TRÄCKPROV nu?

milly

Trådstartare
Om man gör träckprov nu, kan det då vara möjligt att det visar inget pga att maskarna är i viloläge? :crazy: Jag har för mig att jag läst det här nånstans i nån tråd...

En kompis häst har under mkt lång tid varit lös i magen och det senaste vet. beordade var träckprov, vilket gjordes nyligen men resultatet visade ingen mask.
Mig veterligen kan det ÄNDÅ vara mask som orsakar magproblemen...

Dom har provat det mesta annars - magotarm, att ge enbart hö, osv.
(minns ej allt)

Nu ska hästen tydligen få KORTISON i 2 veckor - vad ska det hjälpa mot? Någon som vet? *nyfiken bara*

Sv: TRÄCKPROV nu?

Träckprovet visar bara hur mycket ägg, alltså hur många aktiva maskar i sista stadiet det finns. Maskarna gör skada innan dess. Dessutom kan det ju vara andra maskar än rundmaskar som orskar problemen. Bandmask är svår att hitta på träckprov.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästvård Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ...
2
Svar
26
· Visningar
4 225
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar