Trådlös uppkoppling med en massa problem

Boj

Trådstartare
Dottern har fått en trådlös uppkoppling med en D-link router och en Belkin accesspunkt, men detta verkar bara strula. Uppkopplingen kopplas bort regelbundet, och jag måste göra något som kallas restore samt att hon efter det scannar om för att signal skall gå fram.

Någon som vet varför det blir så? Vad kan man göra för att detta inte skall ske, nämnas bör att det även finns en extra förstärkt antenn ikopplad så förhoppningsvis beror det inte på det heller. Kollar man när signalen försvinner så är mottagningen på mellan 82-91%, så mottagningen är inte dålig heller och ändå förvinner allt regelbundet? :confused:

Någon som känner sig manad att hjälpa mig med instruktioner. :bow:
 
Sv: Trådlös uppkoppling med en massa problem

Okej.. men det råkar inte vara så att både Belkin dosan och D-link dosan egentligen är routrar? För då kommer dom båda att försöka dela ut IP addresser i nätverket.. och då kommer allt att bli vajj. Kan du kanske lägga upp modenn namn/nummer på dosorna? samt hur allt är kopplat.. så skulle det hjälpa mycket i felsökningsarbetet..
 
Sv: Trådlös uppkoppling med en massa problem

Nu är jag inte säker på vad du söker, men ger mig på ett försök så får vi se om det är till hjälp.

Jag har en Alcaltel bredbandsmodem, D-link router 604 samt en Belkin accesspunkt (54g). I mottagande dator sitter ett trådlöst nätverkskort även det ett Belkin samt en extra förstärkt antenn som jag inte vet märket på.

Ingående kabel på bredbandsuppkopplingen är inkopplad på D-link nr 1, sladden går sen från kontakt WAN in i bredbandsmodemet. Sladd i kontakt 2 går till Belkin accesspunkt märkt LAN.

Kontakten mellan router och modem är helt ok, det verkar vara från accesspunkten blockeringen eller låsningen kommer. Tilläggas bör att bägge datorerna har Norton antivirus samt brandvägg, dock finns inget som tyder på att blockeringen sker där för det har även kollats.

Det är inte routers bägge, utan en router och en accesspunkt.

Blev det något klarare? Så tackar jag för all info som kan hjälpa mig i detta. :bow:
 
Sv: Trådlös uppkoppling med en massa problem

Är du helst säker på att det är en renodlad Accespunkt? För sånna brukar kosta en slant.. Ofta köper man bara en vanlig bredbands router och kopplar in. Men då gäller det att man stänger av DHCP servern i den samt kopplar in nätverks sladden på LAN och inte i WAN. Då blir den näst intill en renodlad accesspunkt.
Jag anntar att denna router har snott ett IP.. Vilket betyder att du borde kunna koppla in dig på den och göra inställningar? Kanske kan finnas något i den? Prova att byta Kanal.
Hur lång bort är denna dator med förstärkt antenn från själva rountern?
Ofta om det kommer till störningar så är det bra att veta att Bluetooth enheter samt microvågsugnar går på samma frekvens.. Så dom kan störa ut bredbandet..
 
Sv: Trådlös uppkoppling med en massa problem

Jag är säker på att det är en accesspunkt enbart, så här ser den ut.
Boj59


Vilken inkopplingsväg skall jag använda mig av, på accesspunkten finns det ju bara 2 hå den som är märkt med LAN samt strömkontakten. D-Link har 4 kanaler samt WAN inkopplingen och strömkanalen.
 
Sv: Trådlös uppkoppling med en massa problem

En vanlig "sketen" AP kostar från ca 500kr och uppåt. Visserligen kan man köpa AP för bortåt 10 000kr, men de flesta hamnar kring 500-1000kr. Så speciellt dyra är de inte.
 
Sv: Trådlös uppkoppling med en massa problem

Supergregg har en bra poäng i och med detta med BT och Microvågor. Även andra elektriska apparater KAN störa. Inte bara dina egna utan även grannens. Det går till viss del att avhjälpa med att byta kanal. Men eftersom det är rätt liten skillnad mellan kanalerna så är det inte säkert det hjälper.

En annan (inte allt för otrolig) orsak kan vara att grannen kör på samma kanal och ev med samma SSID. Byt i så fall SSID till något annat än det som är default. Kör ni på samma SSID så kan det tänkas att du i listan över tillgängliga nätverk, bara sett ett nätverk - fast det i själva verket är två olika. Två nätverk med samma SSID och troligen även samma IP-nät orsakar "kollitions-problem".

Vad det gäller sladdar och inkoppling i olika portar så verkar det korrekt som det är. I annat fall så skulle du inte få funktion ö h t.

Du skriver att du har en (vad jag tror) riktantenn på PCn. Det kan göra att signalen inte går som den skall. När man börjar använda riktantenner så skall det helst vara fri sikt och inga störningar på vägen. Inomhus så har man alltid olika störningar att ta hänsyn till. Därför kan det i vissa fall t o m vara bättre att ha en rundstrålande antenn än en rikt. Har man riktantenn på både PC och AP så kan det bli riktigt knepigt. För det är inte alltid så enkelt som att man riktar antennen rakt emot den andra. Radiovågor studsar och man kan därför behöva rikta snett emot den andra punkten. För att få veta när man har som starkast signal så kan man använda sig av signalindikatorn (oftast någon typ av indikator som finns i systray längst ned th på PCns bildskärm). Riktantenner är också känsligare för störningar mellan de två radiopunkterna. Det kan t o m räcka att en människa ställer sig mitt emellan för att du skall få en försämring av signalen.
 
Sv: Trådlös uppkoppling med en massa problem

En annan (inte allt för otrolig) orsak kan vara att grannen kör på samma kanal och ev med samma SSID. Byt i så fall SSID till något annat än det som är default. Kör ni på samma SSID så kan det tänkas att du i listan över tillgängliga nätverk, bara sett ett nätverk - fast det i själva verket är två olika. Två nätverk med samma SSID och troligen även samma IP-nät orsakar "kollitions-problem".

Hur går man tillväga för att göra detta? Nu börjar vi prata ett språk som är lite svårare för mig att förstå, SSID känner jag igen då jag sett den på dotterns dator när man tar upp info om det trådlösa nätverkskortet och signaler. Hur kan jag ändra den, och vart gör jag det?
 
Sv: Trådlös uppkoppling med en massa problem

Har faktiskt inte en aning om antenn är rak eller rundriktad, den som sitter på AP är väl troligen rakriktad men den på nätverkskortet vet jag ej. Dessutom används inte den som följde med, utan vi köpte en extra föstärkt. Men om man skulle prova att köpa en rundriktad till nätverkskortet, var får jag tag på en sådan?
 
Sv: Trådlös uppkoppling med en massa problem

För att kolla om det finns flera nät med samma SSID så kan du ju dra ur strömmen ur din AP. Då vet du att åtminstone du inte har något i gång. Finns det fortfarande ett nät med i listan (på PCn) så finns det flera som kör med default inställningar. Vilket för övrigt är otroligt vanligt.


SSID ändrar du i AP, ändra helst också på nätverkskortet. Det gör du genom att vanligtvis surfa in på AP. Skriv in IP-adr i adressfältet i t ex Internet Explorer. Klicka på Enter.

Vilken IP-adress den har beror på om du ändrat den själv eller om den har sin default adress. Vilken det i så fall är framgår av installationsmanualen som följde med.

Där skall det inte vara så hemskt svårt att hitta inställningar för SSID eftersom det är en central del i själva konfigurationen av ett WLAN.

I hate to say it, but RTFM ;)

Skämt åsido. InstallationsManualen brukar kunna vara till rätt stor hjälp.


Vad det gäller antenner så är de som följer med både AP, routers och PCI-kort - rundstrålande. Vad du nu menar med "förstärkt" vet inte jag. Är det så att antennen bara förstäker signalen mer än den normala antennen? I så fall är det troligen fortfarande en rundstrålande antenn.

Riktantenner brukar i allmänhet vara platta. För utomhusbruk kan de dock ha lite andra former med. Rundstrålande antenner brukar vara ett enkelt spröt. Se ut som typ en penna eller så. Man kan koppla bordsantenner till nätverkskort. Framförallt PCI-kort. De kan vara både riktantenner eller rundstrålande. Men sak samma även här. Riktantenner brukar vara platta. Bredsidan skall riktas mot andra radiopunkten. Rundstrålande antenner skall peka rakt upp. Inte luta åt något håll eller ligga horisontellt.
 
Sv: Trådlös uppkoppling med en massa problem

Jag provar och återkommer, så var snäll och håll utkik. ;)
Då är antenn rundstrålande, även den sk förlängda som sitter i en tråd.
 
Sv: Trådlös uppkoppling med en massa problem

Jaha som det ser ut så har vi något som heter conect air tror jag, med en mottagning av 24%. Den ligger på channel 6 medan våran ligger på channel 11, så kan det vara här spöket finns tro? :confused:
 
Sv: Trådlös uppkoppling med en massa problem

Vad det gäller kanalerna så ska det inte vara några problem. Jag tror inte det spökar eftersom kanal 6 och 11 ligger på behörigt avstånd i från varandra. Det hade kanske inneburit vissa problem om de legat på t ex kanal 6 o 7 eller 6 o 8. Men om t ex det här andra nätet har en starkare signal än er egen (någonstans i huset) så kan det vara så att PCn försöker ansluta sig till den i stället.

Jag får t ex ganska så dålig signal från/till min egen AP om jag går in i vardagsrummet som ligger på motsatt sida av huset mot sovrummet där APn sitter. Däremot så har grannens nät fortfarande ganska stark signal.


Detta bör kunna gå att undvika genom att man lägger in "Autoconnect" på sitt eget nätverk. (se egenskaper på trådlösa nätverkskortet - fliken Trådlösa nätverk - "ert eget nätverk" - Egenskaper - Fliken Anslutning - Anslut till det här nätverket när det är tillgängligt). På så sätt kommer PCn att försöka nå ert nät så fort den hittar ett eller flera nät.
 
Sv: Trådlös uppkoppling med en massa problem

Apropå rubriken...... Skulle vilja skriva så här:

Trådlös uppkoppling = en massa problem

Rent generellt är det så. .... om man jämför med normala nät. Jag kör visserligen trådlöst då och då, men jag föredrar en normal TP-kabel om det går.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp