Trafikträna

Calvaro

Trådstartare
Hur gör ni när ni vänjer era hästar vid trafik? Har ingen stabil häst som vi kan följa med ut. Så vi måste klara oss själva. Har ni några tips?

Sv: Trafikträna

Hästen jag rider nu har tydligen varit inblandad i en olycka med en buss. :eek: Hon är inte så jättestabil i trafik precis!

Jag har gått med henne till ett fält vid vägen, och så står vi och tittar på bilar. Tyvärr kommer det bara en bil var 10:e minut eller så. När bilen närmar sig står jag kolugn och låtsas som det regnar. :angel: Blir hon orolig så lugnar jag henne, bryr hon sig inte om bilen så får hon massa beröm och klappar.

Idag red jag henne på samma fält och hon blev rädd för en bil när vi skrittade. När det kom bilar sen så stannade jag henne (kommando "Stilla" från longering och promenader) och klappade henne och då brydde hon sig inte. Sen fick hon beta lite på fältet och bussen kom förbi, oj, vad den var ointressant då! Jag var beredd på cirkus men hon tittade inte ens upp.

Jag prommenerar med treåringen, det är inte så mycket trafik här, men ett par bilar och en och annan traktor kan vi möta när vi är ute. Han är ganska cool kille, men jag väljer alltid att vända på honom så att han möter bilen frammifrån, oavsett var vi var på väg innan.

Sen ser jag till att ha fri lejd vid sidan av vägen om han skulle bli rädd, dvs gå inte jäms med staket eller stängsel utan ha skog brevid, kommer det något riktigt läskigt så är det bara att kvliva upp i skogen och spana, tre mopeder har nog hitintills varit det läskigaste.

jag har haft mina hästar i longerlina när jag introducerat nya fordon eller gått på vägen, om det varit bilar som kommit fort mot oss har jag höjt handen för att dem ska sakta ner (alla har gjort det och det händer att jag tar till den metoden nu med), pratat lugnt och berömt massor. har även bett dem jag känner med bil, traktorer och fyrhjulingar att träna med mig, alltså dem har fått köra förbi mig, jag har gått närmare och närmare dem. min nordis bryr sig inte längre om när en fyrhjuling i 70 knyck typ, drar förbi oss.

lycka till!

Jag började med att parkera en bil i hagen hos min unghäst :D
(Obs! endast korta stunder och självklart inte utan att jag var där!)
När han nosat och slickat lite på den så startade jag bilen.
Efter att han vant sig vid bilen i hagen så tog jag repgrimma + lång rep på pålle och gick ut till en ganska väl trafikerad väg.
Där stod vi ett par gånger i väggrenen tills pålle börjat vänja sig.
Efter det så har vi promenerat massor längs med vägen både med och utan sällskap.
Tänk framför allt på att inte spänna dig utan gör precis så som du gör i vanliga fall när ni går utan bilar..

Eftersom min pålle var extremt bilrädd så stannade jag och vände pålle om de första gångerna så att han såg bilarna som kom bakifrån.
Annars dansade han bara rundor på vägen :crazy:
När vi sedan började gå så distraherade jag honom ofta (även när det inte kom bilar) genom att ex. stanna honom, be om en volt osv.
Jag hittade liksom på en massa saker så han koncentrerade sig på mig istället för bilarna som ev. skulle komma.. :idea:

När jag trafiktränade min häst ledde jag henne på täcktkanten till en början.. Så hon hade lie avstånd till trafiken.. Och lika när jag började rida henne.. Men jag har varit bortskämmd med min häst.. Men jag har ridit hästar som inte alls accepterat vägen.. Det va då jag började rida längs täckter om jag måste rida längs en väg.. Med lite distans till vägen så brukar det ju gå bra.. Så kan man närma sej sakta men säkert..

En annan ide är att ställa dej i en korsning.. Du på en en lugn väg med knappt nån trafik alls men den andra vägen kan ju vara mer trafikerad.. Så kan ni stå där och titta på bilarna.. Gå närmare o närmare då och då..
Mina vänner har gjort så med sina när de skaffat nya eller haft nån som varit orolig för fordon..

Ta ett steg i taget..
;) :p ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 467
Senast: Edla
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 689
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
1 886
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka