Trästaket, dimensioner?

athena

Trådstartare
Jag har aldrig byggt något trästaket men funderar lite på att göra om delar av våra rasthagar inför våren. Jag tänker mig allt i tryckat och med två plankor. Vad är vettiga dimensioner att räkna på? Det ska inte vara anpassat till sprängande hingstar utan ersätta ett idag helt vanligt elstängsel. Men det borde bli lite snyggare :).

Alltså rubriken ska vara TRÄstaket, hemskt att man inte kan ändra stavfel där :D
 
Detta är inte svar på din fråga, men min enda erfarenhet av trästaket till häst är att de gärna kliar sig mot det, trycker och hänger på det och att det snart ger vika... De har inte haft någon respekt för det, helt enkelt. För mig funkar eltråd bäst (dock sällan med elen påslagen). Bara en reflektion. :)
 
Detta är inte svar på din fråga, men min enda erfarenhet av trästaket till häst är att de gärna kliar sig mot det, trycker och hänger på det och att det snart ger vika... De har inte haft någon respekt för det, helt enkelt. För mig funkar eltråd bäst (dock sällan med elen påslagen). Bara en reflektion. :)

Det kan bli aktuellt att komplettera med el.
 
Glöm inte bävrarna!!! Dom är ena riktiga rackare som bekämpar alla dina sätt att skydda staketet :cautious:

Jag skulle bli för ledsen över uppgnagt staket för att lägga ut dom pengarna tyvärr.
 
Glöm inte bävrarna!!! Dom är ena riktiga rackare som bekämpar alla dina sätt att skydda staketet :cautious:

Jag skulle bli för ledsen över uppgnagt staket för att lägga ut dom pengarna tyvärr.

Tack, jag behöver dock inga argument för eller emot :). Jag har mååånga km elstängsel idag och detta är rasthagar på en begränsad yta att använda främst under seminsäsong.
 
Tack, jag behöver dock inga argument för eller emot :). Jag har mååånga km elstängsel idag och detta är rasthagar på en begränsad yta att använda främst under seminsäsong.
I så fall är mitt tips att sätta trästolparna tätt och rejäla plank, ju grövre desto bättre. För att dom ska hålla sig raka osv. Och vad har du för mark? Du måste nog ner med stolparna rejält för att tjälen inte ska börja skjuta för mycket i dom. :)
 
I så fall är mitt tips att sätta trästolparna tätt och rejäla plank, ju grövre desto bättre. För att dom ska hålla sig raka osv. Och vad har du för mark? Du måste nog ner med stolparna rejält för att tjälen inte ska börja skjuta för mycket i dom. :)

Ja det ska sättas med grävmaskin (jag lejer bort rubbet).
 
Ja det ska sättas med grävmaskin (jag lejer bort rubbet).
Har ni ingen firma som gör såna jobb i din närhet?
Här där jag bor finns en stängselfirma, som gör jättefina trästaket. De brukar komplettera med eltråd innanför, det ökar stängslens livslängd ordentligt...
(jag drömmer om en Lottovinst för att kunna leja in dem att göra stängsel även hos oss...)

Ska kolla om gatuvyn på google maps kan ge nåt exempel...
Jo, här är ett exempel: https://goo.gl/maps/pS69TwRtDVn

Vad gäller dimensioner så behöver man ta till ordentligt för att det ska bli stabilt.
 
Jag har aldrig byggt något trästaket men funderar lite på att göra om delar av våra rasthagar inför våren. Jag tänker mig allt i tryckat och med två plankor. Vad är vettiga dimensioner att räkna på? Det ska inte vara anpassat till sprängande hingstar utan ersätta ett idag helt vanligt elstängsel. Men det borde bli lite snyggare :).

Alltså rubriken ska vara TRÄstaket, hemskt att man inte kan ändra stavfel där :D
Har två mindre hagar med trästaket, dock även el i dessa, på insidan av slanorna så de syns inte från utsidan av hagen.
Vet inte exakta måtten men det är tre och en halv kliv mellan stolparna, så kortare avstånd mellan dessa än i de vanliga hagarna.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Hittills i år har de verkligen inte blivit som jag tänkt mig med något. Först min 4 åring som visade sig att han kommer behöva massa tid...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: MayGrace
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 557
Senast: miumiu
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 071
Senast: Unafraid
·
Relationer Jag skriver här dels för att jag behöver få ur mig vissa tankar/funderingar (ska försöka att inte göra inlägget för rörigt) plus att jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 652
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp