Träbitare?!

GotAsecret

Trådstartare
Skriver för en kompis räkning:

Hästen är 5,går på bete just nu tillsammans med ett 6 årigt hbl sto och en arabvalack.
Hanteras mycket dagligen, hon är frisk,lite svårfödd, hur snäll som helst annars, inga tecken på stress eller otrivsel.

hon äter saltsten och mineraler, olja, kornkross havre och betfor.
Rids i en prestige golden star som ligger perfekt rids på snälla bett och nosgrimmor. 3 delat och remont.

Problemet då:
Hon biter på trä.
Gamla bommar, stallinredning, hinder, träd, stolp m.m...varför? Någon slags brist? Uttråkad?
Vad kan man göra åt det?

Några funderingar?

Som sagt det är inte min häst och uppgifterna kommer från ägaren men jag utgår ifrån att allt stämmer.

:bow:

Sv: Träbitare?!

Hej där...

Har hört att det är hästens naturliga avmaskningsmedel när dom biter och äter trä av olika slag... Nu ska du ju inte avmaska hästen så fort den biter bara för det, men det fattar du nog...;) Har också hört att om man blandar blestrings sand i målarfärgen nästa gång man ska måla om stallet/boxen, så brukar dom sluta för det blir så sträft mot tänderna. Även asp sly ska avhjälpa mot gnag och bitandes. Hoppas det löser sig för dig...

Malla

Hej!
Jag har hört att hästar gärna äter på träd om dom har kopparbrist.. speciellt ekar finns det mycket koppar i. Vi gör så där min häst går att vi lägger in ekgrenar i hagen så att hästarna kan äta det dom behöver! Det verkar som att dom låter träden va ifred då... Om hästarna har kopparbrist kan man märka det på att de lätt får hålväggar eller andra hovproblem, eller att de har mask mm...

Kanske det låter som något som kan stämma?

Mvh Alexandra :)

Min häst som jag nu haft i några veckor biter också på trä. Han äter på stallinredningen så fort han är inne. Enda sättet att få honom att sluta är att han har hö att äta.. Men han är van att stå på halm innan han kom till mig och aldrig stått på spån. Så min häst tror jag det beror på att han är van att alltid kunna äta på något så då blir trä det han äter på då inget annat finns...

*KL*

Det är naturligt för hästar att äta trä, kvistar, bark mm förutom gräs etc. När ska det gå upp för "hästfolk"?

LIA

Vi brukar slänga ut vår julgran till hästarna. Och svärföräldrarnas! Den mumsas det ordentligt på!!

Jag tror oxå att det e helt naturligt att hästar äter på allt möjligt ute i naturen, men jag tror oxå att hästarna själva känner vad dom behöver äta.
Precis som hundar äter gräs när dom mår illa... o hästar kan ta sig en tugga jord när det en nåt som saknas...

Men, men man kan ju aldrig vara säker...

:bump:

Mvh alexandra

Uttråkad antagligen.

Står den på halm i boxen?
Annars lägg in lite halm varje natt och se om den inte föredrar att plocka med den i stället (gör jag med Eikar om han är rastlös inne).

Får den nog med grovfoder så tuggbehovet tillfredsställs?
Lägg in grenar i hagen den kan gnaga bark från i stället för att äta stolpar och hinder (och ha inte hindren i hagen;))

Nån som har tips som man kan stryka på träet då mitt sto äter upp hela box inredningen.. Kommer inte ihåg va vi hade sist till en unghäst vi hade hemma.

Det är normalt för hästar att äta en del trä, t.ex. min syrras ponny kan man ta på bar gärning då hon kutar omkring med pinnar i munnen i hagen :D Det är bra att ge lite kvistar, sly och ris i hagen till dem att tugga på. Men gnager hästen mycket inne i stallet skulle jag låta den vara ute mer, då den antagligen är uttråkad. Om hästen är helt besatt och vill gnaga på ALLT och till och med går fram till hinder och vill tugga på dem (lät så i inlägget iaf) skulle jag misstänka brist på något mineral. Har hon gjort analys på höet? Får hästen i sig allt den behöver? Annars kanske ett blodprov kan vara på sin plats?

Vi tog tjära på staketstolparna. Kanske inte nåt man vill ha inne i stallet dock eftersom det stinker som fan och är kladdigt :D

Min häst äter också på trä, men endast i box. Han tuggar gärna om höet är slut, har löst det med en skvätt halm i boxen samt hästleksak med boll+såndär sten med olika smaker:idea:
Imellanåt slänger vi in mindre träd och kvistar i box/hage och det uppskattas alltid.

*KL*

Det är naturligt för hästar att äta trä, kvistar, bark mm förutom gräs etc. När ska det gå upp för "hästfolk"?

LIA

Håller med. Mina hästar har alltid tuggat på träd även när de har fri tillgång till grovfoder, halm i både ligghall och boxar och även nu när de har hur mycket gräs som helst, så står de i alla fall och käkar löv och kvistar med jämna mellanrum, åtminstone en gång om dagen

Hej!
Jag har hört att hästar gärna äter på träd om dom har kopparbrist.. speciellt ekar finns det mycket koppar i. Vi gör så där min häst går att vi lägger in ekgrenar i hagen så att hästarna kan äta det dom behöver! Mvh Alexandra :)

Jag har hört att ek är giftigt för hästar?

Vi har haft många hästar som bitit på trä. Jag tror inte att dem har haft någon direkt brist på något eftersom vi har haft uträknat foderstat och hö/hösilage med mycket bra värden.
Där emot kan det kanske vara brist på något att göra? eller att dem fodras för sällan? jag vet inte riktigt..
Men iaf, för att få våra att sluta så har vi på tjära. ex. på hagstolpar eller i ligghallarna.

Nja, mina hästar går på lösdrift och går gärna in nu mitt på dan i stallet eftersom de är svalt och det är mindre föygfän. Och den lilla 4åringen bara tuggar på allt som e av trä.. Ska försöka tjära ner lite stolpar. Annars har dom en massa kvistar i hagen osv.

Ek i alla former är dödligt giftigt för hästar, tag genast bort, lägg in tex hassel istället

Åh min förra häst var en riktig träätnings bäver...
SOM jag höll på, gjorde fullständig hälsoutredning, analyserade allt och räknade hysteriskt noga, tog blodprover på allt som går osv osv osv...

Vad jag kom fram till? Inget :cool:

Tror det blir lite som en ovana och en irriterande sådan. Min häst FÖRSTÖRDE boxen och stolparna i hagen trots att jag kletat in dom med allt möjligt (allt från anti bit till tjära och tabasco)...
När man var på hoppträning gick hon ofta fram till hindrena och tog sig en rejäl tugga (alltså tänk monstergap) eller bet av sargen.

Ett tips för att rädda boxväggen är att sätta upp massor av grenar och pinnar på väggen så äts förhoppningsvis dessa först. Hassel och äppelgrenar var min hästs favorit. Tänk bara på att det färgar urinen mörk så ni inte blir oroliga för det :)

Några timmars jobb typ...(balken är bärande)
30315396.jpg

träden i hagen blev också skalade
30083419.jpg

Tur att jag inte har kvar henne haha

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka