Tråd, rep eller band-stängsel?

P

Paavo

Vilket är bäst?
El-rep, el-band eller gammal hederlig ståltråd?

Jag har band nu men dom håller inte. Det blåser mycket här!

Ståltråd är väl starkast men vissa menar att inte hästarna ser det. Fast jag vet dom som har hästar går med såna staket.

Kor går ju nästan alltid i ståltrådshägn. Ser dom bättre än hästar?

Tacksam för synpunkter.

Sv: Tråd, rep eller band-stängsel?

Vi har använt eldrep i alla år och det har gått bra, hästarna ser dem och de går av om hästarna skulle fasta + mycket enklare att stängsla med framför en styv ståltråd du ska brottas med.
Ståltråd skulle jag nog inte vilja ha som stängsel i hagen, fastnar hästen kan jag tänka mig hur illa den kan skära sig på tråden, dessutom har jag hört att de inte ser den så bra, vilket innebär att du måste knyta plastband längs linan, vilket inte är vidare snyggt.
Elband har vi aldrig testat, men om de går av när det blåser mycket, som du beskriver, är det nog kanske inte så bra, om man inte har hagen på ett väldigt vindskyddat ställe.

Tillägg: Det finns ju elrep som är elastiska också, som långa gummiband. I stallet där mammas häst står är hagarna inhägnade med elastiska elrep. Detta är dock något jag skulle rekomendera ännu mindre än hederlig ståltråd. Det kan funka för t.ex enbart grinden, men inte för hela hagen. Tänk dig att en häst fastar, börjar dra, men istället för att gå av, så sträcks linan bara ut mer och mer.
Ska man använda elastiskt elrep är det nog att rekommendera med den där typen av säkerhets-grej som du kan sätta på linan som gör att den löser ut och linan går av vid ett visst tryck.

Anledningen till att ståltråd ofta används till kor är nog av samma anledning som många använder hederlig taggtråd till kor, nämligen de har mindre benägenhet att fastna i staketet. Kreatur, även ungdjur och kalvar, rusar ofta inte runt på samma sätt som hästar kan göra. Hästar har ju en tendens att dra järnet i hagen och verkligen springa för kung och fosterland om det finns utrymme medan kvigor och ungtjurar mest skuttar runt och rusar inte på samma sätt som hästar.
Kor rör sig med andra ord ofta mycket långsammare i närheten av staketet vilket ger dem god tid att se tråden, än t.ex ett gäng hästar som kommer rusande i 110. Dessutom viftar hästar betydligt mer med benen och flänger runt med sina kroppar.

Senast ändrad:

Vi har också rep, 5mm. Tycker det funkar bra... tycker att band gärna ser skräpigt ut om de inte är spända ordentligt och helt släta, vilket de ju sällan är vintertid t ex. Det finns som tidigare skribent nämnt så finns det spännen som löser ut att sätta på.

Sedan finns det ju franska elband som jag hört ska vara tåligare än vanliga elband, men har inte testat själv.

Ståltråd skulle jag aldrig använt. Nog för att de kan skada sig på både rep och band, men jag vet flera hästar som fått avlivats efter att ha fastnat i ståltråd... det är så tunt och kapar lätt en sena om de fastnar. Rep och band kan orsaka stora skador det med, men det knipsar inte av senor så lätt.

Förresten... det finns ju två sorters ståltråd också.. den som är tvinnad av många tunna trådar och som är ganska mjuk och följsam, och sedan sådan som är en enda tråd och ganska styv.

Jag tror att ett rejält nylonrep tål mer än ståltråden... den är ganska stum och går ganska lätt av vid belastnig upplever jag det (vi hade det till får en gång i tiden). Nylonen är lite elastisk och töjer sig innan den brister, vilket gör att den tål bättre om hästarna t ex sticker ut huvudet under för att beta och lutar sig mot tråden om det är dåligt med el...

Förresten... det finns ju två sorters ståltråd också.. den som är tvinnad av många tunna trådar och som är ganska mjuk och följsam, och sedan sådan som är en enda tråd och ganska styv.

Du tänker inte på vajer nu? Flera mindre ståltrådar som är tvinnade till en tjockare. Det skulle jag absolut inte på några villkor rekommendera som elstaket om det nu är sådana du menar. Vajer är främst framtagna för att hålla ihop saker, att dra med osv vilket gör att dessa är fruktansvärt starka, även när de är väldigt tunna. Om en häst fastnar i en vajer och det inte finns någon säkerhets-grej på linan i närheten lär den aldrig komma loss utan hjälp och det kan sluta riktigt illa iom att vajern inte går av i första taget.

TS
Fördelen med ett elrep framför ståltråd/vajer är att du lätt skär av den med en kniv om det skulle behövas. Med en ståltråd eller vajer (tjocka nog att användas som staket) krävs det en avbitartång, och det kanske inte är något man har till hands sådär superfort när paniken sätter in.

KL
Vet inte riktigt om jag kan hålla med om att elrepen skulle gå av om hästen får för sig att gå ut.
Har varit med om hemska skador efter elrep. Där hästen fastnat och skalat sitt ben.

Sedan det hände så har jag satt upp elband. Som stäcks ut ordentligt.
Det kanske är mer arbete med att sträcka dem men de känns mycket säkrare.
När hästarna fått för sig att spränga staketen här hemma så har banden gått av och jag har hittills inte haft några skador på dem. peppar peppar....

Googlar man på stängselskador så har jag hittills inte hittat en skada på elband.

Ståltråden av idag är följsam och går av om en häst går igenom. Tror inte att det händer så mycket mer än att den går av. Nackdelen är ju som andra säger att hästarna har svårare att se den. Men det användes ju alltid förr innan elrep och elband.

Kl.

När min ena grabb sprängde staketet så gick ståltrådarna av (1.2-2mm tjocka) medan elrepet (5mm) töjdes ut så innibomben, drog sönder knopparna och drog med sig två trästolpar i fallet. Det översta repet hade inte gått av alls och den andra repet hade lossnat från grinden. Jag vill helst ha ett annat rep eller band efter denna händelse, det var hemskt att se (jag hade dessutom bilden i huvudet på dendär hästen som skurit av/upp halsen på rep)

Rätt spänt är det viktiga här. Eller att anlägga "svaga punkter" som utlöser vid belastning. Men om det är rätt spänt så går trådarna av om en häst kommer emot, den hinner varken skadas eller fastna.

Elrep är den sämsta lösningen ur skadesynpunkt. Ett absolut måste är att med regelbunda mellanrum ha säkerhetskär som skär av repet om hästen fastnar. Det krävs dessutom rätt dyra rep för att få tillräckligt många ledare. Det finns rätt mycket bilder på hästskador efter att ha gått igenom elrep, de töjer sig och hinner ställa till med väldigt stora skador.

Elband vet jag många som klagat på att det slits snabbt, är svårt att spänna tillräckligt. De i bra kvalité (franska) är dessutom rätt rejält dyra. Billigare alternativ är just billigare och tydligen rätt mycket sämre. Har själv inte provat elband just för att jag hört så mycket negativt.

Ståltråd leder ström oslagbart bäst. För att synliggöra för hästarna kan man fästa plastband längs sträckningen. Enligt de artiklar som skrivits i ämnet så är detta den säkraste lösningen sammantaget, då elledningsförmågan är bra och man kan montera säkerhetsutrustning även här (som kapar tråden om trycket blir för stort).

Absolut krav och som nu tas upp rätt ofta är att man MÅSTE ha på ström för att minska skaderisken när man har elstaket. Hästen ska ha respekt för staketet, och hela lösningen bygger på att elen fungerar.

Jag håller med om ståltrådens överlägsenhet som ledare, man slipper springa runt hagen fyra varv med mätaren för att se var strömmen försvinner. Dessutom håller staketen år efter år, bara att skarva där rådjuren gått igenom (och ja, tråden kan gå av även för dem). Är man orolig för att hästarna inte ska se den när de kommer i full fart så kan man ju faktiskt leda dem ett varv runt staketet innan man släpper dem första gången i en ny hage.

Elrep har vi aldrig vågat använda, men till temporära hagar (tex när de ska gå på återväxten ett par veckor) har vi billigaste sortens elband. Det är klent nog att gå sönder för en häst (har testats :angel:), men ett elände att få strömmen att gå runt när det varit med ett par gånger (dock fortfarande smidigare än ståltråd till temporära hagar).

Vi har elrep (5 mm) och är nöjda med det. Dock håller jag med andra här att man måste ha sådana små avskärar-grunkor som kapar av repet vid ett visst tryck annars kan det bli ruskiga skador. Enligt min stängselbok rekommenderas inte ståltråd på grund av att djuren kan ha svårt att se tråden. Men det kirrar man ju lätt med lite plastband som man knyter fast på tråden.

Ståltråd är den absolut sämsta lösningen ur skadesynpunkt. Den kan skära som osttråd genom hästens hud, muskler och senor, vilket bl a en veterinär(!) och en kompis fått erfara. Den syns inte, vilket drabbar inte bara våra tamdjur. Vem hänger f ö plastband utmed hela ståltrådssträckningen?

Elrep är inte heller optimalt som stängsling, något sådant finns inte, men avstår man billigt skräp (det gör man väl som ansvarsfull hästägare) så finns det rep om 6-8 mm med 3-4 ledare av hög kvalité och med närmast livslång hållbarhet. Dvs ekonomiskt i långa loppet.

Hästarna ska ha respekt för stängslen, det är riktigt och själva förutsättningen för att dom ska fungera. Det är inte nödvändigtvis så att man måste ha strömmen (eller snarare spänningen) på konstant under denna förutsättning, det hänger på ens hästhantering. Tvärtom minskar skaderiskerna om den är avstängd ifall något djur skulle sno in sig i tråden.

LIA

Konstigt, flera artiklar har varit i bl a Tidningen Ridsport om just detta. En googling ger också den infon, att ståltråd är den minst skadliga varianten av elstaket.

Jag gillar ståltråd bäst. Det leder strömmen överlägset som tidigare skrivit. Angående skador har hästarna sprängt stängslet flera gånger och har aldrig blivit någon skada av själva tråden har då haft 3 trådar.

Även haft hästen i en hage med 6 trådar som dom gick igenom och inga skador där heller. Därmed inte sagt att det inte kan hända förstås dom kan skada sig på allt möjligt.

Tycker elrep är läskiga då det känns som att dom går av dåligt och dom billigare varianterna leder ström dåligt plus att dom blir fula efter bara några år.

Jag personligen föredrar faktiskt ståltråd.
Det som de allra flesta gör fel med el staket överlag är att de inte spänner trådarna tillräckligt.
Ståltråd och eltråd går av om hästen springer igenom och är tillräckligt spänd och då gör de inte illa sig heller.
I förra stallet där jag stod hade vi ett par utbrytardrottningar och de gick igenom ståltråden och vanliga eltråden utan problem så sa de pang å de gick av så att de strimlar sönder hästarna är fel om man har satt tråden RÄTT.
Våra trådar är spända som fiolsträngar och inget hafsigt slafsigt skräpstaket som de flesta har.

Elrep vill jag inte ha för då måste man ha en massa fula skarvar överallt och om man inte har det så går de inte av och då är skaderisken STOR.

Elband vill jag inte ha främst pga de är SÅ FULT när de är tvinnade som de i stort sett alltid är och sen har de inte gott rykte heller.

Dock föredrar jag ett rejält trästaket + eltråd för att hindra hästarna från att tugga på staketet :)

Konstigt, flera artiklar har varit i bl a Tidningen Ridsport om just detta. En googling ger också den infon, att ståltråd är den minst skadliga varianten av elstaket.
Nu har jag inte läst artiklarna, men säger de någonting om antalet skador och också hur allvarliga skadorna är på respektive stängsel.

Jag hävdar med bestämdhet att elband är det typ av staket som orsakar flest skador. Jag vet massor med hästar som har ärr runt ben för att de har fastnat i elbandet. Däremot är skadorna inte så jätteallvarliga.

Ståltråd går, enligt mig, av när hästarna bryter sig ut eller kommer åt staketet. Speciellt på vintern när det är kallt. Det borde inte orsaka så mycket skador tycker jag.

Ståltråd går, enligt mig, av när hästarna bryter sig ut eller kommer åt staketet. Speciellt på vintern när det är kallt. Det borde inte orsaka så mycket skador tycker jag.
Hela diskussionen om skador på djur i förhållande till stängseltyper hänger till stor del på vilka scenarier man tänker sig. Dessa är i sin tur beroende på en massa omständigheter som t ex i vilken typ av natur stängslen sitter, skillnad på kvalité i material och användning, hur man skolat sin häst socialt, praktiskt mm osv.

Beroende på situation kan ståltråd ge förskräckliga skador vilket alltså flera i min omgivning fått erfara. En häst fick ett ben rensat in till benpipan, en annan hela bogen skalad för att ta ett par exempel.
Jag har för länge sedan konstaterat att alla stängsel innebär risker och kan medföra svåra skador, utom möjligen murar på flera meters höjd.

Var och en måste utifrån sina egna förutsättnigar studera och väga in olika stängsellösningars för och nackdelar. För vår del har vi kommit fram till att elrep av hög kvalité är det som sammantaget är mest effektivt, ekonomiskt och innebär minst risker.

LIA

Tack för alla svar.
Nu har jag skaffat elrep med 5 års garanti. Hoppas det blir bra.

Givetvis. Jag var mest bara nyfiken på ifall det fanns någon egentlig statistik.

Jag har sett riktigt fula olyckor med ståltråd, men det är inte många. Däremot vet jag måååånga som fastnat i elband.

Jag har varken statistik eller andra siffror när det gäller det här.
Måste vara näst intill omöjligt att få rättvisande siffror om risker etc för dom olika alternativen. Man får nog lov att gå på egna erfarenheter och tänka logiskt.

Som bekant finns det tre slags lögner: Lögn, förbannad lögn och statistik. ;)

LIA

Du tänker inte på vajer nu? Flera mindre ståltrådar som är tvinnade till en tjockare. Det skulle jag absolut inte på några villkor rekommendera som elstaket om det nu är sådana du menar.

Det är vajer jag menar, men de jag pratat med gör ingen skillnad på det och "riktig" ståltråd... och nej, jag skulle inte heller använda det till staket...

Liknande trådar

R
Anläggning Det är dags att beställa hem material för att dra stängsel runt nya hagarna, men vill gärna bolla lite tankar först. Förutsättningarna...
Svar
9
· Visningar
1 401
Senast: Raderad medlem 142449
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat