittande position med vikten i halen.

Det ar samma i hopp som det ar i dressyr, har du inte vikten i halen, sitter du felaktigt och har inte balansen pa ratt stalle.

Ställ dig på marken med benen lite brett isär (för som du sa så sitter man inte på hästen utan balanserar sig själv). Försök att stå stadigt på marken i god balans och be någon att ge dig en knuff på axeln när du är beredd. Försök att stå kvar stadigt.

Förflytta sedan din vikt och din balans till dina hälar och stå stadigt. Få en knuff på din axel igen och se vad som händer.

Placera sedan din vikt och balans bakom dina tår på dina trampdynor där och stå stadigt. Få en knuff igen och se vad som händer.

Nu har du nog svaret var din vikt och balans finns. För att gå steget ännu längre tänk dig att du innanför din navel har ett kraftcentrum. Stå stadigt och fokusera på ditt kraftcentrum och be någon knuffa din axel igen.

Tänk sedan istället på din ena lilltå och stå stadigt och be någon att knuffa.

Det finns mycket att lära när man gör så här. Framförallt så inser man vad som händer om ens ridlärare lägger fokus på enskilda extremiteter/detaljer i ens sits.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 526
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3