Trailerrenovering

lizzie

Trådstartare
Ni som renoverat era trailers och då bytt ut väggarna. Vilka typer av skivor har ni använt.

Jag skulle behöva få tag på plywood i bredden 150 cm - men det verkar totalt omöjligt. Alla byggskivor är ju 120 cm bred.

Skulle det funka att ta spontat plywood (typ takplywood) och ha en skarv på väggen. Jag har en metallskena utmed trailerväggen som jag kan ha som stöd för skarven.

Nuvarande skiva är hela, men totalt ruttna. Det är en Rekotrailer 1300 av årmodell -91

/Lizzie
 
Sv: Trailerrenovering

Tror han gav åtta tusen för; nytt golv, nya skivor fram, ny backlem, luckan över, nya "sparkplåtar" (dessa vet jag inte om han köpte på annat ställe) längs med sidorna. Tror han räknade med fyra till om sidorna skylle bytas ut.

Nu vet jag inte hur de kommer hålla, men sidorna är vita redan vid leverans.
Verkar underhålls fria.
 
Sv: Trailerrenovering

Tror han gav åtta tusen för; nytt golv, nya skivor fram, ny backlem, luckan över, nya "sparkplåtar" (dessa vet jag inte om han köpte på annat ställe) längs med sidorna. Tror han räknade med fyra till om sidorna skylle bytas ut.

Nu vet jag inte hur de kommer hålla, men sidorna är vita redan vid leverans.
Verkar underhålls fria.

Golv och baklucka har jag redan bytt. Så det är sidoväggar jag behöver byta. Ren plywood och färg, blir bra mycket billigare än att köpa färdiga väggar...

/Lizzie
 
Sv: Trailerrenovering

Jag använder OSB skivor(ser ut som stora sågspån ihoplimmat). finns vattenfasta på bauhaus till bra pris(tror ca 350 st), kommer dock inte ihåg storlek på dom men tror att du behöver två per sida om du har en vanlig transport, jag har aluminium till halvägs upp så dom räcker till mig.
 
Sv: Trailerrenovering

Byggvaruhus kan ta hem större skivor, tror de är 2,5m x 3,2 men de kostar duktigt mycket mer än de vanliga
 
Sv: Trailerrenovering

Hittade en bredare plyfaskiva till transportgolvet hos en karosserifirma (lastbilar).
 
Sv: Trailerrenovering

Jag skulle använda plyfaskivor, hellre det är OSB som blir plockepinn om hästen går bananas i släpet.

Större skivor än standardmått finns att beställa hos byggvaruhus men de är relativt dyra.
Har du en balk på lämpligt ställe hade jag skarvat, jag gjorde det på ett gammalt tranesläp och det fungerade alldeles utmärkt bra.
Använde konstruktionsplyfa som är mkt billigare än formplyfa.
Visst det har inte samma snygga släta ytfinish men jag tycker det blev snyggt ändå när det var målat och bytt.

Nytt och nymålat utan kladd ser ju alltid fint och fräscht ut :)
 
Sv: Trailerrenovering

Jag skulle använda plyfaskivor, hellre det är OSB som blir plockepinn om hästen går bananas i släpet.

Större skivor än standardmått finns att beställa hos byggvaruhus men de är relativt dyra.
Har du en balk på lämpligt ställe hade jag skarvat, jag gjorde det på ett gammalt tranesläp och det fungerade alldeles utmärkt bra.
Använde konstruktionsplyfa som är mkt billigare än formplyfa.
Visst det har inte samma snygga släta ytfinish men jag tycker det blev snyggt ändå när det var målat och bytt.

Nytt och nymålat utan kladd ser ju alltid fint och fräscht ut :)

Det finns takplywood på 12 mm, det är en form av konstruktionsskiva. OSB-skivor blir inte snygga att måla på. Jag vill ju ha en slät yta.

Jag har kollat med den lokala hästtrailerförsäljaren. Det kostar 6000-7000 kr för väggar till min trailer. Eftersom jag har en 20 år gammal enkelaxlad trailer så rekommenderade han mig att köpa björkplywoodskivor och måla själv.

Jag har också kollat med de bygghandlare som finns i Örebrodistriktet. Det finns INGEN som tar hem byggskivor med en bredd på 150 cm. Allt ligger på som max 120 cm i bredd.

Om jag använder takplywood och lägger skarven i höjd med balken, så har jag även sparkskivor som extra skydd.

/Lizzie
 
Sv: Trailerrenovering

Det finns takplywood på 12 mm, det är en form av konstruktionsskiva. OSB-skivor blir inte snygga att måla på. Jag vill ju ha en slät yta.

Jag har kollat med den lokala hästtrailerförsäljaren. Det kostar 6000-7000 kr för väggar till min trailer. Eftersom jag har en 20 år gammal enkelaxlad trailer så rekommenderade han mig att köpa björkplywoodskivor och måla själv.

Jag har också kollat med de bygghandlare som finns i Örebrodistriktet. Det finns INGEN som tar hem byggskivor med en bredd på 150 cm. Allt ligger på som max 120 cm i bredd.

Om jag använder takplywood och lägger skarven i höjd med balken, så har jag även sparkskivor som extra skydd.

/Lizzie

Ja det låter klokt, det var ju så vi gjorde även om konstruktionsplyfa inte är helt slät så är den ju relativt slät iaf.
Att dela på en standardskiva brukar bli lagom till sparkskydd.
Har du inget XL bygg hos er? Här kan de iaf ta hem skivor i önskad storlek, men det är som sagt inte billigt.
Om du väldigt gärna vill ha hela skivor då.
Men jag såg det inte som något problem att skarva.
 
Sv: Trailerrenovering

Ja det låter klokt, det var ju så vi gjorde även om konstruktionsplyfa inte är helt slät så är den ju relativt slät iaf.
Att dela på en standardskiva brukar bli lagom till sparkskydd.
Har du inget XL bygg hos er? Här kan de iaf ta hem skivor i önskad storlek, men det är som sagt inte billigt.
Om du väldigt gärna vill ha hela skivor då.
Men jag såg det inte som något problem att skarva.

Det finns XL Bygg, men jag har en bit att åka. Men kollade dem dem i alla fall. De har tillräckligt stora skivor - men istället för 1700 kr i skivmaterial blir det 4600!

Eftersom jag kan dölja skarven på långsidorna så fungerar det att skarva två skivor ;)

/Lizzie
 
Sv: Trailerrenovering

Det finns XL Bygg, men jag har en bit att åka. Men kollade dem dem i alla fall. De har tillräckligt stora skivor - men istället för 1700 kr i skivmaterial blir det 4600!

Eftersom jag kan dölja skarven på långsidorna så fungerar det att skarva två skivor ;)

/Lizzie

Hehe det var nog ngn liknande prisskillnad som avgjorde att det blev skarv för mig också ;)
Men med en balk och lite silicon på insidan så är det ju inget problem :)
 
Sv: Trailerrenovering

Jag blir lite fundersam när jag läser att ni skarvar väggarna, jag hade ALDRIG köpt ett släp om jag sett att väggarna varit skarvade vare sig det hade varit på längden eller tvären. Om det nu hade varit lika stabilt och säkert att skarva väggskivor på det viset som beskrivs i denna tråd, tror ni då inte att ALLA släptillverkare hade gjort detta från början. Det hade varit billigare för tillverkaren och de hade kunnat tjäna mer pengar på släpen de säljer, alternativt lägre priser.
Jag har svårt att förstå att man snålar in på material till en hästtransport som ni använder för att transportera er allra käraste ägodel som i vissa fall kan vara värd flera hundra tusen.
Även om man har en stålram så rör det sig, en hel skiva stabiliserar väggarna en del också.
En annan aspekt är hur ett försäkringsbolag ställer sig till detta om det skulle hända något med släp eller häst.

Jag skulle aldrig göra så här på ett släp inte ens om nån ber mig att göra det för att det skall bli billigare för dom, då hade de fått åka någon annan stans.
Jag har den tanken att har man inte råd att sätta säkerheten främst och köpa såna skivor det skall vara, så bör man ställa sig den frågan om man verkligen har råd att äga en hästtransport och häst.
Skulle jag köpa en transport och upptäcker att väggarna är skarvade, så hade jag inte bjudit mer än max 3000:- för släpet oavsett hur fint det skulle se ut.
 
Sv: Trailerrenovering

Jag blir lite fundersam när jag läser att ni skarvar väggarna, jag hade ALDRIG köpt ett släp om jag sett att väggarna varit skarvade vare sig det hade varit på längden eller tvären. Om det nu hade varit lika stabilt och säkert att skarva väggskivor på det viset som beskrivs i denna tråd, tror ni då inte att ALLA släptillverkare hade gjort detta från början. Det hade varit billigare för tillverkaren och de hade kunnat tjäna mer pengar på släpen de säljer, alternativt lägre priser.
Jag har svårt att förstå att man snålar in på material till en hästtransport som ni använder för att transportera er allra käraste ägodel som i vissa fall kan vara värd flera hundra tusen.
Även om man har en stålram så rör det sig, en hel skiva stabiliserar väggarna en del också.
En annan aspekt är hur ett försäkringsbolag ställer sig till detta om det skulle hända något med släp eller häst.

Jag skulle aldrig göra så här på ett släp inte ens om nån ber mig att göra det för att det skall bli billigare för dom, då hade de fått åka någon annan stans.
Jag har den tanken att har man inte råd att sätta säkerheten främst och köpa såna skivor det skall vara, så bör man ställa sig den frågan om man verkligen har råd att äga en hästtransport och häst.
Skulle jag köpa en transport och upptäcker att väggarna är skarvade, så hade jag inte bjudit mer än max 3000:- för släpet oavsett hur fint det skulle se ut.

Lite märkligt att det då var den stora "hästsläpsförsäljaren" i vårt distrikt som tipsade mig om att skarva skivor. Jag har även pratat med en snickare och fått svaret att en spontad skarv som är LIMMAD är starkare än en hel skiva. Alltså att den limmade sponten alltid är den starkaste delen.

Vad gäller försäkringen, så är mitt släp alldeles för gammalt för att försäkras. Det går på bilens försäkring om någon händer, eller om någon annan är vållande så är det deras bilförsäkring som går in. Försäkringsbolaget för hästen hade inga åsikter, då det vid en olycka i trafik är just andra försäkringar som gäller.

Jag behöver inte heller oroa mig för vad jag ev skulle få för släpet vid en försäljning. Det är inte till salu. Eftersom det är ett enkelaxlat släp så skulle jag i vilket fall som helst inte få några pengar för det. Alla ska ju ha dubbelaxlade släp numera.

/Lizzie
 
Sv: Trailerrenovering

Lite märkligt att det då var den stora "hästsläpsförsäljaren" i vårt distrikt som tipsade mig om att skarva skivor. Jag har även pratat med en snickare och fått svaret att en spontad skarv som är LIMMAD är starkare än en hel skiva. Alltså att den limmade sponten alltid är den starkaste delen.

Vad gäller försäkringen, så är mitt släp alldeles för gammalt för att försäkras. Det går på bilens försäkring om någon händer, eller om någon annan är vållande så är det deras bilförsäkring som går in. Försäkringsbolaget för hästen hade inga åsikter, då det vid en olycka i trafik är just andra försäkringar som gäller.

Jag behöver inte heller oroa mig för vad jag ev skulle få för släpet vid en försäljning. Det är inte till salu. Eftersom det är ett enkelaxlat släp så skulle jag i vilket fall som helst inte få några pengar för det. Alla ska ju ha dubbelaxlade släp numera.

/Lizzie

Jag tycker också det är lustigt att någon som säljer släp säger en sån sak, vet inte vad det säger om honom eller henne.
Att 2 limmade skivor med skarv skulle vara starkare än en hel skiva har jag svårt att köpa. Skivornas svaga punkt med mindre bärighet är just där det är limmat, spånt eller ej. Att det skulle vara den starkaste punkten tror inte jag, det låter inte rätt i mina öron.
Trä är ett livande material, och har du då en skarv vad händer under året när träet expanderar och drar ihop sig, var tror du det rör sig mest och har störst chans att röra sig.
En vägg rör sig hela tiden, även om den sitter skruvad i en ram.
Men alla gör som dom vill, jag hade aldrig äventyrat nåt alls, även om det kanske håller, hade det varit helt ok så hade alla tillverkare gjort så med skivorna från början när släpet tillverkades i fabriken.

Jag anser att man skall aldrig tumma på kvalitén när det gäller skivor mm till sitt släp. Vi ställer ju in vår käraste ägodel i transporten.
Vad gäller försäkringsbolag skall man vara väldigt eftertänksam och försiktig de säger en sak i nuläget men skulle nåt verkligen hända så kan deras svar bli annorlunda, har en del erfarenhet av detta genom åren.

Alla vill köra med 2 axlar för att släpet går stabilare och är säkrare.
Sen är det ju tur att vi bor i Sverige, så att vi kan tycka det vi vill, än så länge i alla fall.
 
Sv: Trailerrenovering

Min snickare säger precis tvärtom, att det är helt galet att skarva och påstå att det är lika bra eller bättre. I exv Norsborg finns det en firma som gör måttbeställda skivor till vettigt pris.
 
Sv: Trailerrenovering

Enligt snickaren jag pratade med (äldre herre) så måste det vara en spontad skarv. Annan skarv håller inte. Men vad vet jag... jag är ingen snickare!

Att köpa 3 skivor för 7000 kr styck går i alla fall fetbort - då kan jag lika gärna köpa ett annat släp - om jag hade de pengarna...

Bahaus, K-Rauta, Byggmax, Hedins, Beijer, Woody - alla stora bygghandlare som finns i Örebro - INGEN tar hem skivor som av annan storlek än 1200 mm i bredd. :banghead:

XL Bygg har - dock till ett avsevärt dyrare pris än en 1200 mm skiva - så vi får se vad som händer...

En fundering är att sätta nya skivor, då skarvade, på insidan av de gamla befintliga.

Jag vet också att dubbelaxlade släp är säkrare - men i mitt fall kan jag inte använda dubbelaxlat släp eftersom jag inte får plats med det på min gård, och framför allt så måste jag lätt kunna manövrera släpet för hand eftersom jag har väldigt trångt på min gård. Något jag inte klarar med ett dubbelaxlat då det blir för tungt.

/Lizzie
 
Sv: Trailerrenovering

Min snickare säger precis tvärtom, att det är helt galet att skarva och påstå att det är lika bra eller bättre. I exv Norsborg finns det en firma som gör måttbeställda skivor till vettigt pris.

Nu vet inte jag vart Norsborg ligger :o - men vet du prisläget på en skiva som är 1500 x 2000 och 9-12 mm tjock?

/Lizzie
 
Sv: Trailerrenovering

Att 1 skiva skulle kostas 7000 kronor styck har jag väldigt svårt att förstå, de kostar inte så mycket ens.
I en reko är 10 eller 12 mm skiva i väggarna har jag för mig och vit/vit, det är inga som helst problem med att få fatt på såna skivor i rätt storlek.

Vet att en 15mm svart/vit skiva 1500x3000x15mm kostar ungefär 3000 kronor ink moms. 12mm bruna skivor 1500x3000x12mm kostar runt 2000 ink moms.
Så 7000 styck, ja om du har ett Ifor Williams så kanske.
 
Sv: Trailerrenovering

Att 1 skiva skulle kostas 7000 kronor styck har jag väldigt svårt att förstå, de kostar inte så mycket ens.
I en reko är 10 eller 12 mm skiva i väggarna har jag för mig och vit/vit, det är inga som helst problem med att få fatt på såna skivor i rätt storlek.

Vet att en 15mm svart/vit skiva 1500x3000x15mm kostar ungefär 3000 kronor ink moms. 12mm bruna skivor 1500x3000x12mm kostar runt 2000 ink moms.
Så 7000 styck, ja om du har ett Ifor Williams så kanske.

Jag har ett gammalt Reko 1300-släp från -91. Nuvarande skivor är 9 mm tjocka. Tänker dock byta till 12 mm.

Där jag bor finns det bara en som är försäljare av hästtrailers och som kan ta hem skivor. Företaget i Karlskoga som tidigare tillverkade Reko-trailern har slutat med det och de säljer inga reservdelar längre. Tyvärr..

Jag tänker inte ta i den här tråden vad jag tycker om trailerförsäljarens och hans affärsmetoder - jag kan på min höjd tänka mig att hyra släp där... knappt... :meh:

När jag bytte golv och bakläm så fick jag tag på marinplyfa till vettigt pris av en lokal trävaruaffär - men plywood i 1500 mm bredd klarade de inte. Utan det är endast XL Bygg som kan ta hem.

Eftersom jag är praktiskt lagd och vill ha vita väggar så är det inga problem för mig att måla själv. En Recotrailer är ju inte en av de större hästtrailers direkt och därför vill jag ha vita väggar invändigt.

/Lizzie
 
Sv: Trailerrenovering

Söder om Stockholm. Nope och har inte snickaren hemma men det kan vara värt att kolla på andra ställen än bara de stora kedjorna :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag håller på och renoverar mitt stall. Har nu kommit till att jag ska klä in innerväggarna där hästarna ska stå då det som sitter idag...
Svar
2
· Visningar
1 002
Senast: Pooh
·
Utrustning ni som renoverat era släp.. - var fick ni tag på ny skiva till baklämmen??? Har ringt bygghandeln här för att få tag i golv, väggar och...
Svar
2
· Visningar
751
Senast: Raggartass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp