trä flis till gräsbana?

Buck

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, jag använder en hage som ridbana vid tort väder, nu på vintern har jag fått ha hästarna i denna hagen då ordinarie vinterhage inte fått bli upptrampad pga att resten av åkern ska plogas upp till våren( ngt med eu regler.)

Men nu är min ridbana en lervälling såklart, sen då vi bara arrenderar denna hagen och en till av grannen så är det inget alternativ att lägga på stenmjöl eller grus, då det ska vara att man lätt kan ta tillbaka hagarna till åker.

Grannen har en egen skog, efter röjningen i höstas så blev det en stor hög med grenar och skräp ved kvar, detta ska bli till flis, grannen har en egen flis maskin också så det vore lätt att flisa upp en hög och sprida längst spåret i ridhagen och i grindöppningarna.

Men kan det fungera att ha flis som ler-stabilisering så att man kan rida i hagen även tidig vår sen höst? Det kommer ju att förmultna men det är ju bara bra ur framtids perspektiv.

Vi ska till våren ringharva hagen och plocka sten som vanligt så till sommaren kommer den nog var ridbar igen, men vill få hagen frisk tidigare så jag kan komma igång med ridningen igen efter det värdelösa vinter vädret.
 
Sv: trä flis till gräsbana?

Tyvärr så blir flis såphalt när det blir blött, så det skulle jag låta bli om jag var du... det är bättre då att dränera hagen så att du får en väl fungerande gräspaddock om du inte vill lägga på grus.
Du kanske kan få ett långtids-arrende? Då är det värt att kosta på grus/sand :idea:
 
Sv: trä flis till gräsbana?

jag bor hemma hos mina föräldrar fortfarande så om vi ska dränera och göra paddock i framtiden så blir det på vår mark det blir. sen har vi 2 ridhus på skritt avstånd och fina ridbanor där också så vill jag kan jag ju rida där(kostar dock en del). är mest dagligt dressyr och markarbete som sker hemma i hagen. vid regn så rider jag ändå ut mestadels för att skona hagen, vid högre hoppning och sånt åker jag till tränare med hästen.

vill mest har ngt på ena långsidan där det snabbt blir väldigt djupt och halt. funderar lite på att lägga stenmjöl just där och i våra egna hagars grindöppningar, och sen flis i hage nr 2s grindöppning på grannens mark

men blir det verkligen så halt med flis? hur är det vid "torrt väglag" då? blir det fortsatt halt och djupt, eller blir det hårt underlag?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 928
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 238
Senast: Otherside
·
Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 879
Senast: Ms_Antrop
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 082
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp