TR-ändringar

S

sophiiia

Har precis läst igenom ändringarna i TävlingsReglementen och undrar nu lite inför de nya kvalreglerna i klasserna där man för att starta en 50km Tävlingsklass numera ska ha genomfört 2 st Clear Round-ritter innan.

Jag har bara genomfört en clear round och en tävlingsklass och tänkte starta en tävlingsklass i början av detta året, men får jag det då? Eller ska jag genomföra en till clear round nu??

Sv: TR-ändringar

Jag genomförde en CR och en 50T förra året, som du, och var alltså i höstas kval klar för 80km. Samma situation som du om jag läst rätt?

Vi är redan kvalade så det måste gälla nya ryttare 2012, iallfall hoppas jag det. Jag har mailat och frågat. Blir rätt irriterad om jag måste börja om på CR. Då har jag ett år till innan jag är uppe på 80 km...typ.

Det måste gälla nya ryttare. Ni är ju redan kvalade för tävlingsklass. Men man undrar ju lite om bakgrunden till detta. Har förbundet sett en stor andel ryttare som rider alldeles för fort i sin första T50? Regeln känns ju inte som att den är ägnad att locka nya ryttare direkt.

Jag undrar också lite om tanken bakom. Det kan inte vara för hästens skull - hästens kval ser ut som innan - en godkänd tävling för att klättra en nivå. Med den skillnaden att hästen inte längre måste börja med CR utan kan gå direkt till tävlingsklass.

Håller med. De som redan ridit en tävlingsklass är redan kvalade.

Men det jag tycker är lite märkligt, även om det inte är nytt, är kvalet för att rida 16 mil.
De nationella reglerna säger att ryttaren innan start på 160 måste gjort 2 st 120.
De internationella reglerna nöjer sig med 1 st 120 innan 160.

Känns som om alla olika kvalregler ibland krånglar till mer än vad de borde behöva... En sak för nationellt och något helt annat för internationellt.

Jag har mailat och frågat, och det är så att om man ridit tävlingsklass får man fortsätta tävla även om man bara ridit en CR. Har man ridit en CR så måste man rida en till innan t- klass.
Puh.. Säsongen är räddad ;)

Nu är det här kanske en dum fråga, men eftersom jag har en tendens av att missuppfatta saker så är det lika bra att höra sig för: Gäller de 2 CR enbart ryttare, eller ska hästen också gå 2 CR innan T50? Misstänkte första alternativet, men det är väl som sagt likabra att fråga när ämnet redan är uppe.

Det gäller bara ryttaren. Häst får starta direkt i tävlingsklass, om den har åldern inne.

*kl*
hoppar in lite här, då min fråga är lite i likhet med era.. Jag har tävlat 50 och dom senaste åren några 80km vart år. Dock har jag nu haft ett uppehåll i tävlandet.. 1år o 11månader blir det mellan tävlingarna nu. Har tänkt ta en 50 mest för o känna på hästen, o sen gå på 80 o ev en 120.. Vet d var ng med tiden enl TR också.. Dock är jag så himla trög med att fatta sånt ;)) är det rätt fattat att om det går 2år el mer måste man börja om med klassen närmast under..?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 975
Distans Hej! Exakt hur funkar det när man kvalar med danska tävlingar? Kan man föra in resultaten av en dansk regional tävling i det svenska...
Svar
1
· Visningar
1 794
Senast: fio
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 173
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka