Tråkig vet!

J

jezzie-

Kom ut till stallet imorse, för att släppa ut kusarna. Upptäckte blod på täcket som hände vid min gamla ponnys box, o på golvet. Undrade vad fasen som hade hänt. Kollade ponnyn, o såg att hennes underläpp var kluven. (Det hade slutat blöda, men jag såg ganska mycket blod lite här o var i boxen). Ca 2 1/2 cm, rakt ner. Ringde vet på en gång, o berättade hur det var. Denna var mkt ovillig att prtata, o nästan avbröt mig hela tiden. Sa typ hundra gånger till mig, att hade det slutat att blöda, så var det inge o bry sig om. Behandlade mig som nån lite okunnig.........!
Tjatade vidare, o jag sa att det kanske var för sent för vet att sy, då det ut som om det hade hänt för ett par timmar sedan, men att jag ville att vet skulle komma o titta ivarefall. Men icke. Svarde mig att han var upptage, o kunde kanske ringa ngn gång under dagen, typ i em lr något. *suck* La på, o ringde te "min" vet istället. /Den andra var jourhavande idag). Berättade som det var för "min" vet, o hur den andra sagt till mig. Hon lyssnade noga, o gav mig sen råd. Hon sa att pga att det var en gammal häst, som inte ska ut på dressyrbanor, lr visningar, så behövde jag inte åka in te sjukhuset, o skära rent kanterna o sy. Men det hade jag fått gjort om det varit en yngre häst, pga skönhetsfel, o ev lite problem med att gå fint på tygeln, utan en bula på läppen. Jag skulle tvätta rent, o ha på en salva. Kolla febern, o se till så att såret hålls rent, o var det ngt annan så var det bara att höra utav sig. O "min" vet var inte ens i tjänst! Det sa hon i slutet av samtalet, fast jag i början frågat om jag störde henne när jag ringde. Hon hjälpte ig via tel, o gav mig råd.
Och är så bra! :)

Varför finns det såna dära tråkiga vet som bara tycker att en är en pjoskig hästägare när man ringer, o inte vill hjälpa!

Visst hade jag kunnat stå på mig mer i telefonen, men jag hade redan då, tänkt ringa min vet, när denne "tråkiga" vägrade hjäpa mig. Visst, hade jag inte fått tag på min vet, så hade jag istället ringt djursjukhuset, o pratat me dom istället för att vänta på den "tråkiga" vet skulle ringa. Men det kunde ju ha hänt vem som helt. Typ ngn inte så "erfaren", lr ngn som inte varit hästägare så länge. Då hade de ju såklart väntat på att vet skulle ringa. O hade de haft en tävlingshäst lr blivande, så hade ju detta varit avgörande för framtida ev karriär.
Lr är jag ute o seglar? Tycker detta är helt otroligt ärligt talat!

Ang vad hästen har gjort sig, så har jag gått igenom hela boxen mycket noggrant, för att se om ngt gått sönder som hon skulle ha kunnat skada sig på,osv. Hittade ingenting. Allt blod (det mesta ivarjefall) var på kortsidan i boxen, dvs vid dörren. Kollade noga där men hittade inget. Har inga krokar lr liknade på utsidan heller. Min teori, o "min" vet teori, är att hon kan ha rullat fasst på ngt vis, o kluvit läppen mot tänderna då hon kämpat för att komma på "rätt köl" igen.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tråkig vet!

Vilken knäpp vet, som inte ville hjälpa dig.
En vet ska ju hjälpa folk som vill ha hjälp. Han hade väl vaknat på fel sida eller nått.. :mad:

Hoppas det blir bra det där såret!
Min häst slog oxå sönder underläppen, men det var några år sen o nu e det bara ett litet ärr där så allt gick bra o fick som tur var en vet. som kom ut o kollade det.. :D

Ja vet är nog lite knäpp. Ville inte riktigt använda det ordet. Men i och för sig, så är det en mild grad av vad jag tycker att denna vet är. Skönt att det gick bra med din häst. Blir nog inga problem här heller. "Min" vet trode som sagt att det antingen blir en bula, lr en lite "fladderläpp", som hon inte kommer ha något ont utav. Men som sagt, hade det varit på typ en unghäst som skulle visas så hade det blivit sjukhuset på en gång, sa hon. O det var det som kändes träligast utav alltihopa. Att det egentligen var "allvarligt" .(förstå mig rätt nu, ja menar ju inte typ livshotande ;) )

Det är ytterst tråkigt när man inte riktigt blir tagen på allvar bara för att det inte gäller typ kor...
Vi hade litet dilemma e en häst i stallet som behövde ett besök av vet för att kolla en hälta, o vet sa att eftersom hästen inte va svullen el skadad så ville han inte komma!!! Vi fick tjata!! Då va ja arg kan ja säga!! Men ja har hört av andra vet att eftersom det är "hobbydjur" så är det inte så bråttom!!
Va ända in i!!!!! Hur skulle de se ut om dom betedde sej så på akutmottagningar t ex?? "Nä, eftersom du är över 45 så är det inte så akut.." Eller??

Ja du....man fattar verkligen inte vad de säger....har också hört det där me hobbydjur, men alldrig varit ute för det. Men nu har jag! Jag har grubblat över detta hela dagen, och facktist känt mig riktigt illa till mods. Man kan inte känna sig riktigt säker på ngt vis liksom....kanske överdriver en aning eftersom det ä första gången dä händer just mig. Men jag vill ju inte vara med om det nästa gång, om dä ä någe värre som händer!

Har varit ute te kusen nu, o hon har kommit på en kanonmetod, o käka hö. I vanliga fall så plockar de ju me läpparna. Men hon öppnar munnen o tar me tänderna, så att inget kommer emot läppen Smart! Ble glad, hon kan i varjefall käka "som vanligt".
Verkar för övrigt ganska oberörd. har inte bleve speciellt svullet än. Får se hur dä ser ut i möra. O hålla koll så dä inte blir feber. Ska tvätta dä en gång till idag. Får se hur dä går. I morse gick dä fint, hade hjälp då.

Ngn mera som har tråkiga erfarenheter? (ingen namngivelse på vet lr så....!)

Vad trist :confused:

Jag har nog Världens Bästigaste Veterinär :love: (Hade dock ett riktigt pucko innan, han är typ bannlyst i alla stall runtomkring :mad: )

Han som jag har nu kan man ringa närsomhelst. Ringde till och med till honom senaste julafton, för att en häst blev halt under en ritt. Han var jättesnäll och pratade lugnt och berättade vad vi skulle göra. Hade vi bett att han skulle komma dit så hade han säkert gjort det på studs. (och jag tror absolut inte att han hade jour). Supersnäll :)

Det känns trist att man måste vara så gåpåig ibland för att bli tagen på allvar!! Det känns ibland som att de tror att man är en hysterika som inte vet ett skit!!
Men som tur är finns det underbara vet åxå!!! :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 194
Senast: WildHorse
·
Skola & Jobb hej buke. skulle gärna få lite inputs hur hantera en situation.. sen 1,5-2 år tillbaks är jag deltidssjukskriven från mitt jobb pga...
Svar
15
· Visningar
2 636
Senast: Cinzia
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 665
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar