- Svar: 24
- Visningar: 2 064
Under 2023 ökade trafikolyckor som drabbade hästar med 50 procent, jämfört med året innan. Det visar ny statistik från Agria, som gäller olyckor med fordon på väg och tågtrafik.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har väldigt mycket vildsvin här, nu är mina så vana vid dem att de knappt reagerar men jag ser ofta vildsvin dagtid. Förr jagade de ut dem ur hagen så jag har sett grisar springa i flock genom hagen två gånger när jag varit hos hästarna, nu händer det att de bökar runt i hagarna och hästarna verkar inte bry sig.Vi har haft vildsvin i hagarna på nätterna några gånger. De har inte tagit sönder staketet utan smitit under.
Dessutom behöver ju inte viltet vara i hagarna. En del hästar är väldigt rädda för vildsvin. Jag kan tänka mig speciellt nu när de spritt sig längre norrut så är det fler hästar som möter grisarna för första gången.
Jag har en vän vars hästar var ute på vift och hade sprungit några kilometer innan de fick tag på dem. Förmodligen var det grisar som skrämt nån av hästarna och då hade hästarna gått igenom staketet och dragit. Allt slutade väl den gången!
Jag kan nog inte säga att jag tycker att det blivit värre. Det har varit likadant hela tiden sen jag tog körkort för ca 20 år sen.