Träningstillägg?

S

Sassa

Hur räknar ni med träningstillägget på på era hästar?
Alltså hur mycket "arbete" motsvarar 10, 20, 30, 40 % o.s.v?
Om man säger att en häst rids 4-5 ggr/vecka varierande arbete tex 1 långtur till skogen 2-3 timmar, 1 dags dressyr 1 timme, 2 dagar korttur (klättring, skritt, trav o galopp) a´ 1 timme och en dag hoppträning eller kanske tävling, vilket träningstillägg skulle ni ge denna hästen?
 
Sv: Träningstillägg?

Min häst rids ganska lätt, och jag räknar på 10% tillägg.

Uteritter med mest skritt, på en 45-minuterstur kanske vi travar 10 min, ibland något mer... Ett par gånger i månaden tokrejsar vi, och 3-4 ggr/månad joggar vi långt i trav.
Dressyrpass på banan sker än så länge mest i skritt, men med koncentration på muskelarbete.
Hon vilar oftast en dag i veckan, ibland 2.
 
Sv: Träningstillägg?

Halloj

Jag räknar med 20% tillägg, och hon rids inte speciellt hårt. ca 5 dagar i veckan, 2 turer på mer än en timma och 3 kortare turer på ca 45 minuter. skrittar och travar mest. Galopperar lite då och då. tränar lite markarbete när andan faller på :-) Hon håller sig bra på det. Är fin i hull och börja sätta en och annan muskel.

Hon är iof dräktig men får inte dräktighetstillägg än. börjar med det om någon månad.

//Jenni
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 580
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 355
Senast: Shaggy
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 055
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 720
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp