Träningstillägg

S

Sirisiri

Hur många % träningstillägg anser ni att 2 vilodagar, 2 dressyrpass, 1 pass markarbete/lättare hoppning och 2 uteritter per vecka är? Vid dressyr/markarbete/hoppning rids hästen ordentligt i ca en timme. Även uteritterna är ca en timme, men mest skritt i skogen med lite trav och galopp. Jag har räknat på 20% tidigare, är det för lite?
 
Det går inte att svara på med hjälp av procent.

Man får helt enkelt titta på hästens hull (över revbenen) och muskler (överlinjen) och öka/minska MJ och/eller protein utifrån det.

mvh Jessica
 
Är det bara att acceptera då att hästen ÄR slö vissa dagar? Har sett foderstatsberäkningar i hans pärm som följde med från förra ägaren. Då har han legat uppemot 80 MJ och hon red ungefär som jag. Nu får han ca 67 MJ och han kunde gott gå ner ett par kg till... Men jag vill ha lite mer power i hästen... Knepigt det där...
 
Har du funderat på varför han är slö vissa dagar? Kan han ha träningsvärk? Ont av någon annan anledning?

Har du möjlighet att fråga förra ägaren om hur han var i temperamentet när h*n hade hästen?

Min häst har också haft olika dagar vad gäller pigghet, men det har visat sig bero på en skada i hans kors. Han hade antagligen svårare att röra sig vissa dagar och då kändes han slö. Han är under behandling just nu och jag känner att han tar för sig mer i ridningen.

Ger du honom havre? Bara några hundra gr kan pigga upp vissa hästar. Det skadar inte att prova.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 900
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: __sofia__
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 377
Senast: Fiorano
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp