Sv: Totala nybörjarfrågor!
Ni har rätt båda två!
Jodå, katter kan "få smak på utelivet" utav selpromenader och efter det ej längre nöja sig med att enbart vara innekatter. Men det är
inte alla katter som reagerar så.
Jag har haft båda varianter. Min första egna katt hade jag ute på selpromenader när han var drygt ett år gammal, efter det ville han alltid ut. Han for runt som en galning i lägenheten, jamade, satt i fönstret och stirrade mig hårt i ögonen och puttade ned blomkrukor, fat, allt möjligt i rent missnöje. Det gick inte. Så han bor nu hos mina föräldrar eftersom de bor intill skogen och jag själv bor nära mycket trafik.
De katter jag har nu är innekatter och får gå ut i sele ibland.
Det går jättebra, de längtar inte ut ett dugg. Jag har köpt en rejäl sele (faktiskt en för småhundar) som det inte går att rymma ur, plus ett flexikoppel för hundar, vi har jätteroligt när vi är ute på kattpromenad ihop.
Så det är en chansning.
Det bästa är om din kompis väntar med eventuella selpromenader tills kattungen är vuxen. Då har hon lärt känna vilket psyke katten har och kan avgöra om det är lämpligt att ta ut henne eller inte.
Om jag jämför mina nuvarande katter med gamla katten som prompt ville bli utekatt, så har de olika typ utav psyke. Den gamle katten har ett enooormt stimulansbehov, är tuff, trygg, självsäker, ja han är
Kung! Det är ovanligt att katter är så extrema som honom. Mina nuvarande katter har haft det svårt i livet på olika sätt och är mer försiktiga i sitt sätt.
Katter brukar kunna trivas utmärkt som innekatter! Bara man leker med dem så att de får motion. Pälsmöss, leksaker med kattmynta i, eller bara ett snöre med en papperstuss i ena änden, kan ge en liten kisse mycket motion och skoj!
Andra tips;
Ta inte hem kattungen före den fyllt 12 veckor!
Köp speciellt kattungefoder i djuraffären, inte i mataffären.
Nej kissar kan inte äta hundmat, helt korrekt.
Se till att försäkra kissen direkt, det kostar inte mer än ca 600 kr per år för en basförsäkring, dvs ca 50 kr i månaden. Det är vanligt att katter får tex urinsten och även innekatter kan råka ut för sjukdomar som kan kosta 10 000-tals kronor att operera -om man inte har försäkring. Den är guld värd!
När kattungen är ca 6 månader gammal ska den kastreras. Vänta inte för länge, runt ett års ålder börjar de löpa och då kan din kompis få leva med en skriiiikande katt som går runt och ropar på karlar hela nätterna i flera veckor, inte bra för sömnen eller för grannarna...
Passa på att ID-märka katten när den kastreras, ifall hon råkar rymma genom ett fönster en vacker dag (är vanligt) så avslöjar tatueringen i örat vem som äger henne och en upphittare kan kontakta din kompis.
Katter bör också vaccineras. Man brukar vaccinera emot kattpest och kattsnuva, sjukdomar som kan vara dödliga för ovaccinerade katter.
Jag kan rekommendera klumpbildande kattsand. Vi kör med Pussy här hemma, den sanden kan man köpa i vanliga mataffärer och är bra och för ett vettigt pris tycker vi.
Se till så att kattungen inte är ensam för mycket första tiden efter den kommit hem, då är det bättre att köpa två. Det är ju stor omställningen för ett litet knyte att flytta från mamma och kanske flera syskon. Om det finns möjlighet hade jag skaffat en gosig filt och bett att få lägga den hos mamman och kattungarna redan nu så att den kan få följa med kattungen hem sen, och luktar "hemma".
Stort lycka till och hälsa kompisen att hon kommer få en urmysig tid!
Katter är ljuvliga
När får hon hem kissen?