Trådlöst nätverkskort borta?

athena

Trådstartare
I natt försvann min trådlösa anlutning :(. Den finns inte som ikon nånstans, kontrollampan på dator är orange ist för blå och den finns inte heller i Enhetshanteraren (inte vad jag kan se, om den inte ligger som nåt annat namn).

Det verkar som att själva kortet är trasigt?

Vad gör man? Supporten stängde ju kl 18 såklart och kom inte hem förrän efter det.

Sv: Trådlöst nätverkskort borta?

Bärbar dator? Kolla om det finns någon liten switch på datorn för att slå av/på det trådlösa, kan också vara en kombination av tangenter som slår igång funktionen, t.ex. Fn + F1 eller F2. Har ibland kunder som ringer in och det trådlösa har bara försvunnit och då har det oftast varit att funktionen helt enkelt slagits av.

Ja, det har jag kollat ;). Såå enkelt är det tyvärr inte.

Jag har installerat drivrutiner, försökt installera om BIOS (men hade redan senaste versionen), allt efter support-delen på HP:s hemsida.

Var värt ett försök. :D

Känner datorn ens av att kortet sitter där och installerar drivrutinerna?

Jag är inte helt säker. Jag har installerat två olika, en "Wireless assistant" och en "LAN-drivrutin". Den startar om datorn och inget felmeddelande kommer upp.

...själva drivrutinen ligger i en mapp. Det finns ingen fil som heter setup eller så.

Hm.

Har du provat att göra en systemåterställning?
Hade själv lite strul med ljudkortet efter en vanlig windowsuppdatering, (fanns inte helt plötsligt) återställde datorn till ett datum jag visste det fungerat på

Ja, gjorde en systemåterställning till igår (då allt funkade). Det brukar lösa mycket :). Men icke detta tyvärr...

Wireless LAN-drivrutin? Då borde den ju ha hittat kortet, om den installationen gick som den skulle. Säger Wireless Assistant att den trådlösa anslutningen är aktiverad/enabled eller inaktiverad/disabled?

Wireless-assistant-ikonen är inte där den brukar vara (nere till höger). Man kan hitta den (?) i kontrollpanelen, men det händer inget om jag klickar på den där.

...själva drivrutinen ligger i en mapp. Det finns ingen fil som heter setup eller så.

Hm.

Vad händer om du via kontrollpanelen väljer att installera ny hårdvara och på den vägen försöker installera drivrutinen?

(Det här hade varit så mycket enklare om jag hade haft en windowsmaskin... ;) )

Jag har inte det där i huvudet (och jag sitter vid en Mac), men man ska via kontrollpanelen kunna välja att man vill installera ny hårdvara, datorn letar och hittar förhoppningsvis WLAN-kortet och då kan du välja att använda den drivrutin du laddat hem. Med lite tur kanske någon som har Windows sticker in näsan och kan guida. :D

Jag hittade hur man gör. Men jag tror inte mitt trådlösa kort är med där - det heter Broadcom nånting enligt HPs hemsida. För det kan ju rimligen inte vara samma kort som det "vanliga" nätverkskortet?

Nej, det är ju i regel en separat enhet.

Ja du, jag har nog slut ideér, faktiskt. :crazy: Så jädra svårt när man inte ser datorn, tacka vet jag fjärrstyrningen vi använder på jobbet.

Hoppas du hinner få tag på HP:s support imorgon och att de löser problemet. Berätta gärna vad som var fel också, om du ids. :)

*uppdatering utan resultat*

Nu har jag pratat med supporten i 45 minuter. Vi har gjort systemåterställning i felsäkert läge, återställt BIOS etc men utan resultat. Kortet kom faktiskt tillbaks en snabb sväng för att lika snabbt försvinna igen...

Jag har nu fått uppdraget under helgen att göra en total ominstallation (jag är helt blåst men jag finner inte ordet nu :p ), kvarstår problemet så tar de in den på service.

Formatera :o.

Jesus så trött hjärna en fredagskväll.

Senast ändrad:

*uppdatering utan resultat*

Nu har jag pratat med supporten i 45 minuter. Vi har gjort systemåterställning i felsäkert läge, återställt BIOS etc men utan resultat. Kortet kom faktiskt tillbaks en snabb sväng för att lika snabbt försvinna igen...

Jag har nu fått uppdraget under helgen att göra en total ominstallation (jag är helt blåst men jag finner inte ordet nu :p ), kvarstår problemet så tar de in den på service.

Så pass, alltså. Det trodde jag faktiskt inte att de skulle rekommendera, luktar mer hårdvarufel, men de vill förstås utesluta mjukvarufel innan de tar in burken.

Keep me posted. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka