Sv: Tråd, rep eller band-stängsel?
Vi har använt eldrep i alla år och det har gått bra, hästarna ser dem och de går av om hästarna skulle fasta + mycket enklare att stängsla med framför en styv ståltråd du ska brottas med.
Ståltråd skulle jag nog inte vilja ha som stängsel i hagen, fastnar hästen kan jag tänka mig hur illa den kan skära sig på tråden, dessutom har jag hört att de inte ser den så bra, vilket innebär att du måste knyta plastband längs linan, vilket inte är vidare snyggt.
Elband har vi aldrig testat, men om de går av när det blåser mycket, som du beskriver, är det nog kanske inte så bra, om man inte har hagen på ett väldigt vindskyddat ställe.
Tillägg: Det finns ju elrep som är elastiska också, som långa gummiband. I stallet där mammas häst står är hagarna inhägnade med elastiska elrep. Detta är dock något jag skulle rekomendera ännu mindre än hederlig ståltråd. Det kan funka för t.ex enbart grinden, men inte för hela hagen. Tänk dig att en häst fastar, börjar dra, men istället för att gå av, så sträcks linan bara ut mer och mer.
Ska man använda elastiskt elrep är det nog att rekommendera med den där typen av säkerhets-grej som du kan sätta på linan som gör att den löser ut och linan går av vid ett visst tryck.
Anledningen till att ståltråd ofta används till kor är nog av samma anledning som många använder hederlig taggtråd till kor, nämligen de har mindre benägenhet att fastna i staketet. Kreatur, även ungdjur och kalvar, rusar ofta inte runt på samma sätt som hästar kan göra. Hästar har ju en tendens att dra järnet i hagen och verkligen springa för kung och fosterland om det finns utrymme medan kvigor och ungtjurar mest skuttar runt och rusar inte på samma sätt som hästar.
Kor rör sig med andra ord ofta mycket långsammare i närheten av staketet vilket ger dem god tid att se tråden, än t.ex ett gäng hästar som kommer rusande i 110. Dessutom viftar hästar betydligt mer med benen och flänger runt med sina kroppar.