tragisk händelse...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zorro86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 265
Z

Zorro86

Mitt sto ska föla vilken dag som helst nu..
Men på gården en bit ifrån oss så bedriver dom avel i ganska stor utsträckning...

En av stalltjejerna "lånade" ut sitt sto, hon skulle få föl och en annan tjej skulle ta fölet....
Dom var verkligen "övernoga" med henne. Stoet var ju hennes ögonsten. Allt verkade helt utmärkt tills dagen dom märkte att hon skulle föla.. Dom tog in henne i fölboxen och hon la sig och började få värkar. Men tiden gick, och eftersom det tog sån tid så ringde dom ut veterinären.... Han berättade att fölet låg fel... Han låg med rumpan åt fel håll... Det fanns ingen chans att få ut honom naturlig väg...
Tiden var knapp och dom beslutade sig för att ta bort stoet och göra kejsarsnitt... När fölet väl kom ut så såg vet. att hon var alldeles söndertrasad i magen.. Fölet hade oxå någon sorts missbildning (vet ej vad det var direkt). Dom var tvugna att ta bort fölet oxå......
Det är så sorligt så det går inte att beskriva.. Helt plötsligt stod hästägaren utan sin ögonsten.. Hon var pigg och kry på morgonen när dom var där (ägaren hade sovit i stallet i en vecka då), och runt lunchtid så var hon borta..... :cry:

Lite nervöst nu när min pärla ska föla... Jag ber till gudarna att allt ska gå väl......

Sv: tragisk händelse...

näää men fy va hemskt...det där händer ju inte så ofta som tur e...d ska nog gå bra me din häst ska du se....Lycka till...:banana: :bump:

Tröstkram till dom med stoet o fölet....

Det där är inte helt sant som du skriver, det vet jag eftersom det skulle bli mitt föl.

Jag vet inte vem du är, men jag vet att det lätt uppstår felaktigheter när nyheter sprids från mun till mun.

Det som hände var att bukhinnan sprack och då kan man inte göra något för stoet. Vi valde att plocka ut fölet i samband med att man tog bort stoet, det visade sig dock att fölet hade ett par missbildningar bla sammanväxta kotor i halsen. Därför togs beslutet att ta bort även honom.

Så det var alltså inte så att vi "offrade" stoet för fölets skull!

Det här är ju så osannolikt ovanligt och önskar alla andra lycka till med sina fölningar.

// Lena

va bra att du berättar hur gick till...lite farligt när saker sprids sådär...d blir alltid större o större..lite snöbollseffekt..

trist iaf d som hände.o som du säger d händer inte ofta....

Ok ok.. hörde det av en kompis..... som nog hade hört det av någon. men blir nervös när min pärla ska föla. var tvungen att skriva av mig litegranna.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
760
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 097
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 069
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka